‘Mijn favoriet? De Morgan ARP4, dé klassieke Engelse sportwagen’

Morgan is hét archetype van de klassieke, Engelse sportwagen. Drie heeft Stefan Streep er in zijn garage staan. Met de ARP4 als favoriet.

Gelukkig verzamelt hij geen Bentleys! De garage van Stefan Streep barst van de charme en wordt tot de laatste vierkante centimeter benut. Hij installeerde een lift en verschuif­bare vloergoten, waardoor zijn drie Morgans er nét in kunnen. ‘Ik heb er ook nog aan gedacht om een auto in de woonkamer te stallen, maar de kinderen protesteerden. Tijdens de coronapandemie hebben we wel een raam gemaakt dat uitkijkt op de garage. Wat mij betreft het mooist denkbare schilderij.’

Op zijn 25ste richtte Streep zijn carrosseriebedrijf op. ‘Een jaar later kocht ik mijn eerste Morgan 4/4, uit 1969. Ik heb het bedrijf en mijn eigen auto’s altijd gescheiden gehouden, maar op den duur vroegen klanten wel om ook aan hun Morgan te werken. Mijn brood verdien ik nog altijd met koetswerkherstellingen, maar de Morgans brengen passie in de zaak en geven de motivatie om niet met pensioen te gaan.’

Advertentie
Advertentie
Met drie Morgans zit de garage van Stefan Streep goed vol. Gelukkig heeft hij een autolift.
©Thomas Vanhaute

Hét archetype van de klassieke, Engelse sportwagen, zo kun je Morgen nog het best omschrijven. ‘Ze zijn onderhoudsvriendelijk en alles kun je losschroeven, waardoor er bijvoorbeeld geen laswerk nodig is. Morgan begon in 1909 met zogenaamde ‘threewheelers’, jawel: auto’s op drie wielen. In 1936 volgde de 4/4, een modelnaam die staat voor vier wielen en vier cilinders. Later kwamen de Plus 4 (met een iets krachtiger motor) en de Plus 8 (met een achtcilinder). Mick Jagger en Brigitte Bardot reden met Morgan. Iemand van de Belgische club correspondeert nog altijd met Bardot.’

‘Mijn autoliefde begon met de Ferrari F40 van Jean-Pierre Van Rossem’
Advertentie
Advertentie

‘Die eerste 4/4 heb ik zes jaar gehouden – al kocht ik tussendoor ook nog een paar andere. Toen zag ik op een meeting in Corsica een Plus 8 te koop. Ik was er meteen weg van en voor ik het wist, had ik mijn 4/4 verkocht. Maar ook die Plus 8 had een kwartier later al een nieuwe eigenaar. Destijds waren ze niet gemakkelijk te vinden. Op een nieuw exemplaar moest je negen jaar wachten. Toen zeilde ik ook op hoog niveau. Mijn vrouw en ik spraken af dat we op ons vijftigste opnieuw een Morgan zouden kopen. Ook Inge heeft altijd van auto’s gehouden. Toen we elkaar in 1988 ontmoetten, had zij een Simca Plein Ciel en een Austin-Healey Sprite die herspoten moest worden.’

De Morgan ARP4 kocht Stefan Streep gloednieuw. Er zijn maar vijftig exemplaren van gebouwd, waarvan er intussen drie verloren zijn gegaan.
©Thomas Vanhaute

Nu rijdt mevrouw vooral met de Morgan Plus 4 (2009). ‘Die vonden we ruim tien jaar geleden, uitgebrand. Ik maakte hem beter dan nieuw. Het chassis en de voortrein van dit type zijn precies zoals in 1936, met een starre achteras en bladveren. Als je in een put rijdt, hoor je een klap. Maar dat is niets om je zorgen over te maken.’ (lacht)

Autobiografie

Stefan Streep (63) | Carrossier

| Daily | ‘SsangYong Actyon Sports (2018).’
| Eerste | ‘Opel Kadett (+/- 1968). Een Triumph Spitfire mocht niet van mijn vader. Voor de Kadett betaalde hij 800 frank (20 euro, n.v.d.r.).’
| Beste | ‘Morgan ARP4 (2015).’
| Slechtste | ‘Geen, al was ik met de Kadett niet tevreden.’
| Met spijt verkocht | ‘Een origineel gebrachte Norton 16H 500 cc-motorfiets van 1936.’
| Droom | ‘Morgan Aeromax. Maar die kost tweedehands 235.000 euro.’

In 2015 kocht hij een gloednieuwe Morgan ARP4. Prijskaartje: 88.000 euro. Het is een speciale serie, ontwikkeld door Morgans raceafdeling Aero Racing voor het 65-jarige bestaan van de Plus 4. ‘Er werden vijftig exemplaren gebouwd, waarvan er drie verloren zijn gegaan. De 2.0-motor van Cosworth is goed voor 225 pk.’

De 2.0-motor van Cosworth die in de ARP4 steekt, is goed voor 225 pk.
©Thomas Vanhaute

Het koetswerk bestaat uit met aluminium bekleed multi­plex. ‘Het is een groot misverstand dat een Morgan een houten chassis heeft’, zegt Streep. ‘Dat is altijd van ijzer of aluminium. Maar de bak waarin je zit en de bodemplaat zijn wél van multiplex.’

‘Bouw ik mijn BMW 3.0 C S weer op, dan heb ik een van de mooiste BMW’s ooit’

​‘De ARP4 kopen was een hele belevenis, mét een bezoek aan de fabriek in Malvern’, vertelt hij nog. ‘Ik ben er vijf keer geweest. Ook dat is bijzonder bij Morgan: je kent de medewerkers. Tijdens de bouw van je auto sturen ze berichten. Ik kon zelfs de CEO bellen. En hoewel het bedrijf sinds 2019 in handen is van de Italiaanse groep Investindustrial, die eerder aandeelhouder was van motorbouwer Ducati en Aston Martin, worden ze nog altijd met de hand in elkaar gezet. Als je de fabriek binnenkomt, zie je ze op schragen staan. Dat is duur. Maar zoals velen hoop ik wel dat de productie niet verhuist naar India of zo. Hoewel, er worden ook Ducati’s gebouwd in Thailand. Misschien is dat minder erg dan we denken.’

Streeps groene Morgan Plus 8 (1990) heeft amper 9.800 kilometer op de teller.
©Thomas Vanhaute

Zijn Plus 8 (1990) heeft amper 9.800 kilometer op de teller. ‘Die kocht ik in Duitsland na zes maanden onderhandelen. Toen stond er 5.000 kilometer op de teller. Ik zet er jaarlijks duizend bij, om alles in beweging te houden. De 3.9 V8-motor van Rover – die oorspronkelijk van Buick komt – heeft massa’s koppel en rijdt zeer plezierig.’

Zoals het een Morgan-adept past, rijdt Streep ook bij miezerig en koud weer open. ‘We zijn lid van de Belgische, Nederlandse en Engelse club en gebruiken de Morgans alleen voor roadtrips. De mooiste ging langs de kusten van Schotland. Geen minuut regen! En tijdens een andere reis naar Wales regende het welgeteld zes minuten.’ (lacht)

Advertentie