Trump viseert Europese auto's

Donald Trump viseert onder meer de import van Duitse autoproducenten, hoewel die, zoals BMW in South Carolina, het gros van hun wagens voor de Amerikaanse markt in de VS zelf produceren. ©Bloomberg

De VS bestuderen een importheffing tot 25 procent op wagens, waarbij president Donald Trump vooral de 'oneerlijke concurrentie' uit de Europese Unie laakt.

Amerikaans president Donald Trump schroeft zijn protectionistisch handelsbeleid nog wat op. Na verhoogde importtarieven voor aluminium en staal en een dreigende handelsoorlog met China onderzoekt minister van Handel Wilbur Ross of de importheffingen voor auto's en auto-onderdelen verhoogd kunnen worden van 2,5 procent naar mogelijk 25 procent.

Dat melden The Wall Street Journal en Reuters.

'Er komt groot nieuws voor onze geweldige arbeiders in de Amerikaanse autosector', tweette Trump woensdagavond al. 'Na decennialang jobs verloren te hebben aan andere landen, hebben jullie lang genoeg gewacht.'

'Er zijn aanwijzingen dat import al decennia onze eigen auto-industrie ondermijnt', echode Ross woensdagnacht.

Opmerkelijk is dat Ross bekijkt of de strengere autotaksen gebaseerd kunnen worden op een oude wet die de nationale veiligheid moet garanderen. Die vormde ook al de juridische basis voor de hogere staal- en aluminiumtarieven, waarover de VS stilaan op ramkoers liggen met Europa.

Duitsland viseren

Met de extra autotaks zou Trump Europa aanzienlijk viseren, en vooral de Duitse automakers. Hij ergert er zich al langer aan dat de buitenlandse autoproducenten maar een taks van 2,5 procent moeten betalen om de Amerikaanse markt te betreden, terwijl de Europese Unie een tarief van 10 procent hanteert voor Amerikaanse auto's.

Deze week kreeg Trump China al zover dat het zijn importtarief voor auto's verlaagt van 25 naar 15 procent.

In de VS werden vorig jaar ruim 17 miljoen wagens verkocht, waarvan er 8,3 miljoen geïmporteerd werden. Die buitenlandse wagens, ter waarde van 192 miljard dollar (164 miljard euro), kwamen vooral uit Mexico (2,4 miljoen), Canada (1,8 miljoen), Japan (1,7 miljoen), Zuid-Korea (930.000) en Duitsland (500.000). Zelf voerden de VS zo'n 2 miljoen auto's uit, goed voor 57 miljard dollar (49 miljard euro). 

Hoeksteen

Auto's vormen een hoeksteen van de bilaterale handel tussen de VS en de EU. Die bedroeg vorig jaar 631 miljard euro, waarvan de autosector voor bijna 44 miljard instond: de VS voerden voor 7,3 miljard euro auto's uit naar de EU, die op haar beurt voor 36,5 miljard euro wagens naar de VS verscheepte. De autotaks zou vooral Duitsland (17,2 miljard euro), het Verenigd Koninkrijk (7,3 miljard), Italië (4,1 miljard) en Zweden (1,7 miljard) treffen.

Wat Trump en Ross niet melden, is dat Duitse autoproducenten het gros van hun auto's voor de Amerikaanse markt in de VS zelf produceren en er dus veel jobs creëren. Zo staat de grootste fabriek van BMW ter wereld in Spartanburg, in de staat South Carolina, waar 23.000 werknemers elk jaar zo'n half miljoen auto's produceren.

Mercedes heeft dan weer een enorme site in de staat Alabama, waar elk jaar 300.000 wagens van de band rollen, terwijl Volkswagen jaarlijks zo'n 150.000 modellen vervaardigt in Tennessee.

Auto-aandelen krijgen klappen

De dreiging van fors hogere Amerikaanse importheffingen zet de aandelen van autoproducenten fors onder druk. In Frankfurt openden Volkswagen, Mercedes-Daimler en BMW alle ruim 1 procent lager.

Eerder kregen de Japanse auto-aandelen al een forse knauw. De toonaangevende Nikkei in Tokio sloot 1,1 procent in de min op 22.437,01 punten. De automakers Toyota, Honda en Nissan zakten tot 3,4 procent. Ook Mazda (min 5,2 procent) en Subaru (min 2,5 procent) werden van de hand gedaan.

In Zuid-Korea verloren Hyundai en Kia tot 3,5 procent. In India raakte Tata Motors 6,7 procent kwijt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud