Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

'Het Internet of Things wordt zo vanzelfsprekend dat het verdwijnt'

‘Het management moet 100 % geloven in het potentieel van deze technologie. Anders is het een maat voor niets', vindt Bruno Mommens, technologiespecialist bij Delaware ©Studio Dann

Internet of Things levert bedrijven een heleboel waardevolle data over hun werking en processen. Vandaag worden die gegevens vooral verzameld, gevisualiseerd en gerapporteerd. Maar de komende jaren krijgen ze steeds meer strategische waarde. 'Tegen 2025 zal de term Internet of Things verdwijnen, omdat die een vanzelfsprekendheid is geworden.'

In 2021 zullen maar liefst 21 miljard toestellen op internet aangesloten zijn. Internet of Things (IoT) zal de komende jaren bedrijfsprocessen efficiënter maken, alsook de relatie tussen ondernemingen en klanten verrijken. Aangekochte producten zullen bijvoorbeeld communiceren met de fabrikant: hoe vaak worden ze gebruikt, op welke manier, is er periodiek onderhoud nodig, kunnen er wisselstukken of accessoires besteld worden? De mogelijkheden zijn eindeloos. Internet of Things levert bedrijven ook een heleboel waardevolle gegevens op over hun eigen werking en productieprocessen.

Het nieuwe goud

Zijn data ‘het nieuwe goud? Ja, als een slim beleid er ook op de juiste manier mee omspringt. Daarom is het belangrijk dat bedrijven Internet of Things niet zien als een op zich staand project, meent  Bruno Mommens, technologiespecialist bij Delaware. ‘Pas wanneer IoT vertrekt vanuit het C-level, heeft het de grootste kans op slagen. Het management moet 100 procent geloven in het potentieel van deze technologie. Anders is het een maat voor niets.’

Daarnaast heeft het ook geen zin om te willen innoveren om te innoveren. Bruno Mommens: ‘Je moet niet aan Internet of Things beginnen omdat het een trend is. Onderzoek eerst wat de meerwaarde van die technologie voor jouw onderneming is. Dat kan door bijvoorbeeld te brainstormen met een aantal medewerkers. Zo ontdek je op welke domeinen en bij welke concrete businesscases de technologie de onderneming efficiënter maakt. Die uitkomst test je vervolgens uit met een proefproject. Pas daarna kun je evalueren hoe Internet of Things de ondernemingsprocessen of de klantenrelaties waardevoller kan maken.’

Industry 4.0

De laatste tijd merkt Bruno Mommens een toenemende interesse bij bedrijven in de zogenoemde Industry 4.0 of Smart Industry: een trend waarbij machines tijdens industriële fabricageprocessen automatisch gegevens uitwisselen. ‘Hierdoor krijgen fabrieken een beter inzicht in wat er concreet tijdens het productieproces gebeurt, en hoe ze dit kunnen optimaliseren. Die machines kunnen verpakkingstoestellen zijn, weefgetouwen, industriële ovens tot en met vorkheftrucks die door magazijnen rijden.’

'Je moet niet aan Internet of Things beginnen omdat het een trend is. Onderzoek eerst wat de meerwaarde van die technologie voor jouw onderneming is'
Bruno Mommens
Technologiespecialist bij Delaware

Vandaag worden al die machinegegevens vooral verzameld, gevisualiseerd en gerapporteerd. De komende jaren worden ze steeds meer strategisch gebruikt. Bruno Mommens: ‘Grote spelers als Amazon, SAP of Microsoft hebben platformen klaar waarop ze al die gegevens centraliseren. Een artificieel intelligent systeem zal binnenkort inzichten uit die gegevens genereren. Die resultaten kunnen ondernemingen dan gebruiken om hun producten of diensten nog concurrentiëler te maken, te verbeteren of te personaliseren.’

Data als businessmodel

Tegen 2025 denkt Bruno Mommens dat de term Internet of Things zal verdwijnen, omdat die tegen dan een vanzelfsprekendheid zijn. ‘Net zoals we vandaag elektriciteit en stromend water de normaalste zaak van de wereld vinden, zullen al onze apparaten in de nabije toekomst met internet verbonden zijn.’

‘Het wordt tegen dan ook goedkoper om geconnecteerde toestellen te kopen, dan apparaten zonder internetverbinding', denkt Bruno Mommens. Waarom? 'Omdat de data die de toestellen genereren voor bedrijven, merken en fabrikanten in sommige gevallen waardevoller kunnen zijn dan de apparaten zelf.’

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Advertentie