De jongste jaren is er een onmiskenbare trend richting beleggingsproducten in functie van specifieke doelgroepen en thema’s. An De Troyer (AG Insurance), Tom Groothaert (Goldman Sachs International) en Guy Janssens (BNP Paribas Fortis) debatteren waarom bedrijven én beleggers diversiteit niet langer kunnen negeren.
‘De focus op duurzame beleggingen is natuurlijk niet zo nieuw’, erkent Tom Groothaert, managing director Securities bij Goldman Sachs International. ‘Alleen zien we nu wel een verschuiving naar meer specifieke onderdelen van duurzaam ondernemen, zoals een stevige focus op diversiteit of een ver doorgedreven antidiscriminatiebeleid. Die stijgende belangstelling voor het aspect diversiteit is niet zo vreemd: het verband tussen enerzijds de inspanningen die een bedrijf doet rond diversiteit en anderzijds de prestaties van dat bedrijf is relatief goed te meten.'
'De impact daarvan op de bedrijfsresultaten is dus aantoonbaar. Bovendien is er de laatste jaren ook een onmiskenbare trend richting beleggingsproducten op maat, in functie van heel bepaalde doelgroepen en thema’s. De benadering ‘one size fits all’ is echt niet meer van deze tijd, zeker de grote pensioenfondsen of institutionele beleggers zoeken steeds meer maatwerk. De rode draad daarbij: duurzaamheid keert overal en steeds nadrukkelijker terug.’
Diversiteit is uitgegroeid tot een positief thema waar de maatschappij steeds meer voor openstaat.
An De Troyer, productmanager bij AG Insurance, wijst in dat verband ook op de snel evoluerende maatschappelijke context. ‘Als je personeelsbestand een mooie weerspiegeling is van de samenstelling van de maatschappij, dan kun je ook beter inspelen op de noden en de wensen van je klanten. Op langere termijn heeft dit een positieve impact op de bedrijfsresultaten. Bij de meeste bedrijven was die evolutie richting meer diversiteit al jaren aan de gang, maar aanvankelijk lag de focus toch nog vooral op een beter evenwicht tussen mannen en vrouwen. Vandaag wordt de invulling van die diversiteit opengetrokken naar raciale afkomst of seksuele geaardheid.’
Andere noden
‘Anno 2018 is zowat 20 procent van de Belgische bevolking van niet-Belgische afkomst’, stelt Guy Janssens, Head of Sustainable and Responsible Investments bij BNP Paribas Fortis. ‘Als die mensen op zoek gaan naar producten of diensten, dan hebben ze vaak ook andere noden of uitgangspunten. Bedrijven die in hun beleid en rekrutering zwaarder inzetten op diversiteit kunnen ook die klanten beter bedienen. Een tweede argument is de war on talent die opnieuw in alle hevigheid woedt: bedrijven die alleen vissen in dezelfde mannelijke, blanke vijver schieten zichzelf in de voet.’
Janssens wijst op een maatschappelijke trend die ook internationaal almaar duidelijker wordt. ‘In Frankrijk moet minstens 40 procent van de raad van bestuur vandaag al uit vrouwen bestaan, een aantal andere Europese landen zit op dezelfde lijn. In België zitten we vandaag nog maar aan 30 procent. Daarnaast merken we bij de bank ook heel concreet hoe meer diversiteit – zowel in gender, ras als leeftijd - vaak ook tot andere visies en benaderingen leidt.'
'Als we nu een nieuw beleggingsproduct aanbieden dat sterk focust op het aspect diversiteit, dan is dit ook een extra argument naar bepaalde doelgroepen: van de millennials over vrouwen tot mensen van andere herkomst. Diversiteit is uitgegroeid tot een positief thema waar de maatschappij steeds meer voor openstaat. En een bank of verzekeraar moet daar op inspelen met vernieuwende producten.’