Obama: ‘We moeten klimaat- en technologiecrisis aanpakken'

De gewezen Amerikaanse president Barack Obama sprak donderdag op het jaarlijkse event van het Amerikaanse softwarebedrijf Salesforce.

Van onze verslaggever in San Francisco

Obama werd geïnterviewd door Salesforce-topman Marc Benioff, tevens eigenaar van het iconische magazine Time

Het gesprek begon gezapig met Obama die de miljardair jende met de vraag of hij ook serieuze vragen had voorbereid. Hij grapte ook dat hij ‘nadat hij in Kenia was geboren naar Hawai trok’.

Maar snel brak hij een lans om ‘sommige van onze waarden te herstellen’, te herbalanceren en kernproblemen aan te pakken. 'Met technologische innovaties alleen zal het niet lukken.' De klimaatverandering aanpakken is voor Obama een van de grootste prioriteiten. ‘Als we geen actie ondernemen komen we te laat.’

Zijn opvolger Donald Trump lichtte zijn land uit de klimaatakkoorden van Parijs.

Ongelijkheid

Ook de ongelijkheid in en tussen landen ziet Obama als een van de grootste problemen. Een onevenwicht dat wordt gevoed door de globalisering en technologie. ‘Het is een van de redenen dat het zo slecht gaat met onze politieke cultuur. En het heeft niet enkel een impact op de politiek. We isoleren onszelf van mekaar en dat is gevaarlijk. Het verdeelt mensen.’

Obama sluit daarmee aan bij de algemene onrust over en kritiek op de immense communicatieplatformen van Facebook (Facebook, Instagram en WhatsApp) en Google (YouTube). Die techreuzen worden door de overheid almaar meer onder druk gezet om fake news en haatpraat aan banden te leggen.

De ex-president stelt dat het nieuwe tijdperk van nieuwsinformatie veel aandacht vraagt. ‘Toen ik opgroeide, waren er slechts drie televisiezenders. Daardoor zagen mensen dezelfde shows en hadden ze een gemeenschappelijke grond. Vandaag leven kijkers van Fox News en lezers van de New York Times in een andere wereld. Mensen weten niet meer wat waar is en wat niet en wat ze kunnen geloven en wat niet. Het zadelt het politieke stelsel op met veel problemen.’

Obama, die aan een boek schrijft over zijn acht jaar in het Witte Huis, brak ook een lans voor diversiteit. ‘Er zijn verschillende culturen en achtergronden en meer vrouwen nodig aan tafel, om mekaars blinde vlekken te vullen.’

Die diversiteit pusht Obama onder meer met de Obama Foundation Fellowship die jonge leiders of 'maatschappelijke innovatoren' - eind twintigers, begin dertigers - identificeert en hen ondersteunt in de fantastische dingen die ze al doen. In het eerste jaar van de Fellowship hebben zich 25.000 kandidaten aangemeld. 'Het is veel gemakkelijker om in Stanford University binnen te geraken', grapte Obama. 

Leiders zitten overal, aldus de Nobelprijswinnaar voor de Vrede (2009). 'In de 'situation room' kwamen de beste antwoorden vaak van jonge stafleden die achteraan druk in de weer waren op hun laptops. Niet van de inner circle van generaals en hoge stafleden. Ik had snel door dat zij me de inzichten konden bezorgen die ik nodig had.'

Liefdadigheid en muziek

Obama's keynote was de kers op de taart van Dreamforce, het jaarlijkse event waar softwarereus Salesforce zijn nieuwe producten voorstelt maar ook veel aandacht besteedt aan muziek, meditatie - CEO Benioff is een adept - en liefdadigheid.

Het optreden van Beck en Fleetwood Mac woensdagavond leverde ruim 11 miljoen dollar op voor goede doelen. 

Dreamforce trekt jaarlijks 170.000 bezoekers. Het is daarmee het grootste congres van een techbedrijf. Naast sessies die moeten inspireren met onder meer Eddie Vedder (Pearl Jam), Game of Thrones-actrice Emilia Clarke, voetbalster Megan Rapinoe en een groep monniken zijn er ruim 2.500 sessies over hoe software en de cloud alle industrieën transformeren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect