opmerkelijk

Containerschip blokkeert Suezkanaal

Vermoedelijk liep het schip vast toen 'een plotse wind' het gevaarte uit koers sloeg. ©VIA REUTERS

Alsof er nog geen flessenhalzen genoeg zijn in de wereld, blokkeert nu een containerschip de meest cruciale vaargeul.

Het Suezkanaal in Egypte is geblokkeerd door een gestrand containerschip. Dat melden verschillende media en wordt bevestigd door Vesselfinder, het online traceersysteem voor schepen.

Op de site is te zien hoe de 400 meter lange en 59 meter brede mastodont Ever Given dwars over het Suezkanaal ligt, met verschillende sleepboten in zijn buurt (zie screenshot). Volgens de Taiwanese rederij Evergreen Line liep het schip vermoedelijk vast toen 'een plotse wind' het gevaarte uit koers sloeg.

De Ever Given vaart onder Panamese vlag en is op weg van China naar Rotterdam. Het schip raakte geblokkeerd even voorbij de haven van Suez, de zuidelijke toegangspoort tot het kanaal die de Rode met de Middellandse Zee verbindt.

Het Suezkanaal is ingehuldigd in 1869 en verbindt de Indische met de Atlantische Oceaan zonder dat schepen onder Afrika door moeten varen. Op de waterweg passeert 10 procent van de internationale maritieme handel en bijna een derde van de containerscheepvaart. Afgelopen jaar voeren bijna 19.000 vaartuigen door het kanaal.

De vaargeul is ook cruciaal voor de aanvoer van ruwe olie vanuit de Perzische Golf: de vrees voor tijdelijke schaarste duwt de prijs voor een vat Brent-Noordzeeolie 1,5 procent hoger naar 61,65 dollar per vat. De situatie is fundamenteel verschillend met het voorjaar van 2020: toen voeren supertankers bij een massaal overaanbod van olie vrijwillig rond Afrika om, om de levering van ongewenste extra olie zo lang mogelijk uit te stellen.

Volgens persbureau Bloomberg is er op basis van scheepsmakelaars en scheepvaartdata intussen al een file van meer dan 100 schepen die wachten tot de doorgang weer vrijgemaakt is: 42 in noordelijke richting en 64 in zuidelijke.

De extra verstopping komt er op een ogenblik dat vele flessenhalzen in de wereldproductie - van de containerscheepvaart zelf tot de chipproductie - de vrees voor oplopende inflatie aanwakkeren. Dat net nu veel mensen bij een geleidelijke heropening van de economie popelen om het tijdens de pandemie dankzij de forse overheidsstimulus opgepotte geld weer te laten rollen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud