sabato

Japanse miljardair en ex-rocker Maezawa ontketent revolutie in onlineshoppen

©Ken Kobayashi / Nikkei Asian Review

Met zijn intussen in 74 landen gelanceerde hightech Zozosuit wil de Japanse miljardair, kunstverzamelaar en ex-rockmuzikant Yusaku Maezawa het kleren shoppen helemaal veranderen.

Tweeënveertig is hij, maar je geeft hem eerder dertig. In de ranglijst van rijkste Japanners staat hij op plaats 18. En vorig jaar haalde hij wereldwijd de krantenkoppen toen hij bij het veilinghuis Sotheby’s voor een schilderij van wijlen Jean-Michel Basquiat 110,5 miljoen dollar neertelde. Een duizelingwekkend bedrag, vooral omdat het werk - een schedelachtig gezicht met open mond - geschat was rond… 60 miljoen dollar. Maar Yusaku Maezawa wilde de Basquiat tot elke prijs en zette dus een nieuw veilingwereldrecord neer: de hoogste prijs ooit betaald voor een werk van een Amerikaanse kunstenaar. Het vorige record, 105 miljoen dollar, was voor een Warhol.

De Japanse miljardair en kunstverzamelaar Yusaku Maezawa wil zijn Zozotown in ’s werelds top tien van de modehuizen prikken. ©Irwin Wong

Toen we Maezawa, een ex-rockdrummer, vorige zomer in Tokio voor het eerst interviewden, liep hij blootsvoets rond in zijn peperdure duplexflat die volgestouwd was met kunstparels van Picasso, Giacometti, De Kooning en Calder. Hij vertelde toen dat hij de volgende dag met zijn privéjet naar de Azurenkust zou vliegen voor een feestje van zijn goede vriend Leonardo DiCaprio. Vandaag is hij in werkmodus en heeft hij onze afspraak gepland in zijn kantoor, een hippe ruimte in de al even trendy wijk Aoyama in Tokio. Overal zie je hangstoelen en -planten en vergaderruimtes die lijken op bubbels. Behalve in Tokio heeft Maezawa intussen ook kantoren in Los Angeles en Berlijn. Na zijn car­rière als muzikant richtte hij immers de grootste e-commercesite voor mode van Japan op: Zo­zotown. Maar het is met zijn zopas in 74 landen gelanceerde Zozosuit dat hij de modewereld op haar kop wil zetten. 

Wat is de zozosuit?

De Zozosuit is een zwart glimmende, nauw aansluitende legging én top met grote witte stippen. Die stippen - elke Zozosuit bevat er 300 in totaal - zijn hightechsensoren, die samen met de bijbehorende app op de smartphone je lichaam tot in de kleinste details opmeten

De Zozosuit zit vol stippen: in totaal meten 300 hightechsensoren samen met de bijbehorende app op de smartphone je lichaam tot in de kleinste details op. ©rv

In plaats van een boetiek binnen te stappen, trek je gewoon de Zozosuit aan. Daarna open je de bijbehorende app, waarna je je 360 graden omdraait in het gezichtsveld van de smartphone. Die neemt in totaal twaalf foto’s, om 24 zones van je lichaam in kaart te brengen. De maten die op die manier worden geregistreerd, kunnen worden gebruikt om jeans, T-shirts, maatpakken... te kopen. Rechtstreeks in de app én perfect op maat. In de eerste tien uur na de lancering van de Zozosuit in Japan, in november 2017, werd de Zozosuit 230.000 keer besteld. On­dertussen zijn er al meer dan 1 miljoen van geleverd. Tegen maart 2019 moeten het er, ruw geschat, 10 miljoen zijn. Na Japan is de Zozosuit ondertussen ook in 73 andere landen verkrijgbaar, waaronder gigamarkten als India, China, de States, Brazilië én het Verenigd Koninkrijk. 

Als de tool en de app een hit worden, zal dat verstrekkende gevolgen hebben voor de kledingindustrie. Ondanks het gigantische kledingaanbod moeten veel shoppers, wanneer ze in het pashokje staan, vaststellen dat ze tussen de confectiematen niet echt ‘hun maat’ vinden. Digitaal op maat gemaakte kleding zal dat probleem eens en voor altijd de wereld uit helpen. Omgekeerd biedt de Zozosuit ook voor de fabrikanten en (internet)winkels grote voordelen: lagere retourkosten, een kleinere nood aan opslag en uiteindelijk minder afval. 

In Japan bestaat de Zozo-collectie in de app intussen uit acht modellen voor heren en zes voor dames: vooral betaalbare basics die een beetje aan Uniqlo doen denken, zoals T-shirts (vanaf 9 euro) en jeans (vanaf 29 euro), maar ook maatpakken. In Europa zal de collectie in eerste instantie zes items omvatten, voor zowel heren als dames.

Echt ontroerd

Maezawa draagt vandaag een grijs T-shirt en een blauwe jeans uit zijn Zozo-boetiek. ‘In mijn kleerkast heb ik elk item van de collectie, in iedere kleur. Eigenlijk kan ik ook niets anders dragen, want alles van Zozo past millimeterprecies.’ Later tijdens het interview geeft hij toe dat hij kleiner is dan gemiddeld. ‘Ik vind dus moeilijk spullen die perfect passen. Jarenlang heb ik me daaraan geërgerd. Vaak dacht ik ook dat ik niet de enige kon zijn met dat probleem.

’Na die jarenlange vergeefse zoektocht naar goed passende kleding was het dan ook een speciaal moment toen hij zelf voor het eerst een Zozosuit aantrok. ‘Ik overdrijf niet, ik was écht ontroerd’, zegt hij met veel gebaren. ‘En toen ik voor het eerst een spijkerbroek aantrok, besteld via de Zozosuit-app, was ik diep onder de indruk.

Van de Zozosuit zijn er al meer dan 1 miljoen exemplaren de deur uit. Tegen maart 2019 moeten dat er 10 miljoen zijn.

’Terwijl zijn bedrijf  ‘Verbeter de wereld, doe de mensen glimlachen’ als motto heeft, is zijn eigen ambitie specifieker: Maezawa wil een revolutie ontketenen in het onlineshoppen. En zijn bedrijf in ’s werelds top tien van de modehuizen prikken. ‘Ik hoop evenveel mensen te bereiken als er mensen op de wereld zijn, 6 à 7 miljard. Ik wil dat kleren op maat via internet kopen even evident wordt als gas, water of elektriciteit.’

Zozo-selfie

De Zozo-collectie is vandaag grotendeels ‘made in China’, met geautomatiseerde patroonsnijtechnieken op basis van duizenden sjablonen voor verschillende lichaamsvormen. Maar Maezawa is van plan om ook kleinere productie-eenheden over de hele wereld te openen. De kostprijs van een Zozosuit bedraagt 8 euro, maar die wordt gratis naar de klant gestuurd. 

©rv

Het lijkt een merkwaardig bedrijfsmodel, maar Maezawa mikt op een zo groot mogelijke verkoop om winst te maken. Vanaf 2020 verwacht het bedrijf een totale omzet van 1,5 miljard euro, waarvan 40 procent buiten Japan.

De eerste dagen nadat de Zozosuit in Japan was gelanceerd, waren hectisch en moeilijk. De Japanse pers had het over vertraging bij de levering en technische problemen.  De eerste versie van de Zozosuit werd al snel vervangen door een update,  nog altijd de huidige versie. Intussen is de perceptie helemaal omgeslagen. Scrol even door Instagram en je vindt een lawine aan selfies van Japanners in een Zozosuit. Sommigen hebben hun hond er zelfs eentje laten aantrekken. Er zijn foto’s van mensen in een Zozosuit aan het werk op kantoor, terwijl ze een kopje thee drinken of yoga beoefenen. Al is dat niet echt de bedoeling en is Zozosuit in eerste instantie een inhouseshoppingtool.

En dan is er Isoppmen, een vroegere kampioen breakdansen die een reeks video’s online zette, waaronder eentje van een dansgroepje:  jongens die uitbundige sprongetjes maken, dansend in ware boysbandstijl. Ze dragen allemaal het bekende outfit.

Nooit meer terugsturen

Japan is altijd een trendsetter geweest. Het is dus een kwestie van tijd vooraleer de Zozosuit ook Europa overspoelt. Ook hier is de juiste maat vinden immers voor velen geen sinecure. ‘Dat er te weinig uniformiteit is in de kledingmaten is geen nieuw probleem’, zegt mode­analiste Tamara Sender. ‘Ook vandaag worstelen veel mensen ermee. En doordat er nu veel meer online wordt gekocht, zal het matenprobleem alleen maar toenemen: niet alle online-38’s zijn noodzakelijk gelijk.’ 

Volgens recent onderzoek zou meer dan 45 procent van de vrouwen problemen hebben om de perfecte maat te vinden. Volgens Sender stuurt niet minder dan 61 procent van de vrouwen tussen 16 en 34 die online shoppen, kleren terug omdat die niet passen. ‘De concurrentie in de fashion wordt almaar scherper. Modemerken die zowel in de winkel zelf als online een oplossing vinden voor het probleem van de perfecte maat, zullen snel een grote voorsprong verwerven op hun rivalen.’

©Irwin Wong

En, past het?

Die voorsprong heeft Maezawa met zijn Zozosuit vandaag al. Want ja, wij deden de test. Gelukkig is de verpakking van de Zozosuit klein genoeg zodat ze perfect in de brievenbus kan.  In een mum van tijd heb je het zacht aanvoelende stippenpak om het lijf, terwijl je je smartphone op het bijgeleverde kartonnen houdertje plaatst. Zodra de sensoren aan het werk gaan, vraagt een stem om wat meer naar links of rechts te draaien. Voor je het beseft, verschijnen je maten op het scherm en weet je - bijvoorbeeld - dat de omtrek van je nek ietwat afwijkt van de gemiddelde maat. 

Met een paar klikken bestel je jouw op maat gemaakte kledingstuk. Levering voorzien in minder dan 24 uur. Het bestelde T-shirt past perfect. De jeans is opmerkelijk stylish, zit iets te los in de taille, maar de lengte is perfect.  ‘Het tijdperk van small, medium, large en XL is definitief voorbij’, besluit Maezawa als we afscheidnemen. ‘Voortaan moeten de mensen niet langer proberen of ze in de kleren passen. We zullen maken dat de kleren perfect bij de mensen passen.’ 

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content