1

Geduld Amerikaanse politiek met Facebook is op

De advocaten van Facebook, Twitter en Google worden ingezworen tijdens een commissie over sociale media als luidspreker voor propaganda en desinformatie. ©REUTERS

Amerikaanse Parlementsleden leggen Facebook en co het vuur aan de schenen tijdens een commissie rond de Russische inmenging tijdens de Amerikaanse verkiezingen via het platform.

Advocatenteams van Facebook, Google en Twitter zijn door liefst drie commissies van het Congres naar Washington opgeroepen. Parlementsleden hebben woensdag de techgiganten voor de tweede maal op de rooster gelegd over hun aandeel in de Russische beïnvloeding van de presidentsverkiezingen vorig jaar.

De parlementsleden maken meermaals duidelijk wat er op het spel staat voor Silicon Valley en de sociale netwerken Facebook, Google en Twitter. De techgiganten moeten hen overtuigen dat ze genoeg maatregelen nemen om de propaganda en desinformatie gestuurd door andere landen aan banden te leggen.

Overheidsinmenging

Slagen ze er niet in voldoende maatregelen te tonen, zal de overheid regulering overwegen. ‘Jullie zijn verantwoordelijk voor jullie platforms die zwaar misbruikt zijn geweest. Doe er iets aan of wij treden op’, zegt senator Dianne Feinstein, die voordien de techindustrie meermaals steunde.

Jullie zijn verantwoordelijk voor het misbruik op jullie platforms. Doe er iets aan of wij treden op.
Dianne Feinstein
Amerikaans senator

Tot nu toe kon de technologiesector in Silicon Valley redelijk vrij bewegen met weinig overheidsinmenging. Ze hielden overheidsinstanties met succes op afstand door overheidsregulering als blokkade voor innovatie af te schilderen. Steeds meer problemen duiken op waar de industrie niet goed genoeg op weet te reageren.

Om schade beperkt te houden, hielden de techbedrijven tijdens de hoorzitting vast aan één boodschap. Volgens hen blijft de Russische inmenging via hun platformen beperkt en nemen ze genoeg maatregelen. De commissie lijkt niet overtuigd.

Nieuwe cijfers die de techbedrijven gaven, helpen hen ook niet. Twitter geeft toe dat het zo’n 2700 verdachte Russische profielen gevonden heeft. Zijn eerste onderzoek vorige maand gaf enkel 200 profielen aan. Het onderzoek is overigens nog steeds gaande, waardoor het cijfer nog verder kan stijgen. Twitter laat ook weten dat zo’n 5 procent van alle profielen op het platform vals zijn. Wat veel lager ligt dan resultaten uit andere onafhankelijke onderzoeken.

Facebook

Maar de parlementsleden hebben het vooral gemunt op Facebook. Toen het bedrijf voor het eerst berichtte over de 3000 gekochte advertenties van Russische profielen, schatte het dat slechts 10 miljoen mensen de berichten te zien kregen. Na nieuwe cijfers woensdag staat de teller op bijna 150 miljoen Amerikanen. ‘Waarom moet er een hoorzitting georganiseerd worden alvorens jullie hierover transparant communiceren?’, verweet senator Mark Warner.

Warner verbaasde zich er ook over dat onderzoek bij Facebook in de Verenigde Staten slechts 470 profielen opgerakelde, die allemaal terug te leiden zijn naar het Internet Research Agency, een aan het Kremlin gelinkt hackerscollectiefje uit Sint-Petersburg. Daartegenover ontmantelde Facebook in aanloop naar de Franse presidentsverkiezingen zo’n 30.000 verdachte profielen.

Bovendien begrijpt Warner niet hoe de bedrijven zo blind voor de problematiek bleven. ‘Jullie weten meer over mensen dan de overheid, maar jullie hadden geen idee hadden dat propaganda via jullie platformen wijdverspreid raakte’, aldus Warner.

Mark Zuckerberg, de CEO van Facebook, zei net na de Amerikaanse presidentsverkiezingen dat desinformatie via Facebook absoluut geen impact had op de verkiezingen. Die houding is ondertussen bijgesteld. Advocaten van de drie bedrijven bevestigden dat de Russische advertenties vooral onrust moesten creëren om de Amerikaanse bevolking verder te polariseren naar aanloop van de verkiezingen.

Gesponsorde inhoud

Partner content