sabato

CAT-WALK

De witte kat van de modeontwerper stond op de cover van Vogue, vliegt in privéjets de wereld rond, eet op zilveren bordjes en slaapt op een kussen. ©Karl Lagerfeld

Ze staan op onze T-shirts, bevolken onze smartphones en we gaan er zelfs voor op café. Katten zijn de nieuwste trend, en zelfs Karl Lagerfeld is ervoor gevallen. Van kattencafés tot de catwalk: iedereen in katzwijm.

Ze heeft een bodyguard, twee dienstmeiden en een op maat gemaakte Louis Vuitton-tassenset. Op Twitter wordt ze gevolgd door meer dan 42.500 mensen en ze heeft net een eigen boek uit. Nee, het gaat niet over de nieuwste it-girl, maar over een kat. Het beestje heet Choupette en werd geadopteerd door Karl Lagerfeld, creatief directeur van Chanel.
De ontwerper is zo verzot op zijn kat dat hij zelfs een hele Chanel-collectie op de lichtblauwe ogen van het Birmaanse katje heeft geïnspireerd. Het witte - geheel in de monochrome esthetiek van monsieur Lagerfeld passende - beest vliegt in privéjets de wereld rond, eet op tafel van zilveren Goyard-bordjes, poseert met supermodel Linda Evangelista op de cover van de Duitse Vogue en slaapt naast Lagerfeld in bed. Op een kussen, dat spreekt. Foto's van die levensstijl, waarop het beest uit een vliegtuigraam staart of een pop van Lagerfeld likt, zijn razend populair op sociale media. De kat, die in cyberspace Choupette Lagerfeld heet, heeft zelfs een Twitteraccount, waar ze foto's van haar 'Daddy' Karl Lagerfeld post en 'levenswijsheden' à la 'Geld maakt niet gelukkig, maar het is comfortabeler huilen in een Mercedes-Benz dan op de fiets' de wereld instuurt.

‘Choupette begon als een model voor en met Karl’, staat in het boek te lezen. Hier poseert ze in Parijs voor haar eerste shoot, met Laetitia Casta. ©Karl Lagerfeld

Geld maakt niet gelukkig, maar de Choupette-manie betekent wel big business. Na het boek waarin 'Mademoiselle Choupette' haar schoonheidsgeheimen, eetpatroon en levensstijl uit de doeken doet, brengt het Japanse merk Shu Uemura een 'Shupette'-cosmeticalijn uit. Binnenkort brengt Lagerfeld onder zijn eigen label een accessoirecollectie ter ere van Choupette uit. 'Monster Choupette' toont een boze tekenfilmversie van Choupette op T-shirts, sokken, ballerina's en portefeuilles.

Catwoman
Sinds Lagerfeld van zijn kat een legitiem fashion statement heeft gemaakt, is er zoiets als een poezenhype aan de gang in de modewereld. Boss-ontwerper Jason Wu inspireerde zich op zijn katten Jinxy en Peaches voor de lijn die hij voor Target ontwierp. Ook de roodharige creatief directeur van Vogue, Grace Coddington, kwam met een boek over de avonturen van haar katten ('The Catwalk Cats') op de proppen. En het afgelopen seizoen waren kattenprints een megahit op de modeshows, zoals bij Miu Miu in haar lente-zomercollectie en Vivienne Westwood in haar herfst-wintercollectie voor dit najaar.
Een paar jaar geleden was het dragen van een chihuahua in een Louis Vuitton-handtas nog een - fout - statussymbool, met dank aan socialite Paris Hilton. Vandaag zijn katten de nieuwste accessoiretrend. Niet in de handtas - probeer er maar eens eentje in te proppen en wie wil die klauwen nu op zijn nieuwste Céline? - maar gewoon, los in de hand. Taylor Swift, de lieveling van de modepers, deed het al voor toen ze met haar witte kat en groene handtas op dezelfde arm gezwind haar appartement uitstapte. Zij draagt haar kat met trots.

De witte kat van de modeontwerper stond op de cover van Vogue, vliegt in privéjets de wereld rond, eet op zilveren bordjes en slaapt op een kussen.

De tijden waarin 'Cat Lady' een pijnlijk verwijt was voor alleenstaande vrouwen met een dozijn katten, zijn voorbij. Vandaag wordt de stempel 'kattenvrouw' door it-girls met trots gedragen. Sommige zien er een bredere sociologische trend in: jonge vrouwen willen (nog) geen gezin starten, maar verlangen naar iets dat hen begroet na het werk en waarmee ze ook in de zetel kunnen knuffelen, maar dat ze evengoed zonder schuldgevoel een dag alleen kunnen laten.
Voor wie daar weer bindingsangst van krijgt, zijn er nu ook de kattencafés. Die hype begon in Azië. Zo telt Tokyo meer dan 39 kattencafés. Berlijn en Wenen volgden al snel, deze zomer opende er eentje in Oost-Londen (Lady Dinah's Cat Emporium). Een recente crowdfundingcampagne via het internet voor een kattencafé in Amsterdam-Noord, dat 'Kopjes' zal heten, kreeg zelfs een pak meer geld binnen dan het vooropgestelde doel.

Choupette, Karl Lagerfelds kat, heeft meer dan 42.500 volgers op Twitter. Misschien omdat ze onbeschaamd het verwende nest uithangt. ©Karl Lagerfeld

You kitten me?
Ook in cyberspace is de kat koning. Foto's van het huisdier hebben op de sociale fotowebsite Instagram zelfs een hashtag. Soms wordt de applicatie al lachend Catstagram genoemd, omdat ze overbevolkt wordt door katten. Selfies met je kat als muziekinstrument (denk luchtgitaar of -saxofoon) of rond je hoofd gedrapeerd als kapsel zijn een heuse hit. Met een kattenfoto is je populariteit op het internet gegarandeerd. Onderzoek toonde aan dat onlineposts over katten 2,3 keer zo populair zijn als hondgerelateerde berichten. En je kunt er zelfs wat aan verdienen. Die onaantrekkelijke kat met zwart omrande ogen die zowat altijd kwaad kijkt? Grote kans dat u hem kent als Grumpy Cat, zijn naam waarmee hij uitgroeide tot internetpersoonlijkheid. Daarvoor moet hij trouwens niet veel meer doen dan kwaad kijken. Een van z'n eerste video's heeft meer dan 16 miljoen views op YouTube. En ja, in november komt er een film uit met het beest in de hoofdrol.

T-shirts met zijn beeltenis vliegen de deur uit, maar niet alleen de kat-persoonlijkheden zijn populair. Ook stoffen tassen met woordspelingen als 'Are you kitten me right meow?' zijn een verkoopsucces. En voor wie het nog gekker wil: in Minneapolis, een stad in de VS, houden ze sinds enkele jaren zelfs een 'internetkattenvideo-filmfestival'. God weet waar de kattenhype eindigt. We zeggen maar één ding: het dwergkonijn van topmodel Cara Delevingne is intussen razend populair op Instagram.

'Choupette: The Private Life of a High-Flying Fashion Cat' is uit bij Thames & Hudson en kost 16,58 euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie