Logo
Tijd Connect biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.

'De wereld is veranderd, dus moet de bank zich ook aanpassen'

Guy Janssens, Head of Sustainable and Responsible Investments bij BNP Paribas Fortis ©Frank Toussaint

Meer diversiteit in een onderneming betekent ook meer winst. Maar die evolutie gaat traag, hoewel individuele ondernemingen toch al grote stappen zetten. ‘Het cliché van de blanke, mannelijke bankier heeft afgedaan bij onze klanten.’

Een studie van consultant McKinsey toont dat ondernemingen die hoog scoren in gender- en etnische diversiteit het ook beter doen in winst- en  waardecreatie. Wie bij de beste 25 procent hoort op gebied van genderdiversiteit leidt tot meer winst (21%) en extra meerwaarde (27%). Als ook culturele en etnische diversiteit in de bedrijfscultuur ingebakken zitten, krijg je nog meer uitgesproken cijfers.

Guy Janssens, Head of Sustainable and  Responsible Investments bij BNP Paribas Fortis, is niet verrast door de cijfers.  ‘Bedrijven met meer vrouwen in de raad van bestuur nemen betere langetermijnbeslissingen, werken klantgerichter, hebben een lager personeelsverloop en trekken makkelijker talent aan. ’Toch leiden vrouwen nog maar 5,8 procent van de bedrijven uit de S&P500. De studie van McKinsey ziet vooruitgang, maar het gaat traag. Wel zijn er individuele ondernemingen die vaak grote stappen zetten.'

Ondernemingen met een sterke mix in gender, leeftijd en culturen, zijn het best gewapend tegen de disruptieve maatschappij’.
Guy Janssens
Head of Sustainable and Responsible Investments bij BNP Paribas Fortis

‘Bij BNP Paribas Fortis werken 52 procent vrouwen en 48 procent mannen’, zegt Guy Janssens. ‘En wat belangrijk is: die verhouding trekken we door in de raad van bestuur en het topmanagement. De helft van onze raad van bestuur in Parijs bestaat uit vrouwen.’

War on talent

Waarom heeft gender equality zo’n grote invloed op de winstgevendheid van een onderneming? ‘Allereerst gaat het over talent aantrekken’, weet Guy Janssens. ‘De economie trekt aan, dus woedt ook the war on talent heviger. Als je dan alleen blanke mannen zoekt, vis je in een veel te kleine vijver. Bovendien studeren aan de Belgische  universiteiten vandaag meer vrouwen economie dan mannen. ’Volgens het onderzoek van Morgan Stanley hecht ruim 8 op de 10 vrouwen belang aan duurzaam investeren, tegenover maar 62 procent van de mannen. ‘Dat is niet onbelangrijk, want bedrijven die niet openstaan voor duurzame thema’s worden  afgestraft, door de overheid én door de consument.’

China

Een vijfde van de Belgische bevolking is niet van origine Belg. ‘En die diversiteit neemt alleen maar toe. Vandaag concurreer je in Antwerpen door het internet ook met ondernemingen in China. Dus moeten ondernemers inspelen op lokale noden en  behoeftes. De noden van een Spanjaard of Burundees in België zijn anders dan die van een geboren Antwerpenaar. Ondernemingen met meer diversiteit onder werknemers en in de raad van bestuur kunnen daar veel beter op inspelen. Als je raad van bestuur alleen bestaat uit blanke mannen van boven de 60, is je onderneming niet goed geplaatst om die nieuwe afzetmarkten te begrijpen.'

'Als je raad van bestuur alleen bestaat uit blanke mannen van zestigplus, is je onderneming niet goed geplaatst om de nieuwe afzetmarkten te begrijpen.'
Guy Janssens
Head of Sustainable and Responsible Investments bij BNP Paribas Fortis

’Eigenlijk is het heel eenvoudig, besluit Guy Janssens: de maatschappij verandert, en dus moet de bank volgen. ‘Bankieren is een people business. Het gaat over relaties,  contacten met klanten. En onze klanten verwachten vandaag meer dan het cliché van de blanke, mannelijke bankier. Daarom geloof ik dat ondernemingen met een sterke mix in gender, leeftijd en cultuur, het best gewapend zijn tegen de ongelooflijk snel veranderende maatschappij.’

Logo
Tijd Connect biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.