davos

'Tegenwoordig concurreer je met een nieuw business model'

Cisco-topman John Chambers (foto: AFP) ©AFP

Vroeger concurreerde je met je concurrenten. Nu concurreer je met ‘market transition’ - een verandering die heel je sector en je business model overhoop zet. Dat zei de CEO van technologiegroep Cisco, John Chambers, woensdag in een debat over innovatie op het Wereld Economisch Forum in Davos.

In het debat bleek hoeveel potentieel er schuilt in innovatie, maar tegelijk hoe beangstigend ingrijpende veranderingen kunnen zijn. Clayton Christensen van de Harvard Business School legde uit hoe het hem zelf overkomt. Vroeger kwamen mensen een MBA halen aan zijn universiteit. Nu sturen bedrijven mensen twee weken op een intense cursus en daarna gaan ze terug aan het werk. Harvard Business School investeert veel geld in die opleidingen en verdient er op dit moment weinig aan. Maar het zou wel het nieuwe business model kunnen worden, zei Christensen. ‘And it scares us to death’. De uitdagingen voor het innovatiebeleid? ‘Save a prayer for the Harvard Business School’, grapte hij.

Nochtans moest hij toegeven dat dergelijke ingrijpende veranderingen net de motor van jobs zijn. Hij schetste drie soorten vooruitgang. De eerste is een uitvinding zoals de smart phone of de pc, die de wereld op zijn kop zet. Dat creëert jobs. De tweede is een uitvinding die dingen gradueel beter maakt, zoals de Toyota Prius. Dat creëert geen jobs. De derde is een nieuwe techniek om dingen goedkoper te maken. Dat vernietigt jobs.

Je kan daarom niet anders dan zoeken naar die revolutionaire sprongen voorwaarts. Orit Gadiesh, voorzitter van consultant Bain, zei dat je maar twee keuzes hebt. Ofwel loop je zelf voorop in innovatie. Ofwel krijg je een tweede kans en kan je de vernieuwende bedrijven overnemen. Ofwel loop je achter op de trend en zakt je business model in elkaar.

Hoe ga je om met zo’n wereld die almaar sneller verandert? Mike Duke, voorzitter van Wal-Mart, zei dat hij sessies van anderhalf uur houdt met zijn topmanagement waarin ze elkaar vertellen wat mislukt is en wat ze er aan gedaan hebben om de fout te herstellen of te voorkomen.

Orit Gadiesh zag een voorbeeld in de modesector, waar de leiding van een bedrijf vaak een duobaan is: een creatief genie en een commercieel directeur. Ze noemde het de linker- en rechterhelft van de hersenen die verenigd worden aan de bedrijfstop. Dat is nodig zei ze. Ze merkte op dat Thomas Edison de gloeilamp niet heeft uitgevonden. Maar hij was wél de eerste die er een commercieel leefbaar idee van maakte.

Ook Anand Mahindra, van het gelijkname Indiase conglomeraat, ging in die richting. Hij zei dat hij naast zijn economische scholing ook een opleiding in film had. ‘Vroeger was dat mijn best bewaarde geheim’, sprak hij. ‘Maar nu zoek ik mensen in ons bedrijf die ook film of andere opleidingen uit de humane wetenschappen hebben gevolgd’.

De panelleden waren het er over eens dat innovatie almaar sneller gaat en beangstigend is, omdat ze hele sectoren – zoals de muzieksector bijvoorbeeld – op enkele jaren tijd op zijn kop kan zetten. Vroeger concurreerde je met je concurrenten, zei John Chambers van Cisco. Nu concurreer je met market transition. En dat vergt een almaar flexibeler manier van werken. Orit Gadiesh vatte het nieuwe motto samen met een one liner: ‘Verander alles, behalve je vrouw en je kinderen’.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud