sabato

Veja en Bellerose lanceren samen eerste sneakercollectie

Patrick en Derek Van Heurck (Bellerose). ©rv

Toen het ecologische sneakermerk Veja zijn debuutcollectie lanceerde, was Patrick 'Bellerose' Van Heurck de eerste die bestelde. Nu, 14 jaar later, helpt Veja Bellerose vooruit met een collabsneaker die te koop is in 's werelds chicste shops. 'We hadden schrik voor Patrick.'

Dat is lef hebben: in een sneakerbedrijf werken en doodleuk rondwandelen op schoenen van de concurrentie. Nicolas die bij Veja werkt, doet voor ons de deur open op All Stars. Al lijkt niemand anders daar aanstoot aan te nemen. 'Welkom in de Veja-bunker', lacht oprichter Sébastien Kopp als hij ons de trap op ziet komen. Het hoofdkwartier, op een boogscheut van de Bastille in Parijs, is inderdaad een tikje underground. Zodra je voorbij de typische chique Parijse poort en de bijpassende binnenplaats bent, moet je een groezelig keldertrapje afdalen om bij het voormalige pakhuis te geraken. Binnenin is alles spierwit geschilderd, hel verlicht met schijnbaar lukraak opgehangen tl-buizen en ingericht met vintage meubels die eerder van de rommelmarkt lijken te komen dan van een dure dealer. Kortom: de plek matcht naadloos met Veja's hippe imago én nuchtere duurzaamheidsfilosofie.

©rv

Les petits Belges

We zijn hier samen met Derek Van Heurck (32). De nieuwe man bij Bellerose én de zoon van de oprichter Patrick (62). De aanleiding: op 20 september lanceert het Belgische merk een unieke collabsneaker samen met Veja. En vandaag komen we het definitieve prototype inspecteren. François-Ghislain Morillon (40), samen met Sébastien Kopp (40) de oprichter en eigenaar van Veja, haalt hem boven: een spierwitte sneaker met fluo-oranje en hardblauwe accenten. Van Heurck glundert: 'Veel beter nu de kleuren zijn aangepast. Het rood is een stuk feller geworden. Ik ben superblij.'

Bellerose was in 2004 onze eerste klant', vertellen Sébastien Kopp en François-Ghislain Morillon van Veja. 'We moesten nog gauw een blocnote kopen, zodat we een bestelbon konden maken. ©DR

Niet alleen omdat de kleuren mooi zijn uitgedraaid. Want met een hip merk als Veja wil iedereen vandaag een collab aangaan. Dat de Fransen, die intussen voet aan de grond krijgen in megamarkten zoals Amerika en Azië, met 'les petits Belges' samenwerken, is te danken aan papa Van Heurck. Hij was in 2004 de allereerste Veja-klant. 'Die zomer zat ik samen met Ghislain in Brazilië', zegt Kopp. 'Hij was al maanden bezig om materialen te sourcen zoals biokatoen en natuurlijk rubber. Ik kwam in de zomer om het prototype op punt te zetten. Want de schoenen worden ook volledig in Brazilië gemaakt. In september, toen we net terug waren, stonden we op een modebeurs met die allereerste sneaker, de Volley. We hadden geen idee hoe we het moesten aanpakken. Van marges, minimumaantallen of facturen wisten we niks. Patrick en zijn vrouw Laetitia (Van Gindertael, die al twintig jaar de vrouwenlijn van Bellerose tekent, nvdr.) waren de eersten die bestelden. Exact 36 paar kochten ze. Ik moest nog gauw een blocnote kopen zodat we een bestelbon konden maken. Die lieten ze ons vervolgens drie keer opnieuw maken, omdat het niet klopte. Wisten wij veel. Gelukkig hielpen ze ons op weg.'

