Advertentie
reportage

Hoe internet de Chinese dorpseconomie redt

©BELGAIMAGE

Steeds meer kleine Chinese ondernemers ontdekken de mogelijkheid hun product online te verkopen. In zogeheten Taobao-dorpen heeft bijna iedereen een webwinkel.

Dankzij de onlinewarenhuizen kan een boerendochter in de oostelijke provincie Qinghai nu ook een hippe tas kopen. Ze is de enige niet. Er wordt geschat dat de Chinezen dit jaar voor 477,80 miljard euro aan onlineaankopen zullen doen. Dat maakt van China de grootste onlinemarkt ter wereld. Veel van die producten komen van eigen bodem.

De prominentste speler op die immense internetmarkt is Alibaba, het e-bedrijf van Jack Ma dat vorig jaar een megabeursgang maakte in New York. Een van Alibaba’s uiterst succesvolle dochterondernemingen heet Taobao, zeg maar het Chinese equivalent van eBay of Amazon. De Chinese internetrevolutie heeft een belangrijk neveneffect. Marktplaatsen zoals Taobao dienen niet alleen de koper, maar ook de verkoper. Waar een timmerman voorheen alleen stoelen maakte voor de inwoners van zijn dorp en misschien nog wat dorpen in de omtrek, verkoopt hij zijn producten nu via internet aan klanten die honderden kilometers verderop wonen.

Bainiu, China

Het is een praktijk die steeds vaker voorkomt. Hele dorpen halen hun inkomen uit de onlineverkoop van hun producten. De 550 huishoudens in Bainiu, een dorp in de bossen van Lin’an aan de Chinese kust, verkochten afgelopen jaar noten met een totale waarde van 200 miljoen yuan (28,25 miljoen euro). Een tiende van die omzet komt voor rekening van Fang Qiang. De dertiger verstuurt zijn noten aan klanten van Tibet over Mongolië tot Peking.

Fang was ‘geschokt’ over de kracht van het internet, vertelt hij in de krant Shanghai Daily. Hij stapte in het familiebedrijf toen hij in 2010 terugkwam uit militaire dienst. Zijn familie koopt de noten van drie plantages bij het dorp. Thuis worden de noten opgeslagen, gekookt en verpakt en vervolgens verkocht in een van de vier online ‘winkelcentra’, waarvan Taobao de grootste is. De buren en de rest van de straat doen hetzelfde. De Linzhiyuan Nuts Store is slechts een van de 50 bedrijfjes in het dorp.

Bainiu is een van de 20 Chinese dorpen die eind 2013 de titel van ‘Taobao-dorp’ kregen. Een jaar later is dat aantal vertienvoudigd. Het moederbedrijf Alibaba geeft de titel aan dorpen waarvan minstens een op de tien inwoners actief is als e-retailer of als er minstens 100 online winkels zijn geopend en de gezamenlijke omzet tenminste 10 miljoen yuan (1,42 miljoen euro) is.

Ouyang Guoqian, heeft een Taobao e-bussiness store ©BELGAIMAGE

‘Een koppel dat met zijn ouders, en misschien ook nichten, neven, ooms en tantes een webwinkel heeft, is een heel gangbaar bedrijfsmodel in ons dorp’, zegt Zhang Qing, secretaris-generaal van de e-commercevereniging van Bainiu. Omdat de zware concurrentie het voor nieuwkomers lastig maakte, besloot Zhang dat het dorp zich ‘gezamenlijk moet ontwikkelen’. Via de vereniging worden voor de promotie van de webwinkels bijvoorbeeld andere bedrijfjes ingehuurd. Er komen ook gezamenlijke opslagruimtes, zodat niet iedereen de noten in zijn keuken hoeft te bewaren en uitbreiden makkelijker is.

Hoewel de ouderen eerst nogal sceptisch waren, beseften ze na een tijdje dat hun kinderen ‘geld konden verdienen door thuis te blijven’. Dat is een belangrijk gevolg van deze Taobao-dorpen. Jongeren die geen toekomst zien op het Chinese platteland trekken in grote getalen naar de stad, waar ze als arbeider in - bijvoorbeeld - de bouw werken. Door de kansen die webwinkels bieden, worden ze aangespoord in hun dorp te blijven. Bainiu biedt jongeren die naar huis komen en een webwinkel opzetten, zelfs een toelage van 50.000 yuan (7.000 euro).

Chinese arbeiders maken matrassen klaar voor een Chinese koopjesdag. ©BELGAIMAGE

Volgens Alibaba kwamen er het afgelopen jaar dankzij al deze kleine, geclusterde ondernemingen 240.000 banen bij. In 2013 lag dat aantal gecreëerde banen nog op 60.000. De lokale e-commerce leidt ook tot de oprichting van aanverwante ondernemingen zoals transportbedrijfjes en websitebouwers.

Het moederbedrijf van Taobao biedt lokale ondernemers financiële steun. De onderwijsafdeling van het bedrijf geeft in de plattelandsgebieden cursussen over ondernemen. En het predicaat Taobao-dorp heeft meer voordelen. De titel is zichtbaar op de Taobao-site en de ondernemers mogen met speciale aanbiedingen de aandacht van de consument op zich vestigen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud