'Ongewone geluiden' vergroten mysterie rampvlucht

Een wake voor de Russische ambassade in Caïro. ©REUTERS

Het Russische persbureau Interfax bericht dat de oorzaak van de crash van de Airbus A321 van Metrojet zaterdag 'plots en onverwacht' was.

Interfax heeft de hand kunnen leggen op transcripties van de communicatie in de cockpit. Die wordt opgenomen op de zwarte doos van het vliegtuig. Beide zwarten dozen werden zaterdag net na de crash, die het leven kostte aan de 224 inzittenden, relatief snel en in goede staat teruggevonden. 

Maar de transcripties maken het mysterie over wat er gebeurde met de Airbus A321, die na 23 minuten op weg van Sharm El Sheikh naar Sint-Petersburg plots van de radar verdween, alleen maar groter. Volgens Interfax verloopt de communicatie in de cockpit vlak voor de crash immers volledig normaal. Zo is er nog een gesprek met de luchtverkeersleiding 4 minuten voor het vliegtuig van de radar verdwijnt. Daarbij wordt niets ongewoon opgemerkt. Als het toestel dan effectief van de radar verdwijnt, is er ook geen noodoproep. 

Externe oorzaak

Interfax haalt bovendien een anonieme bron aan die spreekt van 'ongewone geluiden die in de cockpit te horen zijn op het moment dat het vliegtuig van de radar verdwijnt'. Dat zou er op kunnen wijzen dat er zich iets 'plots en onverwacht' heeft voorgedaan. De piste dat er een externe oorzaak aan de basis ligt van de crash, en dus geen menselijke of technische fout, wint op die manier alweer aan terrein. Er is wel nog geen enkele officiële verklaring door de onderzoekers naar buiten gebracht. Dat is bizar, want op zich kunnen zwarte dozen binnen de 24 uur makkelijk helemaal gelezen worden. 

Over welke externe oorzaak dan aan de basis ligt van de crash, wordt nu druk gespeculeerd. Het mysterie doet denken aan de crash van de MH17, die vorig jaar in juli boven oost-Oekraïne werd neergehaald door een BUK-raket.

Maar ook de aanwezigheid van een bom aan boord wordt niet uitgesloten. Daarbij duikt dan weer de herinnering op van de aanslag op de vlucht van Pan Am boven het Schotse Lockerbie in 1988. Sowieso valt er een verdenking op de terreurgroep Islamitische Staat (IS), die in de regio actief is en de crash zaterdag al snel opeiste. Dat zou dan gelezen kunnen worden als een vergeldingsactie op Rusland, dat in oktober luchtaanvallen begon op stellingen in Syrië. 

Regio mijden

Tot er klaarheid is over de oorzaak van de crash wordt de Sinai-woestijn voorlopig gemeden. Zo laten al verschillende luchtvaartmaatschappijen de regio links liggen. Zowel Air France-KLM, Lufthansa als Thomas Cook Airlines en Jetair hebben hun routes reeds aangepast. De reistijden voor Belgische reizigers lopen op met 5 à 10 minuten. Het luchtruim boven het gebied is wel niet officieel gesloten. 

Ook diplomatiek is er de nodige voorzichtigheid. De Amerikaanse ambassade in Caïro vraagt zijn personeel om voorlopig niet naar de Sinai-woestijn te reizen. James Clapper, baas van de Amerikaanse veiligheidsdiensten, zegt dat een terreuraanslag immers niet uitgesloten kan worden. Hij gaf wel toe dat er voorlopig geen 'duidelijk bewijs' is. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud