Logo
Tijd Connect biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Gezond leven is een enorme groeimarkt'

“Bij BNP Paribas Fortis is het aanbod rond het thema ‘gezond leven’ ontwikkeld als een open architectuur.” Valérie de Gheldere, MVB-specialist bij BNP Paribas Fortis

Wereldwijd eisen roken, ongezond eten en gebrek aan beweging een zware tol. Maar dankzij maatschappelijk verantwoord beleggen (MVB) kunnen we onze gezondheid vandaag een boost geven, meent Valérie de Gheldere van BNP Paribas Fortis.

‘Als we praten over maatschappelijk verantwoord beleggen, denken we in de eerste plaats aan milieubescherming door energiebesparing, hernieuwbare energie, behoud van waterreserves, afvalbeheer, enzovoort’, zegt Valérie de Gheldere, MVB-specialist bij BNP Paribas Fortis. ‘Maar deze materie bevat nog heel wat andere sectoren, zoals die rond het thema ‘gezond leven’ of Healthy Living. Die sector kent een exponentiële groei. Wij zijn ervan overtuigd dat een slechte levensstijl schadelijk is voor de gezondheid, zowel voor mensen als voor bedrijven. En door bedrijven te financieren die werken rond sport, gezondheidspreventie, biovoeding en streekproducten, dragen we bij tot ieders welzijn… en uiteindelijk ook tot de bescherming van onze planeet.’

Naar 1,9 miljard 60-plussers
Niemand moet nog overtuigd worden van het positieve effect op onze gezondheid van evenwichtige voeding, voldoende beweging en een goede levensstijl. In een wereld waar de bevolking vergrijst, lijken dat de beste middelen om de kosten voor gezondheidszorg te beperken. Die kosten stegen in de Verenigde Staten van 6 procent van het bbp in 1970 tot 17 procent in 2016 volgens de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO).

‘In 2015 waren er wereldwijd 1 miljard 60-plussers’, vervolgt de expert. ‘In 2045 zullen ze met 1,9 miljard zijn aldus de voorspellingen van de Verenigde Naties. Willen we de pensioenen en ons sociale model betaalbaar houden? Dan moeten we de uitgaven voor gezondheidszorg onder controle houden. Een preventief beleid is daarvoor de beste oplossing.’

‘Healthy Living is uitgegroeid tot een enorme markt. Dat gaat van fitnesszalen tot alternatieve geneeswijzen’
Valérie de Gheldere
MVB-specialist bij BNP Paribas Fortis

Bij BNP Paribas Fortis is het aanbod rond het thema ‘gezond leven’ ontwikkeld als een open architectuur. De portefeuille bestaat voor twee derde uit ‘best-in-class’-producten – dat zijn de beste producten in hun categorie, ofwel op basis van hun financiële criteria, ofwel van hun ESG-criteria (kort voor environmental, social, governance). De rest van de portefeuille is opgebouwd uit thematische fondsen.  

‘Een intern team screent alle fondsen en onderzoekt hun MVB-criteria’, vervolgt Valérie de Gheldere. ‘Healthy Living werd vroeger als een niche beschouwd, maar is intussen uitgegroeid tot een enorme markt. Dat gaat van fitnesszalen tot alternatieve geneeswijzen en zelfs kuuroorden, met het daaraan verbonden toerisme. Voor de millennials is die constante zorg voor een goede levensstijl en een evenwicht tussen privé en beroepsleven haast vanzelfsprekend. En dus zal de Healthy Living-sector zich dan ook sterk blijven ontwikkelen.’

Logo
Tijd Connect biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.