Advertentie
Advertentie

EU heeft vragen bij Duits minimumloon transport

©ANP

Duitsland legt aan alle transporteurs die door het land rijden, het Duitse minimumloon op en bovendien een heleboel papierwerk ter controle. Buitensporig, vindt de Europese Commissie. Ze opent een formele inbreukprocedure.

Sinds 1 januari van dit jaar trad de Duitse wet op het minimumloon in de transportsector in werking. Dat minimumloon van minstens 8,50 euro per uur geldt voor alle transporteurs die actief zijn op Duits grondgebied ook het internationaal transport.

Om die wet te kunnen toepassen, eiste de Duitse wetgever bovendien van de werkgevers in de transportsector de registratie en rapportering op voorhand via fax van elke vracht, duur van het transport in Duitsland en dergelijke. Veel papierwerk dus, en dat binnen Europa  waar vrij verkeer van goederen en diensten geldt. Aanvankelijk zou zelfs doorrijdend verkeer zich moeten melden, maar de Duitsers hebben daarvan afgezien.

De Duitse wet lag dan ook van twee kanten onder vuur in Europa. De Oost-Europese transporteurs, die vaak aan veel lagere lonen werken, en de andere buitenlandse transportfirma's omwille van die zware paperassenwinkel. De Europese Commissie onderzocht de voorbije maanden uitgebreid de Duitse wet en start nu een formeel onderzoek. Duitsland krijgt twee maanden de tijd zich te verdedigen of de wet aan te passen.

Papierwinkel

De EU-Commissie valt niet over het minimumloon, integendeel, zegt Eurocommissaris voor Werk, Marianne Thyssen. Wel over de manier waarop die Duitse wet wordt toegepast. De Commissie spreekt van beperking van het vrij verkeer van diensten en van goederen op een disproportionele manier. Door dat minimumloon op te leggen aan alle transporteurs die door Duitsland rijden, in combinatie met 'buitensporige' administratieve verplichtingen, kan de interne markt niet naar behoren functioneren, is de redenering.

De EU-Commissie ziet geen onoverkomelijke bezwaren tegen het minimumloon voor buitenlandse transporteurs die aan cabotage doen binnen Duitsland. Dat betekent dat vervoerders na een grensoverschrijdend transport ook nog een klus uitvoeren tussen bijvoorbeeld Keulen en Berlijn. Voor vrachtvervoerders die enkel transiteren via Duitsland ziet de EU-Commissie geen enkele grond voor het opleggen van het Duitse minimumloon. Voor internationale vervoerders die laden of lossen in Duitsland is er eveneens grote twijfel of het Duitse minimumloon kan worden opgelegd.

Belgisch transport

Europarlementslid Philippe de Backer (Open VLD) is blij met de Europese procedure, omdat ook Belgische transporteurs het slachtoffer zijn van de toepassing van de Duitse wet. Zij moeten immers plots heel veel papierwerk invullen op voorhand.

De Belgische transportsector ziet geen graten in het Duitse minimumloon, maar wel in de extra administratieve last die Duitsland probeert op te leggen. 'Internationale transporteurs met bestemming Duitsland moeten sinds 1 januari hun voorziene activiteiten doorfaxen naar de Duitse douane,' bevestigt Isabelle De Maegt, woordvoerder van transportfederatie Febetra. 'Ze kunnen dat niet maken. Voor hun binnenlands transport mogen de Duitsers extra administratieve voorwaarden opleggen, maar niet voor internationaal vervoer.’

Belgisch loon hoger

Voor de concurrentie van Belgische transporteurs is het Duitse minimumloon eerder goed nieuws. Rechtstreeks is er geen effect op de Belgische lonen, aangezien de Duitse ondergrens van 8,5 euro per uur ver onder het Belgische sectorminimumloon ligt (11 euro). ‘Daardoor bemoeilijkt het Duits minimumloon lage loonconcurrentie uit sommige Oostbloklanden, zoals Bulgarije waar sommige chauffeurs slechts 750 euro krijgen in de maand’, zegt Marc Geerts, CEO van het Vlaamse transportbedrijf Corneel Geerts dat grotendeels op Duitsland rijdt. ‘Doordat Oost Europese concurrenten gedwongen worden meer loon uit te keren, verkleint de loonkloof. Dat is een goede zaak voor België.’

Geerts vindt het een verkeerd signaal dat de Europese Commissie het Duits minimumloon ter discussie stelt. ‘Op die manier geeft ze lageloonmaatschappijen uit Oost Europa vrij spel. Ze zou beter een Europees minimumloon invoeren waardoor er een einde komt aan de oneerlijke concurrentie.’

Marianne Thyssen zegt dat deze Duitse procedure de EU-Commissie niet verhindert 'bijkomende initiatieven te nemen om de EU-regels te verduidelijken'. Later dit jaar komt de Europese Commissie met een pakket maatregelen over arbeidsmobiliteit.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud