davos

Moet Facebook een mediabedrijf worden? It's complicated

©EPA

Is Facebook op de goede weg om minder fake news te verspreiden en op die manier het democratisch debat beter mogelijk te maken? Het antwoord is complex, blijkt woensdag op het debat ‘Fake News versus Real Politics’ op het Wereld Economisch Forum in Davos, dat werd bijgewoond door koning Filip.

Facebook staat voor een dilemma, zei Joseph Kahn, de managing director van The New York Times. Het bedrijf van Mark Zuckerberg ziet zich als een communicatieplatform, en niet als een uitgever. ‘Je kan geen uitgever zijn van 2 miljard mensen. Je hebt letterlijk de hele wereld nodig om te dubbelchecken wat ze schrijven.'

‘Tegelijk voelt Facebook een deel van de druk die uitgevers voelen’, zei Kahn, ‘omdat ze verantwoordelijk worden geacht voor de meest kwaadaardige inhoud op hun sociaal medium.’

Je kan zulke bedrijven niet als een mediabedrijf zien, zei ook Jimmy Wales, de oprichter van Wikipedia. ‘Anders zou Wikipedia niet bestaan.’ Wel werkt hij aan Wiki Tribute, waar vrijwilligers samenwerken met professionele journalisten om inhoudelijke fouten weg te werken of verhalen te brengen waarbij het moeilijk blijkt een consensus te vinden.

Is dat de goede weg? Pas toch maar op, waarschuwde Anna Belkina, de vicehoofdredacteur van de tv-zender Russia Today, die bestempeld wordt als een propagandakanaal van het Kremlin. ‘Facebook en Google zijn Amerikaanse bedrijven. Ik vind het geen goed idee dat bedrijven uit de VS de censor worden van wat de hele wereld moet aanvaarden als correct nieuws.’

Hoe Facebook fake news wil aanpakken.

Belkina verdedigde zich tegen de aanklacht dat haar mediaorganisatie fake news over de Franse president Emmanuel Macron heeft gebracht. Volgens haar is aan Macron gevraagd over welke verhalen het gaat en wat dan de feiten zijn, maar is uit Parijs nooit een antwoord gekomen. Zij catalogeerde de Franse beschuldiging aan haar adres als een politiek ma­noeuvre van Macron.

Goed en slecht nieuws

Hoe moet het nu verder? Er is twee keer goed nieuws, en twee keer slecht. Het eerste goede nieuws is dat het vertrouwen in nieuws dat op sociale media wordt gedeeld achteruitboert. Uit een vertrouwensenquête van Edelman in 20 landen in 2017 bleek dat 54 procent van de mensen nieuws van professionele media vertrouwde en 53 procent nieuws op sociale media. In 2018 is het vertrouwen in professionele media gegroeid naar 59 procent en dat in sociale media gedaald naar 51 procent. Jimmy Wales noemde dat het beste nieuws in jaren over dit thema.

Het andere goede nieuws is dat kwaadwillig gefabriceerd fake news wellicht door algoritmes kan worden weg gefilterd.

Het slechte nieuws? De politieke wereld zal nog meer dan nu fake news proberen te gebruiken om verkiezingen te winnen, vreest Joseph Kahn. En het ultieme probleem, een nieuw businessmodel voor de klassieke pers, is nog altijd niet opgelost. ‘Je kan niet tegen clickmachines winnen met journalistiek’, zei Wales. ‘Veel mensen willen nieuws dat hun ideeën bevestigt, maar dat is niet onze business’, zei Kahn. ‘Ons doel is zoveel mogelijk mensen te bereiken met journalistiek.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud