Advertentie

2014 recordjaar voor kartelboetes

De Europese Commissie legde in 2014 een boete van 953 miljoen euro op aan zes bedrijven die de prijs van kogellagers voor de autosector kunstmatig hoog hielden. ©Bloomberg

Bedrijven moesten vorig jaar 3,9 miljard euro aan boetes betalen omdat ze het op een akkoordje gooiden om samen te hoge prijzen door te rekenen aan hun klanten. Dat blijkt uit een onderzoek van advocatenkantoor Allen & Overy.

Een van de eigenaardigheden van een vrije markt is dat een sterke overheid nodig is om de markt vrij te houden, en te verhinderen dat bedrijven onder elkaar prijsafspraken beginnen maken. Die strijd leverde vorig jaar een recordbedrag aan kartelboetes op, leert een onderzoek van advocatenkantoor Allen & Overy voor tien grote landen én de Europese Unie. Bedrijven die werden betrapt op prijsafspraken, betaalden vorig jaar 3,9 miljard euro aan boetes, een derde meer dan in 2013.

De Europese Commissie is traditioneel de grootste beboeter, al was ze vorig jaar iets minder actief. De kartelboetes daalden van 2,5 miljard euro naar 1,7 miljard. De grootste zaken gingen over prijsafspraken rond kogellagers voor auto's, elektriciteitskabels en schuimrubber voor autostoelen. Naast de autosector waren er ook boetes voor de financiële sector, naar aanleiding van manipulatie van afgeleide producten rond de Zwitserse rente.

De autosector blijkt immens gevoelig voor kartelafspraken. Zowel in de EU, de VS, Canada, China als India gingen de belangrijkste zaken over die sector. Ook dit jaar verwacht Allen & Overy belangrijke uitspraken over de autosector. In Europa loopt bijvoorbeeld een onderzoek naar de trucksector. Zowel Volvo Trucks als DAF, beide met fabrieken in België, worden daarbij geviseerd.

Allen & Overy verwacht ook meer focus op afspraken rond generische geneesmiddelen en meer onderzoeken naar openbare aanbestedingen, waarbij de overheid aan een bedrijf een te hoge prijs betaalt.

John Terzaken, partner bij Allen & Overy, merkt tot slot op dat de strijd tegen kartels almaar internationaler wordt. De VS legde vorig jaar de hoogste boete ooit - 425 miljoen dollar - op aan de Japanse bandenmaker Bridgestone en vroeg Duitsland de uitlevering van een Italiaans staatsburger om in de VS voor de kartelklachten terecht te staan. Die trend zal niet veranderen, verwacht Allen & Overy, omdat ook China almaar beter meewerkt aan internationale kartelonderzoeken.

In de EU bekijkt de Commissie prijsafspraken op de Europese markt. De EU-landen bekijken prijsafspraken op de lokale markt. Duitsland legde bijvoorbeeld een recordbedrag van 1 miljard euro aan boetes op, onder meer voor te hoge prijzen voor bier, suiker en worsten.

Doorgaans worden bedrijven beboet voor kartels, maar in Brazilië kreeg een zakenman de zwaarste celstraf ooit voor prijsafspraken. Hij vliegt tien jaar achter de tralies.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud