Brussels Airlines en Jetairfly passen cockpitregels aan

©Reuters

Brussels Airlines, de grootste luchtvaartmaaatschappij van ons land, zal vanaf volgende week ook steeds twee bemanningsleden in de cockpit houden. De beslissing volgt op de crash van de Airbus A320 van Germanwings waar de co-piloot de gezagvoerder buitensloot en het vliegtuig tegen een berg vloog.

Het Europees Agentschap voor de Veiligheid van de Luchtvaart (EASA) stuurde gisteren al een ontwerptekst met nieuwe aanbevelingen voor de bezetting in de cockpit van een vliegtuig. Elke commercieel lijnvliegtuig moet steeds twee piloten aan boord hebben, maar soms verlaat er één tijdelijk de cockpit bijvoorbeeld om te gaan plassen. 

In de Verenigde Staten moet een andere bemanningslid, een hostess of steward, dan tijdelijk de plaats innemen van die piloot. Sommige Europese luchtvaartmaatschappijen pasten die regel ook al toe, maar de meeste niet. Ook Germanwings niet. Daardoor kon de co-piloot de terugkerende gezagvoerder de toegang tot de cockpit ontzeggen, met een ander bemanningslid naast hem wordt dat veel moeilijker.

Gisteren al lieten Thomas Cook Airlines, Norwegian Air en easyJet weten de nieuwe maatregel al zelf in te voeren en ten allen tijde de cockpit met twee personen te bemannen. Brussels Airlines had donderdag nog geen beslissing genomen, maar zegt nu (vrijdag) dat het vanaf volgende week de tweepersonenregel ook zal invoeren. Ook Jetairfly gaat dat doen, leren we uit een mededeling van minister van Mobiliteit Jacqueline Galant.

'Overigens bestaat die al voor onze Avro-vluchten', aldus woordvoerder Geert Sciot, 'al moet ik toegeven dat dit om praktische redenen zo is'. De oude Avro's hebben geen superbeveiligde cockpitdeur met cijferslot zoals de Airbussen. Maar vanaf volgende week zullen er dus ten allen tijde ook op de A320's en A330's twee bemanningsleden in de cockpit aanwezig zijn.

Brussels Airlines heeft dat beslist in overleg met Lufthansa, dat 45 procent van de Belgische maatschappij bezit. Lufthansa kondigde eerder op de dag aan dat het 'zo snel als mogelijk' de maatregel zal invoeren, samen met zijn dochterbedrijven Austrian Airlines, Swiss, Germanwings en Eurowings. Ook de meeste Britse luchtvaartmaatschappijen hebben hun cockpitbeleid intussen aangepast, net als het Scandinavische SAS.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud