‘Internet maakt politiek democratischer dan ooit '

©Dieter Telemans

‘Politici blijven maar beter eerlijk. Het internet verdraagt geen leugens.’ Dat zegt Teddy Goff, de digitale strateeg aan wie president Obama zijn herverkiezing in 2012 mee te danken heeft.

‘Wow, this thing had a lot of views.’ Het is het allereerste wat Teddy Goff zegt bij het bekijken van een van de campagnefilmpjes van de N-VA. De clip was een onderdeel van een sociaal mediaoffensief dat de partij vorige maand lanceerde, maar waarvoor ze ook bakken kritiek kreeg. Mensen ergerden zich blauw aan het amateurisme van de filmpjes en voelden zich online gestalkt door de partij.

‘Controverse betekent niet noodzakelijk dat een campagne mislukt is’, zegt Goff. ‘Tijdens de Obama-campagne hebben we gezien dat de grootste critici meestal mensen zijn die toch nooit voor je zullen stemmen. Ik zie het ook bij de bedrijven die ik adviseer. Ze houden niet van sociale media uit een heilige schrik voor negatieve reacties. Terwijl ze volop zouden moeten inzetten op klanten die wel tevreden zijn. Die promoten het bedrijf vervolgens online bij hun eigen vrienden en kennissen. Het is de allerbeste reclame. Mensen hebben namelijk een groot vertrouwen in de info die ze van hun sociale contacten krijgen.’

BIO Teddy Goff
Studies politieke wetenschappen aan de topuniversiteit Yale.
Directeur digitale media van het campagneteam van president Obama bij diens herverkiezing in 2012.
Is mede-eigenaar van Precision Strategies, een consultancykantoor dat bedrijven en politici adviseert.

Ondanks zijn 28 jaar is whizzkid Teddy Goff al een politieke veteraan. Hij was vrijwilliger in het kleine campagneteam van Barack Obama bij diens verkiezing tot president in 2008. Vier jaar later leidde hij als directeur digitale media van Team Obama een nooit gezien online offensief. Daarbij hielp Goff Obama aan 690 miljoen dollar campagnegeld en ruim een miljoen nieuwe geregistreerde kiezers.

‘Zonder mij had Obama ook wel gewonnen’, zegt Goff, die gisteren een lezing gaf op de UBA Trends Day. ‘Hij had 5 miljoen stemmen meer dan tegenkandidaat Mitt Romney. Dat is wat ze bij ons in de VS een landslide noemen. Ik heb vooral onthouden wat een krachtig wapen het internet voor politieke campagnes geworden is. Het gaat niet alleen om al het geld dat dankzij miljoenen kleine donaties binnenstroomde. Via het internet konden we ook massa’s data verzamelen over potentiële kiezers, waar we vervolgens gericht onze 2 miljoen vrijwilligers op af konden sturen. Natuurlijk, jullie politieke systeem is anders dan dat van ons. Maar ik denk dat een slimme onlinestrategie ook in België en landen met een vergelijkbaar politiek systeem grote impact kan hebben. Jullie hebben immers nog veel meer partijen en zwevende kiezers.’

Het internet heeft volgens Goff de politiek wel niet wezenlijk veranderd. ‘We leven anders en sneller en doen andere dingen dan vroeger, maar mensen blijven altijd dezelfde. Ze zijn bezig met hun gezin, vrienden, werk en gezondheid. De meesten van hen zijn niet actief bezig met politiek. We hebben het in 2011 zelf onderzocht: de gemiddelde Amerikaan denkt 8 minuten per week na over politiek. Bovendien veranderen ze niet constant van mening. Dat is ook wat ze bij politici willen zien. Kandidaten die ergens voor staan, loyaal zijn en de indruk wekken dat ze hen zullen helpen.’

Vele kanalen

Eén boodschap, massa’s kanalen. Zo omschrijft Goff de manier waarop vandaag campagne gevoerd wordt. Als gevolg daarvan is de politiek volgens Goff democratischer geworden. ‘Vroeger zagen Amerikanen de presidentskandidaten tijdens debatten op tv, lazen ze over hem in de krant en konden ze met wat geluk een glimp van hem opvangen tijdens een campagnestop in hun dorp. Vandaag krijgen kiezers een soort 360 gradenbeeld van een kandidaat die vanuit alle kanten bekeken en belicht wordt. Ze kunnen zelfs rechtstreeks met hem in discussie gaan via sociale media. Dat is, vind ik, een positieve evolutie.’

Tegelijk waarschuwt Goff de politici ook. ‘De politiek is niet veranderd, de omgeving waarin politiek bedreven wordt is dat wel. Partijen en hun kandidaten worden meer dan ooit door een vergrootglas bekeken. Mensen zijn niet alleen steeds beter opgeleid, ze zijn dankzij de stortvloed aan online nieuws en data ook beter dan ooit geïnformeerd. Al die slimme mensen opereren als een soort superbrein dat constant een factchecker loslaat op de info die bedrijven en zeker ook politici online zeggen of posten. Mijn advies: politici kunnen maar beter eerlijk en transparant zijn. Zo niet dreigen ze genadeloos in hun blootje gezet te worden. Het internet verdraagt moeilijk leugens of hypocrisie. De politieke tegenstand staat bovendien klaar om via kanalen als Facebook, Twitter of Youtube elke verspreking of blunder als een uitslaande brand door het internet te jagen. Campagneteams doen tegenwoordig aan rapid response, het is voortdurend ageren en reageren op elke beweging van de opponent.’

Bovendien is er steeds meer concurrentie op de communicatiemarkt. ‘Het is een slagveld om de aandacht van de internetgebruiker. Mensen worden overspoeld met video, tekst, foto’s en andere content. Politici moeten dus meer doen dan enkel rekening houden met hun concurrenten. Vandaag moeten ze ook nog eens optornen tegen miljoenen informatieverstrekkers, van Buzzfeed tot de Huffington Post. Je kunt met je boodschap dus maar beter slimmer, grappiger, emotioneler - kortweg opvallender - zijn dan de rest. Zonder dat je je geloofwaardigheid te grabbel gooit.

Maar er is geen weg terug. ‘De Amerikanen die in 2016 voor het eerst mogen stemmen, waren zes toen Facebook begon. Vraag aan elke 15-jarige of ze nog op de klassieke manier naar tv kijken. Je krijgt blikken alsof je van een andere planeet komt. Hetzelfde verhaal met kranten. Onlinereclame die niet op een slimme manier als iets anders verpakt wordt? Hun hersenen registreren het zelfs niet meer. Bovendien hebben ze de spanningsboog van een demente goudvis, wat me eerlijk gezegd ook een beetje zorgen baart. Politici moeten begrijpen dat hun boodschap veel meer impact heeft als ze die verspreiden via sociale kanalen op internet dan dat ze de klassieke media gebruiken. Die gebruikt de nieuwe generatie ofwel niet, of vertrouwt ze gewoon niet.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud