VS hebben 90 dagen om handelsoorlog met EU te ontketenen

BMW's in de haven van Charleston, South Carolina. ©Bloomberg

De Amerikaanse president Donald Trump heeft een rapport ontvangen over de nationale dreiging die uitgaat van de Europese auto-import en heeft nu 90 dagen om douanetarieven op te leggen.

In Washington is dit weekend de klok beginnen tikken voor wat een ernstige handelsoorlog tussen de VS en Europa kan worden: Amerikaanse invoerheffingen van 25 procent op Europese auto's.

Het ministerie van Handel heeft een rapport klaar dat in kaart brengt of de import van Europese auto's in de VS een bedreiging vormt voor de nationale veiligheid in de Verenigde Staten. Wat in het rapport staat, is niet duidelijk, maar de Amerikaanse overheid bevestigde zondag dat het is overgemaakt aan de president.

Dat betekent dat Trump nu 90 dagen heeft om te beslissen of hij douanetarieven invoert op Europese auto's. De voorbije jaren maakte hij duidelijk dat hij geen Mercedessen op Fifth Avenue in New York wil zien rijden.

De Europese Commissie liet bij de start van het onderzoek al weten dat dat ‘niet steunt op feiten, legitimiteit mist en internationale handelsregels schendt’. De Commissie verzet zich ook tegen maatregelen die worden genomen om redenen van zogenaamde nationale veiligheid terwijl het om economisch protectionisme gaat.

Republikeinen treffen

Als Trump doorzet met de douanetarieven op Europese auto’s, heeft de EU al een lijst klaar met Amerikaanse producten waarop Europese douanetarieven zullen worden geïnd. Die producten zijn zo gekozen dat ze belangrijke werkgevers in door Republikeinen gedomineerde Amerikaanse staten pijn doen.

'Als de VS Europese auto's belasten, gaan wij niet achteroverleunen en zeggen: doe maar', zei Marc Vanheukelen, de Europese ambassadeur bij de Wereldhandelsorganisatie, in januari aan De Tijd.

Staal

Eerder al voerde Trump importheffingen op Europees staal en aluminium in op basis van dezelfde wet, omdat hij in die invoer een bedreiging voor de Amerikaanse veiligheid ziet. Ook toen sloeg de EU terug met tarieven op Amerikaanse bourbon en Harley Davidson-motorfietsen.

Daarna werd verdere escalatie vermeden. Commissievoorzitter Jean-Claude Juncker reisde in de zomer van 2018 naar Washington en onderhandelde een staakt-het-vuren met Trump. De twee kondigden toen onderhandelingen aan over een nieuw handelsverdrag, maar daarover is sindsdien geen vooruitgang geboekt.

Duurdere auto's

De vraag wordt nu of Trump het handelsconflict met Europa weer nieuw leven in blaast. Amerikaanse autoverkopers vrezen dat dat ook voor hen slecht nieuws is. De National Dealers Association schat dat een Amerikaanse auto tot 2.270 dollar duurder zou kunnen worden. De prijs van Europese of Aziatische auto's of trucks zou met 6.875 dollar stijgen.

De Duitse bondskanselier Angela Merkel noemde alleen al het idee dat Europese auto's een bedreiging kunnen vormen voor de Amerikaanse nationale veiligheid 'een schok'. Ze zei dat op de internationale veiligheidsconferentie in München.

De allergrootste BMW-fabriek staat niet in Beieren, zei ze, maar in Charleston, in de Amerikaanse staat South Carolina. 'We zijn trots op onze auto's', zei ze. 'Daar hebben we recht op. En die auto's worden gemaakt in de VS.' BMW maakt in Charleston enkele types van zijn SUV's voor zowel Europa als de VS.

Het Duitse Ifo-instituut berekende dat Amerikaanse invoerheffingen van 25 procent de Duitse export naar de VS kunnen halveren. De uitvoer zou dalen met 11 miljard euro. Het Duitse bbp zou door de tarieven met 7 miljard euro dalen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect