analyse

De zes fronten van Trumps handelsoorlogen

©AFP

Van China tot Europa, van staal tot auto's, van Nafta tot TPP: een overzicht van de frontlinies in Trumps grote handelsoorlog.

De Amerikaanse president Donald Trump heft vanaf volgende week tarieven op bijna de helft van de invoer van Chinese producten. Het geruzie met China is onderdeel van een wereldwijd handelsoffensief van de Amerikaanse president. Een overzicht.

China - escalatie

China is de focus van Trumps obsessie met ‘oneerlijke handel’.

In januari introduceerde hij invoerheffingen op 9,7 miljard dollar aan Chinese zonnepanelen en wasmachines. Deze zomer werden - in twee schijven - invoertarieven op nog eens 50 miljard dollar aan Chinese goederen van kracht.

China introduceerde meteen tarieven op een gelijkaardige stroom aan Amerikaanse producten. De VS heeft nu nog eens invoertarieven ingesteld op 200 miljard dollar aan Chinese import, waarbij meer dan de helft van wat uit China de VS binnenkomt extra wordt belast.

China kondigde al aan ook Amerikaanse invoer te belasten. Trump kondigde al aan dat hij in dat geval de volledige Chinese invoer zou belasten, al is het wachten tot een officiële beslissing daarover.

China voert weinig Amerikaanse goederen in, maar kan bij een verdere escalatie van het conflict de VS ook pijn doen door export van grondstoffen naar de VS te verbieden of Amerikaanse diensten en investeringen te belemmeren.

De voorbije weken werden voorbereidingen getroffen voor een Chinees-Amerikaanse top over handel, maar de kans is groot dat Peking niemand naar Washington stuurt.

Nafta - wachten op Canada

Nafta is een handelsakkoord tussen Canada, de VS en Mexico dat sinds 1994 van het Noord-Amerikaanse continent een vrijhandelszone maakt. Trump zegde het verdrag op en begon heronderhandelingen. Met Mexico zijn die gesprekken rond. Met Canada zitten ze vast.

Europese auto’s - staakt-het-vuren

Trump vindt dat Duitse bedrijven te veel goederen verkopen aan de VS en er te weinig handel in de omgekeerde richting vloeit. Trump ergerde zich al publiekelijk aan Duitse auto’s in de VS, zoals Mercedessen en BMW’s. Na een bezoek van Commissievoorzitter Jean-Claude Juncker aan Trump deze zomer, is echter de pauzeknop ingedrukt. Voor de EU doet dat ertoe: vanuit Europese fabrieken werden vorig jaar voor 36 miljard euro wagens naar de VS verscheept.

De EU en de VS spreken nu over een handelsakkoord. Die gesprekken staan niet ver, maar zolang ze lopen, impliceren ze een staakt-het-vuren.

Staal - tarieven blijven van kracht

Sinds 1 juni zijn Amerikaanse invoertarieven van kracht op 47 miljard dollar aan ingevoerd staal en aluminium. De Europese Unie, Turkije, Mexico, China en Canada reageerden met tegenheffingen, die onder meer Harley Davidson deden besluiten tot meer productie buiten de VS.

TPP - wachten op Zuid-Korea

TPP, voluit Trans-Pacific Partnership, was een handelsverdrag dat in oktober 2016 werd ondertekend door Australië, Brunei, Canada, Chili, Japan, Maleisië, Mexico, Nieuw-Zeeland, Peru, Singapore, de Verenigde Staten en Vietnam. Het was geopolitiek bedoeld als een economische alliantie tegen China. Trump stopte de ratificering van het verdrag in zijn eerste week in het Witte Huis. Hij rondde in grote lijnen ondertussen een bilateraal handelsverdrag af tussen de VS en Zuid-Korea, dat eind deze maand definitief in de plooi zou kunnen vallen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n