Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Bewuster sparen vergt kennis en inzicht

©Studio Dann

Rabobank.be positioneert zich in de Belgische markt als de spaarexpert bij uitstek. Door het delen van objectieve kennis en inzichten wil de bank klanten bewuster laten sparen.

In vijftien jaar tijd is Rabobank.be uitgegroeid tot een van de grootste internetbanken in ons land. Het businessmodel is duidelijk: Rabobank.be profileert zich als een spaarbank, met een gericht productgamma aan spaarproducten en termijnrekeningen. ‘Dat is een bewuste keuze’, zegt Marketing Manager Filip Brutsaert. ‘In de financiële wereld wordt alles - de service, de producten, de bijhorende risico’s, enzovoort - almaar complexer. Wij streven echter naar maximale eenvoud, transparantie, veiligheid en duidelijkheid voor onze klanten. Daarom focussen we op de essentie van sparen.’

‘We willen de absolute spaarexpert in België zijn. Onze klanten willen zelf beslissingen kunnen nemen. Door hen objectieve informatie rond sparen aan te reiken, helpen we hen bij het maken van de juiste keuzes. Daarom hechten we veel belang aan het delen van gefundeerde en wetenschappelijk onderbouwde informatie. We beschouwen sparen als een wetenschap, maar moeten het spaargedrag ook bekijken vanuit psychologisch oogpunt. Spaarders beseffen immers nog te weinig dat achter de manier waarop ze omgaan met geld heel wat psychologie schuilgaat.’

Mensen beseffen te weinig dat achter de manier waarop ze omgaan met geld heel wat psychologie schuilgaat.
Filip Brutsaert
Marketing Manager Rabobank.be

Irrationeel spaargedrag

Binnen die psychologie van sparen is 'mental accounting' een belangrijk inzicht. Dit verwijst naar het feit dat spaarders de waarde van geld eerder in relatieve dan in absolute termen bepalen. ‘Het wetenschappelijke onderzoek achter deze bevindingen is niet nieuw’, weet Filip Brutsaert. ‘Het komt erop neer dat we zelden louter rationeel met ons geld omgaan. Emoties spelen vaak een grote rol. Zonder dat mensen het beseffen. Als spaarbank willen we onze klanten hierop wijzen, zodat ze nuchter en bewuster kunnen omgaan met hun spaargeld.’

Het irrationele gedrag van spaarders wordt vandaag bestudeerd in het vak ‘behavioral economics’ of gedragseconomie. ‘Vanuit die academische hoek weten we dat mensen sneller geneigd zijn om honderd euro van hun zichtrekening te halen dan van hun spaarrekening’, zegt Filip Brutsaert. ‘Met andere woorden: hoe dichter je bij een spaartegoed staat, hoe sneller je dat zal gebruiken. We willen die inzichten meegeven aan onze klanten en hen bewustmaken van het feit dat ze een barrière kunnen inbouwen door geld op een spaarrekening te plaatsen.’

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mensen sneller geneigd zijn om honderd euro van hun zichtrekening te halen dan van hun spaarrekening. Als spaarbank kunnen we daar voor een gezonde barrière zorgen.
Filip Brutsaert
Marketing Manager Rabobank.be

Extra afstand creëren

Rabobank.be heeft de ambitie om de tweede bank van elke consument te zijn. De bank is dus ideaal gepositioneerd om een afstand tussen spaarders en hun spaargeld te creëren. Filip Brutsaert: ‘Een rekening openen gebeurt bij ons online en kan dus makkelijk en snel. We rekenen geen kosten aan, zodat er geen enkele belemmering bestaat om naast je bestaande spaarrekening bij een grootbank een extra rekening aan te houden op wat meer afstand. Service, veiligheid en transparantie zijn daarbij fundamentele aandachtspunten. Bovendien streven we ernaar om een gezonde rente op lange termijn aan te bieden. Want die blijft nu eenmaal een belangrijke drijfveer voor spaarders. Op 1 juni hebben we onze getrouwheidspremie op particuliere spaarrekeningen zelfs verhoogd met 0,05 procent. Daarmee wil Rabobank.be haar positie als dé spaarexpert bevestigen.’

Spaart u bewust? Test hier uw spaarkracht!

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.