Nooit eerder opzettelijke crash in Europa

Het is hoogst uitzonderlijk dat een groot commercieel vliegtuig crasht na een opzettelijke actie van een van de piloten. In Europa gebeurde het nog nooit. In de rest van de wereld zijn een paar voorbeelden te vinden, al is de zelfmoordthese nooit volledig sluitend.

21 augustus 1994 – 44 doden - Marokko

Een vliegtuig van Royal Air Maroc stortte toen neer in het Atlasgebergte nadat het was vertrokken vanuit Agadir, aan de Atlantische kust. De crash werd vermoedelijk veroorzaakt doordat de gezagvoerder de automatische piloot uitschakelde, en het toestel daarna naar een bergflank stuurde. De Marokkaanse pilotenvereniging heeft de zelfmoord wel altijd ontkend.

19 december 1997 – 104 doden – Indonesië/Singapore

Misschien wel het bekendste voorbeeld van een vliegtuig dat na een bewuste actie van een piloot is gecrasht, is de ‘Silk Air Flight 185’. Het toestel was onderweg van Jakarta, de hoofdstad van Indonesië, naar Singapore, toen het in volle vlucht een plotse daling inzette. De gezagsvoerder zou alle communicatie hebben uitgezet toen zijn collega uit de cockpit was. De piloot in kwestie zou problemen hebben gehad op het werk tijdens de maanden voor de crash. Hij zat ook in financiële moeilijkheden.

31 oktober 1999 – 217 doden – VS/Egypte

Dertig minuten nadat Egypt Air vlucht 990 was opgestegen in New York, maakte het vliegtuig een fatale daling. Net op dat moment was de gezagvoerder even weg uit de cockpit. Er wordt sterk vermoed dat de copiloot het ongeval veroorzaakt heeft. Al werd het nooit officieel zo gecatalogeerd.

29 november 2013 – 33 doden – Mozambique/Angola

Het meest recente accident dat vermoedelijk werd veroorzaakt door een opzettelijke actie van een piloot, dateert uit 2013. Een toestel van Mozambique Airlines kwam toen neer in Namibië. Ook hier was het zo dat toen een van de piloten even weg was uit de cockpit, de andere het toestel deed crashen. 

Hoe kan de ene piloot de andere buitensluiten?

In het onderstaande filmpje is te zien dat een piloot indien gewenst de toegang kan ontzeggen tot de andere bemanningsleden. De deur van de cockpit kan in principe enkel van binnenuit worden geopend. Daarom spreken piloten en stewards voor vertrek een wachtwoord af, dat ze meedelen wanneer ze de cockpit willen binnenkomen.

Voor het geval dat de piloot in de cockpit niet zou reageren, is er een cijferslot waarmee de andere bemanningsleden alsnog de bestuurscabine binnen kunnen geraken. Dat systeem bestaat sinds de aanslagen van 11 september 2001. Maar ook die noodopening kan de piloot in de cockpit actief blokkeren. Als hij dat doet, duurt het vijf minuten vooraleer de deur toch opengaat. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud