Collectible.House-CEO David Chicard | ‘Middelmatige architectuur is de norm geworden’

David Chicard, ex-CEO van Sotheby’s Realty Belgium, nu CEO van Collectible.House, dat curated vakantiehuizen aanbiedt, over het leven op het puntje van zijn ‘Utrecht’-stoel.

David Chicard

  • Ex-CEO Sotheby’s Realty Belgium
  • Nu CEO Collectible.House
  • Renoveert het Château de Sancerre tot privéhotel

Wat is de stoel van je leven?

Advertentie

‘De eerste echte fauteuil die ik kocht, was de ‘Utrecht’ van architect en meubelontwerper Gerrit Rietveld (1888-1964). Het meubel is bijna honderd jaar geleden ontworpen, maar heeft niks aan kracht ingeboet. Het blijft een symbool van een tijdperk van revolutie en experiment. De dag dat ik er het geld voor had, kocht ik de ‘Utrecht’. Zodra ik thuis was, heb ik er eerst een uur in stilte naar gekeken. Sindsdien vergezelt hij me dagelijks, zowel in Brussel als in Sancerre, Frankrijk. Ik geef er mijn dochter de fles in, mijn hond gaat erop liggen om van de zon te genieten, mijn vrienden zitten erin om te aperitieven.’

Advertentie

‘Ik kijk ernaar uit om de ‘Utrecht’ in ons nieuwe huis, ontworpen door Bruno Erpicum, een mooie plek te geven. En er komen ook ‘Utrechts’ in het Château de Sancerre, dat we aan het renoveren zijn tot een hybride private hotel slash vakantiehuis met 16 kamers. De wijn uit Sancerre is wereldberoemd, maar bijna niemand kent de regio.’

Stoel-BIO | ‘Utrecht’-fauteuil

  • Gerrit Rietveld ontwierp de ‘Utrecht’-fauteuil in 1935 voor het warenhuis Metz & Co. in Amsterdam. Met zijn contrasterende stiksel en ontbrekende achterpoot is het een grafische evenwichtsoefening.
  • Rietveld noemde de stoel naar zijn geboorteplek Utrecht, waar ook zijn fameuze Schröderhuis absoluut een bezoek waard is.
  • Cassina kocht de rechten en brengt de ‘Utrecht’ opnieuw uit sinds 1988.

‘Al van kindsbeen wilde ik architect worden. Ik droomde van Rietveld-huizen, van steden ontworpen door Le Corbusier, woningen van Charlotte Perriand of modulaire structuren van Jean Prouvé. Als voorlopers experimenteerden ze met architectuur en meubelontwerp, gericht op betaalbaar wonen voor het grote publiek.’

Waarvan val je van je stoel?

‘De gestandaardiseerde architectuur in de grote Europese steden, waaronder mijn thuisstad Brussel. Middelmatigheid is de norm geworden. De fouten uit het verleden zouden ons moeten helpen om ambitieus te zijn, onszelf te overstijgen, onszelf opnieuw uit te vinden. In plaats daarvan bouwen we met grijze gevels, met plafondhoogtes van 2,30 meter en met te weinig licht of ruimtegevoel. Dat kortetermijndenken stoort me. Kan stedenbouw niet visionairder en interessanter?’

Advertentie
Advertentie
©Alexander D'Hiet

Voor wie reserveer je een stoel tijdens je droomdiner?

‘Moeilijk te kiezen tussen de vele briljante makers die ik zou willen uitnodigen. Ik wil vorm, kleur en volume aan tafel. Dus inviteer ik baanbrekende figuren als Gerrit Rietveld en Charlotte Perriand, maar ook opartpionier Victor Vasarely, wiens werk we nu tonen op ons domein in Sancerre.’

‘David Bowie en Jean-Michel Jarre mogen ook komen, hun muziek baadt in dezelfde revolutionaire spirit van experiment en vernieuwing. En Bowie gebruikte een beeld van Vasarely op een platenhoes. Zij wilden beiden hun kunst voor een zo groot mogelijk publiek bereikbaar maken.’ 

‘Ik stopte met school toen ik 15 was en werd autotechnicus. Met het Dodge-autoteam kon ik de wereld rondreizen. De 24 uur van Le Mans was het hoogtepunt van ons jaar.’
David Chicard

Blijf je gemakkelijk op je stoel zitten?

‘Onmogelijk voor mij om langer dan 10 minuten op mijn stoel te blijven zitten. Ik ben ongeduldig en ondernemend van aard. Gelukkig brengen mijn dochter, mijn vrouw en mijn duiksessies me vaak tot rust.’

Wat houdt je op het puntje van je stoel? ‘Nu zijn dat projecten, projecten, projecten. Maar tussen mijn 16de en 23ste was dat automechaniek. Ik stopte met school toen ik 15 was. Ik werd autotechnicus en kon de wereld rondreizen met het Dodge-autoteam. De 24 uur van Le Mans was het hoogtepunt van ons jaar. Zeven maanden bereidden we daaraan voor met een team van 200 mensen voor drie wagens. Het was niet zozeer de mechaniek, maar het spektakel errond dat me boeide.’

‘Hetzelfde met wijn: ik studeerde oenologie in Argentinië, maar ben meer geïnteresseerd in de fantastische vakmensen achter de wijnhuizen dan in het wijnmaken zelf.’

‘Mijn autopassie is trouwens nog niet helemaal weg. Ik heb nog een Porsche Carrera uit 1984 in mijn garage staan. Maar ik vind de tijd niet om ermee te rijden.’ 

Victor Vasarely in het château de Sancerre,t/m 22 september, open van wo t/m zo.lechateaudesancerre.fr

Advertentie