Belgische bedrijven ontsnappen aan ramp in Tianjin

©© Xinhua/Xinhua Press/Corbis

Bij Nusciensce, een Belgische producent van dierenvoeding, zijn verschillende ruiten gesneuveld door de impact van de explosie. De site van het van oorsprong Belgische Hansen Transmissions blijft voorlopig helemaal dicht.

Nuscience heeft in Tianjin een vestiging op enkele kilometer van de plek waar de explosie heeft plaatsgevonden. ‘Dat er toch zes ramen zijn gesprongen, toont hoe krachtig de explosie was’, zegt Chris Mercier, wereldwijd productiemanager bij het bedrijf. Hij had vanmorgen contact met de mensen ter plaatse. ‘Alle 100 werknemers en hun families zijn veilig’, vernam hij.

Op de werkzaamheden van het bedrijf in Tianjin heeft de explosie geen impact. ‘We hebben voldoende bufferstock om vandaag en de volgende dagen gewoon weer aan de slag te gaan’, aldus Mercier. ‘Met Suzhou hebben we ook een haven waar we naar kunnen uitwijken indien nodig.’

Bij Hansen Transmissions, van oorsprong Belgisch maar nu in handen van het Japanse Sumitomo, is er mogelijk grotere schade. De site van de producent van versnellingsbakken blijft voorlopig dicht en er hangt ook sterke luchtvervuiling. Dat meldt woordvoerster Lena De Wachter. Experts moeten ook eerst steunpunten gaan controleren voor het gebouw weer wordt vrijgegeven. Bij Hansen in China werken een 50 a 70tal mensen. Die zijn allemaal ongedeerd.

©Mediafin

Ambassade

Een ander Belgische bedrijf, verfproducent Capelle Pigments, was tot 2014 actief in de Chinese havenstad. Maar het voorbije jaar werden de resterende banden met de lokale vestiging doorgeknipt, waardoor de explosie geen impact heeft.

De Belgische ambassade in China heeft nog contact gehad met een ander Belgisch bedrijf in Tianjin, en daar zou alles in orde zijn. De ambassade geeft niet mee om welk bedrijf het gaat. 

Historische link

Ooit had België een veel grotere band met Tianjin. In 1906 werd er een eerste tramlijn geopend, ontworpen en aangelegd door Belgische expertise. Daarmee werd Tianjin de eerste Chinese stad met een modern openbaar vervoerssysteem, twee jaar voor Shanghai.

Ons land had van 1902 tot 1931 ook een concessie van 44 hectare in de stad. In 1943 namen de Japanse bezetters de 'Compagnie de Tramways et d'Eclairage de Tientsin' over en stuurde de Belgische bestuurders naar strafkampen. Na de oorlog kwam de Compagnie in Chinese handen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud