Advertentie
Advertentie
opmerkelijk

Fotoloze Bild na foto van Syrische peuter

De fotoloze Bild. ©EPA

Geen 'Bilder' vandaag in de Duitse sensatiekrant Bild. De krant legt uit waarom ze vorige week de foto van de omgekomen Syrische peuter Aylan Kurdi publiceerde. 'Zonder foto's is de wereld onwetend en zijn de zwakkeren onzichtbaar en verloren.'

'Waarom we onszelf moeten verplichten te kijken.' Julian Reichelt, sinds februari vorig jaar de hoofdredacteur van de online versie van de Duitse sensatiekrant Bild, gaat het debat aan met zijn lezers. Na de publicatie van de foto van de omgekomen driejarige Syrische peuter Aylan Kurdi vorige week kwamen klachten binnen over de beslissing om de foto te tonen. Bild publiceerde de foto op zijn laatste pagina, tegen een zwarte achtergrond. 

Bild blijft nog altijd achter die beslissing staan, blijkt in de krant van dinsdag. De (vele) foto's zijn vervangen door grijze vlakken. Alleen de advertenties fleuren als enige illustratie de krant op. De krant pakt ook uit met een commentaarstuk van Reichelt waarom ze besloot de schokkende foto van de verdronken Koerd te publiceren. Ook de Bild-website liet dinsdagochtend kort even de foto's achterwege. 

'Dat er vandaag geen foto's in de krant staan, is een ode aan de macht van foto's', aldus Reichelt. 'Zonder foto's is de wereld onwetend en zijn de zwakkeren onzichtbaar en verloren. Zonder foto's blijven niet alleen ettelijke misdaden onbestraft, ze worden bovendien niet herdacht. Foto's zijn de schreeuw van de wereld.

Bild is niet de enige krant die zich verantwoordde voor de publicatie van de foto's. The Independent-hoofdredacteur Amol Rajan verklaarde dit weekend waarom hij de foto toonde. 'Uiteindelijk waren we overtuigd dat de kracht om te choqueren een vitaal instrument van de journalistiek is. En dus ook een vitaal instrument van de democratie. Onze motivatie was niet gedreven door eigenbelang. We wilden de wereld choqueren zodat er actie ondernomen zou worden.' 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud