Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Mentale barrière leidt tot beter sparen

©Shutterstock

Uw spaarkracht verhogen hoeft niet moeilijk te zijn. Een experiment van Rabobank.be toont aan dat alleen al een verhoogd bewustzijn leidt tot beter sparen, zonder veel extra inspanningen.

‘Hoe kan ik beter sparen?’: het is een vraag die u zich wellicht ook al gesteld heeft. Sparen is alvast méér dan alleen maar geld opzijzetten en wachten tot de rente wordt uitbetaald. Het betekent ook: nadenken over hoe vaak en waarom u geld van uw spaarrekening haalt. Immers: hoe minder u geneigd bent om uw gespaard geld aan te spreken, hoe sterker uw spaarkracht zal groeien. Gezond spaargedrag bouwt namelijk verder op twee basisprincipes: het verwerven van een spaarbedrag en het bewaren van dat geld.

Uit onderzoek van sociaal psycholoog Sam Maglio blijkt alvast dat onze financiële beslissingen beïnvloed worden door de fysieke afstand tussen onszelf en ons spaargeld. Hoe verder weg dat geld, hoe minder we geneigd zijn om het uit te geven. In de huidige digitale tijden is ons spaargeld echter nooit ver weg: geld overschrijven van uw spaarrekening naar uw zichtrekening kan in 1-2-3, overal en altijd. Dat is erg handig, maar het verkleint wel de afstand tot het spaargeld. Dit heeft een grote impact op uw spaarkracht.

U kunt uw spaarkracht versterken door uw spaarrekening aan te houden bij een andere bank dan degene waarbij u dagelijks bankiert.

Experiment

Toch kunt u zelf uw spaarkracht versterken zonder veel moeite. Om dit aan te tonen, zette Rabobank.be een experiment op met een kegelspel. Elke deelnemer startte met 50 euro cash: dat bedrag kon hij verdelen over een spaarpot en een speelpot. Een deelname aan het spel kostte 10 euro, en elke testpersoon moest minstens één keer spelen. Wie alle kegels omgooide, kreeg extra geld. Het overgebleven geld mochten de deelnemers mee naar huis nemen.

De Spaarkrachttest: hoe kan u uw spaarkracht versterken?

Ze werden echter verdeeld in twee groepen. In groep 1 bevonden de spaarpot en de speelpot zich naast elkaar op tafel. In groep 2 was enkel de speelpot zichtbaar: het spaargeld werd uit het zicht bewaard. De test bevestigde eerdere wetenschappelijke onderzoeken: de deelnemers uit groep 1 lieten zich meer leiden door de impulsen van het spel. Maar liefst 7 van de 10 spelers haalden geld uit hun spaarpot (op tafel) om verder te kunnen spelen. In groep 2 sprak slechts 1 persoon van de 10 zijn (uit het zicht bewaarde) spaargeld aan.

Conclusie

In dit experiment ging het slechts over 50 euro in een spel van tien minuten vol verleiding. Toch kunnen we heel wat leren uit deze test. Het is zelfs hier al duidelijk dat wanneer u uw spaarrekening niet direct naast uw zichtrekening aanhoudt, u meer geneigd bent om te sparen. Uw spaarkracht versterken kan dus zonder veel extra inspanningen. Meer bepaald: door een spaarrekening te voorzien bij een andere bank dan degene waarbij u dagelijks bankiert.

‘Afstand houden kan helpen met het omgaan met verleidingen’

‘In dit experiment van Rabobank.be wordt er in de ene groep een afstand gecreëerd tussen de spaarder en zijn spaargeld, en in de andere groep niet’, zegt dr. Gijs van Houwelingen, filosoof en bedrijfseconoom aan de Universiteit Leiden. ‘Die eenvoudige ingreep heeft een duidelijk effect: afstand vermindert impulsief gedrag aanzienlijk. Dit resultaat ligt in lijn met onderzoeken van mijzelf en van collega’s die aantonen dat een barrière helpt om weerstand te bieden aan verleidingen, zoals ondoordacht omgaan met spaargeld.’

‘Daar is overigens een wetenschappelijke verklaring voor. Afstand leidt namelijk tot een denkstijl die abstract is en voornamelijk gericht is op de lange termijn. Verleidingen spelen zich daarentegen altijd af in het hier en nu. Door spaargeld op een zekere afstand te bewaren, zijn we dus eerder geneigd onze langetermijndoelstellingen in het oog te houden wanneer we moeten beslissen over geld uitgeven of sparen.’

Hoe sterk is uw spaarkracht? Test het hier!

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.