Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Waarom een bewust diversiteitsbeleid ook meer rendement oplevert

©Shutterstock

Diversiteit is een katalysator voor de talentenpool en het out of the box denken. Dit heeft een positieve impact op de productiviteit en het financieel rendement van een bedrijf. Panelgesprek met An De Troyer (AG Insurance), Tom Groothaert (Goldman Sachs International) en Guy Janssens (BNP Paribas Fortis).

‘Ik geloof niet dat er een rechtstreeks causaal verband bestaat tussen een meer divers personeelsbeleid en betere prestaties van een bedrijf, zegt An De Troyer, productmanager bij AG Insurance. ‘Bedrijven die werk maken van meer diversiteit en gelijke kansen halen gemiddeld betere resultaten. Als ze actief inzetten op diversiteit maken ze ook hun talentenpool groter, waardoor de kans dat ze de meest geschikte profielen binnenhalen meteen een stuk groter wordt.'

'En wellicht nog veel belangrijker: een uitgesproken focus op diversiteit doet al die diverse profielen in één bedrijf meer out of the box denken. Dat brengt frissere ideeën en meer creatieve inbreng. En daardoor gaan op termijn bedrijven wel beter presteren.'

Tom Groothaert, Guy Janssens en An De Troyer. ©Studio Dann

Studies lijken dit alles te bevestigen. Bedrijven die goed scoren op man-vrouwgelijkheid in het topmanagement en de raad van bestuur hebben 15 procent meer kans op een financiële return die hoger ligt dan de sectormediaan, geeft een onderzoek aan van consultancybureau McKinsey. Bedrijven met goede scores voor raciale diversiteit in het topmanagement en de raad van bestuur zouden zelfs 35 procent beter scoren. Een studie van Credit Suisse concludeerde dan weer dat genderdiversiteit in managementfuncties een bron is van hogere bedrijfswinstgevendheid en extra return.

Reputatie

‘De beschikbare kwalitatieve data rond duurzaam ondernemen lopen stevig uiteen, wat impactmetingen niet altijd even eenvoudig maakt’, geeft Tom Groothaert aan, managing director Securities bij Goldman Sachs International. ‘Maar het diversiteitsbeleid rond gender of ras laat zich wel relatief gemakkelijk meten via puur kwantitatieve data. Dat maakt het een stuk eenvoudiger om de impact van die aanpak op de productiviteit of het financieel rendement van een bedrijf na te gaan.

’Ook beleggers lijken dit te begrijpen. ‘Als een klant vandaag de keuze heeft tussen een klassieke belegging in bedrijven die niet opvallend goed scoren qua duurzame aanpak en een belegging waar ecologische of sociale parameters wel worden meegenomen, dan kiest al 82 procent van onze klanten voor een duurzame belegging’, getuigt Guy Janssens, Head of Sustainable and Responsible Investments bij BNP Paribas Fortis. ‘Uiteraard op voorwaarde dat het rendement vergelijkbaar is. Het goede nieuws is dat die tweede categorie bedrijven doorgaans zelfs een iets hoger rendement behaalden.’

Guy Janssens ©Studio Dann

82 procent van onze klanten kiest een duurzame belegging boven een klassieke belegging in bedrijven die niet opvallend goed scoren in ecologische of sociale parameters.

Guy Janssens
Head of Sustainable and Responsible Investments BNP Paribas Fortis

‘Een bedrijf dat vandaag géén rekening houdt met sociale of ecologische criteria wordt niet zelden afgestraft’, weet Janssens. ‘Almaar meer distributiebedrijven bedanken vandaag bijvoorbeeld feestelijk voor producten uit derdewereldlanden die niet voldoen aan sociale of ecologische criteria. En sinds kort zien we dat het aspect diversiteit – en dan vooral gendergelijkheid – fors aan belang wint. De hele MeToo-beweging heeft die trend nog extra gestimuleerd. Of het nu om een bank gaat, een voedingsbedrijf of een groot kledingmerk, het allerbelangrijkste vandaag is de reputatie, het imago. In een wereldeconomie, waar de concurrentie van overal komt, kan je bedrijf het niet meer maken om niét mee te gaan in het verwachtingspatroon en de prioriteiten van de consument.’

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Advertentie
Advertentie