Schrikbewind

Zeggen dat er toen onvoorwaardelijke vriendschapsbanden zijn gesmeed, zou een leugen zijn. Maar ze bleven elkaar volgen. Bellerose bleef kopen, maar plaatste nooit grote orders en sloeg weleens een paar seizoenen over. Logisch, ze hadden toen 15 eigen winkels (intussen zijn dat er 23) en verkochten daar veel verschillende merken. 'Ze deden aan cherrypicking: de beste dingen eruit halen en de rest laten liggen', aldus Kopp, die zich zijn eerste indruk van Patrick Van Heurck nog levendig herinnert. 'Laetitia deed alle talking. Hij zei bijna niks. Niet dat hij onvriendelijk was, maar wel heel afstandelijk. Eigenlijk hadden we wat schrik van hem.'

Derek Van Heurck lacht. 'Typisch mijn vader, een man van weinig woorden. Hij heeft een heel goed oog en heeft al veel straffe merken heel vroeg ontdekt die hij toonde in zijn winkels. Maar hij doet alles op gevoel, kijkt alleen naar esthetiek en maakt daar weinig woorden aan vuil. Wat dat betreft lijk ik wel op hem', aldus Van Heurck junior, die ook zijn vaders licht norse blik en bleekblauwe ogen erfde. Hij neemt vandaag de egards waar van het merk. Want Patrick is een maand lang op vakantie vertrokken. 'Hij is nog heel betrokken bij alles wat er binnen Bellerose gebeurt. Maar sinds hij de zestig gepasseerd is, neemt hij meer afstand en meer vakantie.'

Morillon en Kopp zijn hun early adopters niet vergeten. 'Als je begint, is het fantastisch als een gevestigde winkel in je gelooft. Dat geeft ook andere kopers vertrouwen, waardoor je kan groeien', aldus Kopp. Dus toen Bellerose een paar jaar geleden het idee liet vallen om samen een sneaker te maken, knikten de Fransen 'ja'. De Belgen stonden in voor het design van de schoen. Al had dat weinig voeten in de aarde. 'Onze bestverkopende sneakers zijn volledig wit of hebben één fel kleuraccent', zegt Van Heurck. 'Dus ging ik voor een flashy sneaker met blauw en rood, omdat die kleuren passen bij de rest van onze collectie.'

Voor hun limited edition-collabsneaker kozen het Belgische Bellerose en het Franse Veja flashy kleuren. ©rv

Van Heurcks eerste kleurenvoorstel was milder, met roze en lichter blauw, maar dat kwam niet door de goedkeuring van papa Patrick. 'Mijn vader weet heel goed wat hij wil en is niet de man van de compromissen. Toen ik hem het eerste prototype toonde, schudde hij zijn hoofd', aldus Derek. 'Sébastien en Ghislain bemoeiden zich amper met het ontwerp. Al stelden ze wel voor om ook een kindermodel te maken met velcro. Een superidee, want Veja en Bellerose zijn heel populair bij kids.'

De limited-editioncollabsneaker maakt deel uit van de luxueuzere Bastille-serie van Veja. En zal wereldwijd worden verkocht, tot in Barneys in New York. Het is nu aan Bellerose om mee te surfen op het succes van Veja.

Weg met het spandoek

We zitten intussen bij Cucina Napoletana, een piepkleine, authentieke no-nonsense-Italiaan om de hoek van de Veja-bunker. De tandem Kopp-Morillon steekt hier duidelijk vaker de benen onder tafel. Ze laten een grote schaal linguine alle vongole aanrukken en twee flessen spuitwater. Want er moet deze namiddag nog gewerkt worden.

Het gaat namelijk hard voor Veja. Werden ze in 2004 nog gezien als een naïef nichemerk voor geitenwollensokken, dan veroveren ze nu de wereld. Hun schoenen zijn te koop in meer dan 1.500 winkels in 45 landen. Sinds de oprichting verkochten ze al 1,7 miljoen paar en van 2016 op 2017 steeg hun omzet van 11 naar 18,6 miljoen euro. 'De extra middelen die vrijkomen door die groei investeren we onder meer in onderzoek', zegt Morillon. 'Zo vroegen we een bioloog om voor ons een nieuw recept te zoeken waarmee we meer wild rubber kunnen verwerken in onze zolen. Zodat we nog meer kunnen afnemen van de Braziliaanse families en zo nog meer regenwoud kunnen redden.'

