Advertentie
Advertentie

Obama gaat drie dagen koorddansen in Alaska

Mount McKinley heet na 40 jaar officieel weer 'Denali', wat 'de grote' betekent in de indiaanse taal Athabaskisch. ©EPA

De Amerikaanse president werkt in de 49ste Amerikaanse staat aan zijn klimaaterfenis. Maar tegelijkertijd moet hij de olie- en gaslobby te vriend houden.

Weinig Amerikaanse presidenten hebben veel aandacht besteed aan Alaska, de Amerikaanse staat met minder dan 800.000 inwoners.

Tijdens zijn bezoek aan Alaska zal de Amerikaanse president Barack Obama Mount McKinley herdopen tot de inheemse naam 'Denali'. Daarmee komt na 40 jaar een einde aan het dispuut over de naam van de 6.168 meter hoge berg, de hoogste van Noord-Amerika.

'Denali' betekent 'de grote' in het Athabaskisch, de taal die door de indiaanse bevolkingsgroepen in de regio werd gebruikt. Overigens hanteren ook de huidige inwoners van Alaska nog altijd die oorspronkelijke naam.

Alaska pleit er daarom al zowat veertig jaar voor om 'Denali' opnieuw op de officiële landkaarten en wegwijzers te plaatsen. Maar dat voorstel was altijd op verzet gestuit vanuit de staat Ohio, de thuisbasis van de vroegere Amerikaanse president William McKinley.

De berg werd overigens enkel door een gril van de geschiedenis naar de 25ste president van de VS vernoemd. In 1896 had een Amerikaanse goudzoeker die naam ingevoerd om de verkiezingscampagne van presidentskandidaat McKinley te ondersteunen. In 1917 werd het als de officiële naam ingevoerd.

William McKinley werd doodgeschoten in 1901, zes maanden na het begin van zijn tweede ambtstermijn. Hij is zelf nooit in Alaska geweest.

Barack Obama, daarentegen, start vandaag een driedaags presidentieel bezoek aan de meest noordelijke staat. Drie maanden voor de klimaatconferentie in Parijs wil de president zo veel mogelijk zielen winnen om in de Franse hoofdstad een akkoord te bereiken om zo de temperatuurstijging op onze aardbol tot 2 graden te beperken. En waar anders dan in Alaska kan Obama aan zijn klimaaterfenis werken: de zeespiegel stijgt er, de gletsjers nemen af en de permafrost smelt.

Met foto's op de smeltende gletsjers wil de president steun voor zijn belofte dat de VS tegen 2025 hun broeikasgassen met 26 à 28 procent zullen afbouwen. En dat door het gebruik van fossiele brandstoffen (steenkool, olie en gas) af te bouwen ten voordele van hernieuwbare energiebronnen.

Die afbouw van fossiele brandstoffen zien ze in Alaska niet graag gebeuren. De staat haalt zowat 75 procent van zijn inkomsten uit de 1.300 kilometer lange Trans-Alaska pijplijn - die in de jaren '70 werd gelegd, een investering van 8 miljard dollar. En die inkomsten staan om twee redenen flink onder druk: 1. door de forse daling van de olieprijs en 2. de pijplijn staat voor twee derde leeg na een reeks ongelukken met boringen in het gebied.

De gouverneur van Alaska, Bill Walker, zal Obama dan ook verzoeken de staat meer toegang te geven tot oliebronnen en meer olie door de pijplijn te laten stromen. In dat opzicht was er eerder deze maand al een opsteker met het Amerikaanse fiat voor boringen naar olie en gas in het Noordpoolgebied voor energiereus Shell. Al kan het meer dan tien jaar duren vooraleer het Nederlands-Britse energiebedrijf er effectief olie en gas gaat oppompen.

Alaska is meer dan een postkaart.
Don Young
Republikeinse volksvertegenwoordiger voor Alaska

'Alaska is meer dan een postkaart', pleit de Republikein Don Young in een opiniestuk in de Alaska Dispatch News. En de Alaskaanse olie- en gasbedrijven herinneren het Witte Huis er aan dat hun sector 110.000 mensen (rechtstreeks en onrechtstreeks) tewerkstelt. De federatie vraagt Obama een 'redelijk evenwicht' te vinden.

Geen gemakkelijke opdracht, want ook van de milieuorganisaties krijgt Obama stevige tegenwind. Zij verwijten de president een tegenstrijdig beleid: 'aan de ene kant blaast hij hoog van de toren om de klimaatopwarming tegen te gaan, maar aan de andere kant ondermijnt hij die missie - onder meer door Shell te laten boren in de buurt van Alaska', luidt het.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud