Advertentie

Londen ruziet met bedrijven over truckerstekort

Het tekort aan truckers brengt de energiebevoorrading in het gedrang, wat Britse automobilisten aan het hamsteren zet. ©Photo News

'Een vingerhoedje water op een uitslaande brand', noemt het Britse bedrijfsleven het plan van de regering-Johnson om via extra tijdelijke werkvergunningen voldoende kalkoenen op de Britse kerstdis te krijgen.

De Britse regering gaat tot Kerstmis 5.000 extra visa afleveren voor buitenlandse vrachtwagenchauffeurs, plus 5.500 visa voor arbeiders in de pluimveesector. Dat kondigde de Britse minister van Transport Grant Shapps dit weekend aan.

Londen kampt met een perfecte storm op de arbeidsmarkt. Door brexit en de meteen daarop volgende pandemie zijn veel buitenlandse - vooral Oost-Europese - werknemers terug naar het continent vertrokken. Die aderlating komt boven op de flessenhalzen waar de hele westerse wereld mee kampt. De boomende vraag die het gevolg is van een snel heropenende economie, botst op tekorten aan personeel - van truckers tot bartenders - en onderdelen - van halfgeleiders tot hout.

Het resultaat: Britse pompstations die moeite krijgen om zich te bevoorraden en supermarkten die waarschuwen dat het steeds moeilijker wordt om hun rekken te stockeren. Het grootste doemscenario voor de Britten: een pluimveesector die zonder beterschap een kerstdis zonder kalkoen in het vooruitzicht stelt.

Britse werkgevers onthalen de tijdelijke visa schamper. 'Een vingerhoedje op een uitslaande brand', zegt de Britse kamer van Koophandel in een reactie. De Britse truckersfederatie merkt op dat visa die maar tot Kerstmis gelden geen echte oplossing vormen.

Premier Boris Johnson roept tegelijk via de zondagseditie van The Daily Telegraph Britse transporteurs op 'truckers beter te betalen'. Een oproep die goed is voor een gepikeerde reactie bij die transporteurs. 'Er is over heel Europa een tekort aan vrachtwagenchauffeurs', zegt Marco Digioia, de voorzitter van de European Road Haulers Association in The Observer. 'Ik ben niet zeker hoeveel Europese truckers er bereid zijn naar het VK te komen'.

Digioia wijst er fijntjes op dat de Europese Unie met nieuwe regels de arbeidsvoorwaarden voor truckers verbeterd heeft en er tegelijk ook fors geïnvesteerd wordt in weginfrastructuur en parkeergelegenheden. 'Die regels gelden niet voor het VK. Proberen truckers naar het VK te lokken terwijl je door brexit met extra grens- en douanecontroles af te rekenen krijgt... Ik denk dat we realistisch moeten zijn.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud