Europese Commissie misnoegd over Amerikaanse autotaks

Jyrki Katainen, vicevoorzitter van de Europese Commissie, vindt de mogelijke Amerikaanse importheffing op auto's en auto-onderdelen 'moeilijk te begrijpen'. ©REUTERS

President Donald Trump wil na de staal- en aluminiumtaksen ook een importheffing op Europese auto's en auto-onderdelen. Europa is not amused.

Het nieuws dat de VS een verhoging van de importtaks op auto's en auto-onderdelen van 2,5 naar 25 procent overwegen, valt niet in goede aarde bij de EU. Amerikaans minister van Handel Wilbur Ross bekijkt of een oude wet om de nationale veiligheid te beschermen kan dienen als basis voor de hogere invoertaks.

'Het zou overduidelijk tegen de regels van de Wereldhandelsorganisatie zijn en het is heel moeilijk te bedenken dat het een probleem voor de nationale veiligheid creëert. Het is heel moeilijk om te begrijpen', zegt Jyrki Katainen, de vicevoorzitter van de Europese Commissie. 

Het zou overduidelijk tegen de regels van de Wereldhandelsorganisatie zijn. Het is heel moeilijk om te begrijpen
Jyrki Katainen
Vicevoorzitter Europese Commissie

'Maar we hebben de boodschap pas gehoord en er is nog een lange weg te gaan. We verwachten niet dat dit de zaak verder bemoeilijkt. We moeten gewoon een eerlijke oplossing vinden', besluit hij.

President Trump hekelt de 'oneerlijke Europese concurrentie', omdat de Amerikaanse autoproducenten een Europese taks van 10 procent moeten betalen, hoger dan de Amerikaanse taks van 2,5 procent.

Protectionisme

Met de autotaks wil Trump zijn economisch protectionisme verder opvoeren. De wet die Ross onderzoekt, diende ook al als juridische basis voor de aluminium- en staalheffingen die de president wil invoeren. Eerder deze week verlaagde China al zijn invoertaks op auto's van 25 naar 20 procent. 

De belasting zou veel Europese, en dan vooral Duitse autoconstructeurs treffen.

De belasting zou veel Europese, en vooral Duitse autoconstructeurs, treffen. Trump en Ross vergeten wel dat grote Duitse merken als BMW, Volkswagen en Mercedes 804.000 wagens voor de Amerikaanse markt in de VS zelf produceren en daardoor voor veel werkgelegenheid creëren. Er worden nog eens 657.000 auto's van Duitse makelij geëxporteerd naar Noord-Amerika.

Aan de andere kant bedraagt het handelsoverschot van de Duitse auto-industrie alleen al 14,2 miljard euro en dat is een doorn in het oog van Trump.

'We moeten dit zien als een provocatie', zegt Eric Schweitzer, de voorzitter van de Duitse industrie- en handelsbond. Hij schat de economische schade van de autotaks op 6 miljard euro. De aandelen van Daimler en BMW daalden na het nieuws tot 3,5 procent, Volkswagen moest een verlies van 3,2 procent slikken.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud