'Crash is niet het gevolg van technische fout'

Toen een journalist een woordvoerder van het Kremlin vroeg of die een terroristische daad kon uitsluiten, luidde het dat ‘geen enkele versie onmogelijk is.’ ©AFP

Volgens de vliegtuigmaatschappij die de fatale vlucht uitvoerde, is het onmogelijk dat een vliegtuig in volle vlucht in twee breekt of ontploft door een technische of menselijke fout.

Twee dagen na de crash van een A321 van de Russische maatschappij Kogalymavia is nog steeds niet duidelijk wat precies de oorzaak is van de ramp. Nadat de Russische overheid aanvankelijk de optie van een terroristische aanslag van tafel had geveegd, komt ze daar nu gedeeltelijk op terug

Toen een journalist aan een woordvoerder van het Kremlin vroeg of die een terroristische daad kon uitsluiten, luidde het dat ‘geen enkele versie onmogelijk is'. Het toestel, dat onderweg was van de badplaats Sharm el-Sheikh in Egypte naar Sint-Petersburg in Rusland, viel na een vlucht van 23 minuten uit de lucht.

Kort na de crash eiste de Egyptische tak van IS de aanslag op. Maar die piste werd snel als erg ongeloofwaardig afgedaan, zowel door de Russische als door de Egyptische autoriteiten.

Sherif Ismail (r.), de premier van Egypte, bezocht zaterdag de rampsite. ©REUTERS
Het stoffelijk overschot 144 slachtoffers werd maandag getransporteerd naar Sint-Petersburg. Tientallen lichamen werden nog niet teruggevonden. ©REUTERS
De piloten van het betrokken toestel lieten volgens chartermaatschappij Metrojet op geen enkele manier weten dat er een probleem was met de Airbus A321. ©REUTERS
Onder meer op de luchthaven van Sint-Petersburg komen nabestaanden en sympathisanten spontaan hun rouw uiten. ©REUTERS

Geen contact

De luchtvaartmaatschappij verduidelijkte maandagochtend dat de crew van het toestel tijdens de vlucht geen contact heeft gemaakt over eventuele technische problemen. Eerder gingen er geruchten dat dat wel het geval geweest zou zijn.

Voorts zegt Kogalymavia dat het onmogelijk is dat een Airbus zomaar in de lucht explodeert door een technische fout of door een fout van de piloot. De maatschappij denkt daarom aan een externe factor. Dat het vliegtuig eerder - in 2001 - een defect opliep aan de staart, speelt volgens het bedrijf geen rol. ‘Die schade werd toen volledig gerepareerd, en had geen effect op de veiligheid van het toestel’, zegt de woordvoerder van Kogalymavia.

Volgens een Britse luchtvaartspecialist kan een slechte reparatie van dat staartdeel ook nog jaren na datum gevolgen hebben. Hij verwijst in de krant The Guardian naar de crash van een Boeing 747 van Japan Airlines in 1985. Ook die stortte neer na een explosie. Tussen de cabine en het staartdeel is sowieso een groot drukverschil, en door een foutieve reparatie kan dat op termijn een ontploffing veroorzaken.

Het eerste onderzoek van de zwarte doos zou aangeven dat er geen noodsignaal werd uitgestuurd door de piloot, en dat het toestel niet door iets van buitenaf werd geraakt. Dat laat althans een van de onderzoekers uitschijnen. Op een officieel rapport is het nog wachten.

Omwegen

Zolang de oorzaak van de crash onduidelijk is, neemt een aantal vliegtuigmaatschappijen het zekere voor het onzekere en vliegen ze niet meer boven de Sinaïwoestijn. Onder meer Air France-KLM, Thomas Cook en Jetairfly maken omwegen. Net als Emirates uit Dubai. 

Een aantal lichamen uit het neergestorte Russische vliegtuig zijn intussen gerepatrieerd naar hun thuisland. Alle 224 passagiers kwamen bij de crash om.  

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud