sabato

Selfness is de nieuwe wellness

©Vladimir Sazonov

'Millennials zijn enorm bezig met hun geestelijke gezondheid', zegt trendwatcher Herman Konings. In tijden van overvolle agenda's en burn-outs is meer nodig dan een relaxerend bad om er weer tegenaan te kunnen. Selfness, de ontplooiing van een weerbare geest, is de nieuwe wellness.

Voor alle duidelijkheid: Herman Konings is geen millennial (geboren tussen 1980 en 2000). Hij rekent zichzelf liever bij de (jongere helft van de) babyboomers, een generatie geboren in de jaren vijftig en zestig die is opgegroeid zonder duiveltje op de schouder dat zich afvraagt 'hoeveel koolhydraten er in spaghetti zitten' en wat 'de impact is van vleesconsumptie op het milieu'. Maar net als de millennials worstelt zijn generatie met de toenemende werkdruk, het vervagen van de grenzen tussen privé- en professioneel leven, de druk van de sociale media... 'Ook wij kunnen onze geestelijke gezondheid niet meer naast ons neerleggen', aldus Konings.

Een belangrijke, onafhankelijke graadmeter voor 'trending topics' is Google Trends, dat de meest gebruikte zoektermen oplijst. Daaruit blijkt dat 'wellness' over zijn hoogtepunt heen is. De zoekterm 'mental health' daarentegen is sinds vorig jaar aan een duidelijke opmars bezig. Ziet Konings een verklaring voor die verandering? 'Het effect van lichamelijk genot is heel kortstondig. Hierdoor groeit het besef dat er méér nodig is. En dan het liefst niet in de vorm van medicatie. Bovendien is ons godsbewustzijn tanende. Vroeger gingen we in stresserende situaties op god vertrouwen dat alles goed kwam. Dat doen we niet meer.'

'Terugvallen op vrienden en familie om eens uitgebreid onze ziel bloot te leggen, gebeurt ook almaar minder. Zij hebben het immers net zo druk, druk, druk.'

©Vladimir Sazonov

Weerbaar
Het woord 'selfness' laat zich het best vertalen door 'zelfontplooiing' of 'zelfactualisatie', jezelf mentaal weerbaar maken in moeilijke tijden. Wel niet te verwarren met 'selfishness', wat 'egoïsme' betekent en de lading dus niet dekt.

De Duitse trendwatcher Matthias Horx behoort tot de eersten die de vinger op de wonde legden. Al een tiental jaar geleden voorspelde hij onder de veelzeggende titel 'Der Selfness Trend: Wass kommt nach Wellness?' dat de geest veel meer van ons zou gaan vragen dan een relaxerend bad.

Een sessie bij de psycholoog dekt de lading, net als een sessie bij een mental coach of een virtuele therapeut. 'Artificiële intelligentie kan hierin een belangrijke rol gaan spelen', vertelt Konings. Zoals het Amerikaanse woebot, een virtuele vriend/therapeut die via messenger dagelijks met je in gesprek gaat. Even checken hoe het gaat, vragen waar je mee bezig bent. Gewoon: een vriend die tijd heeft. En bovenal: een vriend met een psychologische achtergrond. Want achter deze zogenaamde chatbot (een robot die met je chat) zit een heel team van psychologie- en artificiële-intelligentie-experts. Het is echter ook een vriend met een prijskaartje: voor 39 dollar per maand checkt Woebot dagelijks of alles wel oké is.

Voor festivalgangers is er nog een alternatief. 'Het festival van Roskilde, in Denemarken, was daarin een pionier. Het last al enkele jaren lezingen in over allerhande psychologische en maatschappelijke thema's tussen de optredens door', aldus Konings.

Sur Google Trends, qui reprend les termes les plus recherchés, on remarque que 'wellness' a atteint son pic, permettant à 'Mental health' de progresser.

Denkvakanties
Niet alleen popfestivals zien business in onze geestelijke ontplooiing en het verhogen van onze mentale weerbaarheid. Ook de reissector pakt uit met zogenaamde selfnessvakanties, waarbij je op zoek gaat naar jezelf. Het Nederlandse Evdaimonia specialiseert zich in 'denkvakanties op Kreta'. De toeristische dienst van Slovenië heeft selfnessreizen, met bosarrangementen en bezinnende wandelingen in de aanbieding. Al moet de no-nonsensereiziger wel even op de tanden bijten tijdens de zweverige 'energieconnecties met bomen'.

Het hotel Corinthia in Londen haalde vorig jaar zelfs een neurowetenschapper in huis. Dr. Tara Swart onderzocht bij het zakelijk cliënteel hoe het zat met die mentale weerbaarheid, en of die verschilt tussen de verschillende werksectoren. 'Als neurowetenschapper ben ik enorm gefascineerd door de werking van het menselijke brein, en hoe dat brein reageert in werkomstandigheden die heel veeleisend zijn', legt Swart uit. 'Op basis van die bevindingen zal ik aanbevelingen formuleren. Hoe kan een hotel ervoor zorgen dat zijn gasten niet alleen lichamelijk tot rust komen, maar ook mentaal?' Wordt in de komende maanden vervolgd.

Elitaire breinen
In New York opende het afgelopen jaar Field, een exclusieve members' club die zich specifiek richt op de evolutie van het brein. Wie zich hier inschrijft, ondergaat een reeks tests, diepgaande gesprekken en zelfs een 3D-visualisatie van de hersenen. De bedoeling is dat er dan een aantal doelen wordt vooropgesteld - een nieuwe taal leren, een grote promotie binnenhalen, een betere work-lifebalans - en dat Field je daar strategisch maar vooral ook mentaal op voorbereidt. De slogan van deze members' club liegt er niet om: 'Cultivating Elite Minds'. De tactiek: hoe beter je jezelf (en je hersenen) kent, hoe meer je in het leven kan bereiken.

'Een gelijkaardige tactiek zien we ook opduiken op de hr-afdeling van bedrijven, waar steeds vaker programma's worden aangewend om elkaar als mens beter te gaan begrijpen', legt Konings uit. 'Er worden dan slogans gebruikt als: I'm not stupid, I'm just not you.' Het idee erachter is dat een gezonde eigenwaarde betere werknemers oplevert. Of hoe selfness leidt tot betere business.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content