©rv

Het succes deed de oprichters niet naast hun schoenen lopen. En ze leven ook nog altijd niet op grote voet. Maandelijks verdienen ze 5.000 euro. Dat zetten ze gewoon op hun site. Transparantie is heilig. Net als fair trade en ecologie. Is dat de basis van hun succes? Morillon schudt zijn hoofd: 'Op onze eerste modebeurs, toen Patrick ons ontdekte, hingen we spandoeken op in onze stand over onze eerlijke en duurzame productie. Maar op dag twee haalden we die al weg, omdat we door hadden dat modemensen daar geen boodschap aan hebben. Zij willen gewoon een coole sneaker.' Bellerose heeft een stuk minder verkooppunten dan Veja: 600 in 17 landen. Maar heeft wel meer omzet, 35 miljoen tegenover ruim 18 miljoen van Veja, én ze zijn al een pak ouder. 

In 1989 liet Patrick Van Heurck - die toen al werkte voor Scapa en Ralph Lauren - tienduizend katoenen mannenhemden maken. Ze oogden als Ralph Lauren, maar kostten slechts de helft. Dat was het begin van Bellerose. Niet dat het hemdenverhaal meteen een succes was. Van Heurck verkocht er maar 1.500 van. Zijn truc: hij leverde bij elke winkel 'per ongeluk' het dubbele aantal. Tegen het moment dat hij het overschot ging ophalen, waren ze al de deur uit en bestelden de winkels bij.

In 1998 volgde een vrouwenlijn, in 2002 een kindercollectie. Tien jaar geleden kwam zijn zoon Derek aan boord. Eigenlijk dik tegen zijn goesting. 'Na mijn businessopleiding in Brussel studeerde ik een jaar mode aan de Parsons School of Design in New York. Ik vond de stad fantastisch en zou stage lopen bij Marc Jacobs toen ik telefoon kreeg uit België. Stéphanie Ley, de ontwerpster van de Bellerose-kindercollecties, verzoop in het werk en had een assistent nodig. Mijn vader gebood mij om bij te springen. Ik was veel liever in Amerika gebleven, maar hij liet me geen keus.'

Groene omslag

Zonder al te veel designervaring begon Van Heurck junior de jongenscollecties te tekenen en later de mannencollecties. Tussendoor bemoeide hij zich nog met de inrichting van de winkels, de fotoshoots en stuurde hij Bellerose een andere richting op. 'Het Amerikaanse sport- en strandbeeld waar Bellerose groot mee werd, vond ik voorbijgestreefd. Ik wilde meer stedelijkheid, zonder de link met de natuur te verliezen', legt hij uit. 'Gelukkig stapte mijn vader mee in de rebranding.'

Is de generatiewissel ook het ideale moment voor een duurzaamheidsomslag? 'We produceren gedeeltelijk in Europa en werken vooral met natuurlijke materialen', zegt Van Heurck. 'Ik ben de Veja-filosofie zeker genegen. Maar toen we eenmalig experimenteerden met T-shirts in biokatoen, waren die 10 euro duurder en kelderde de verkoop. Voor ons blijft prijs doorslaggevend.'

Morillon knikt terwijl hij zijn laatste hap pasta binnensteekt. 'Een nieuw duurzaam merk oprichten is veel makkelijker dan duurzaamheid implementeren in een bestaand merk. Wij maken alleen schoenen, werken met een handvol producenten en voor ons is het al supercomplex. Laat staan voor een divers merk als Bellerose. Wij botsen ook op limieten: zo zijn de veters niet van biokatoen, omdat er nog niet genoeg volume is. En het leerlooien kan nog mens- en milieuvriendelijker. Sébastien en ik vinden het belangrijk om daarin te blijven investeren, maar we verwachten dat totaal niet van andere merken. En we zullen ook niemand daarover veroordelen.' Zelfs niet als hij All Stars draagt.

De 'Veja x Bellerose'-sneaker wordt gelanceerd op donderdagavond 20 september in de Bellerose-flagshipstore op het Stefaniaplein in Brussel. Daarna is hij wereldwijd te koop, onder meer in alle Bellerose-winkels en bij Centre Commercial in Parijs en online via veja-store.com en bellerose.be

 

 



Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content