sabato

'De cockpit van de Ford GT40 nodigt uit om te racen'

De Ford GT 40 is een kopie, gebouwd in opdracht van de ex-schoonvader van Jacky Ickx. ©Thomas Vanhaute

Een tocht langs garages in ons land. Deze week: Belgische autosportgeschiedenis bij Guy De Baer.

Guy De Baer heeft zijn BMW 3.0 CSL 'Batmobile' (1973) al warmgereden als we arriveren. 'Dit is de straatversie van de legendarische racewagen van destijds', zegt hij. 'De enorme achtervleugel werd in de koffer meegeleverd: hij was levensgevaarlijk bij aanrijdingen. In 2015 vond ik de auto op een Engelse site, maar hij bleek van een Belgische eigenaar.'

De cockpit van de Ford GT40 (1968) nodigt uit om te racen. ©Thomas Vanhaute

Ook zijn De Tomaso Pantera (1972) is een cultauto uit de seventies. 'Hij is pas herlakt, ja. De motor is nog origineel, maar perfect betrouwbaar. Met dank aan mijn mechanicus. Die man demonteert een complete motor en steekt hem vervolgens weer in elkaar, en er zal geen schroefje overschieten. Een genie. Als ik koers, gaat hij mee, puur voor zijn plezier. Op Spa-Francorchamps hoort hij vanaf een kilometer bij hoeveel toeren per minuut ik naar vijfde versnelling ga. 'Je hebt er nog 300 over', zegt hij dan.'

De Tomaso Pantera (1972) met originele motor die brult dat het een lieve lust is. ©Thomas Vanhaute

De auto die De Baers leven veranderde én die het speerpunt was van de Ford-Ferrari-oorlog, de Ford GT40, staat onder een doek in Gulf-kleuren. 'Zo'n pyjama genereert altijd weer een verrassingseffect', lacht hij. 'Zoals een vrouw die zich uitkleedt.' De GT40 was de wraak van Henry Ford II nadat zijn overname van Ferrari mislukt was. En jawel, de GT40 doorbrak de Italiaanse hegemonie op het circuit. Vier keer na elkaar, van 1966 tot en met 1969, won Ford er de 24 uur van Le Mans mee. En zien we hier nu het exemplaar met nummer 6 waarmee Jacky Ickx in 1969 zegevierde? 'Neen, die auto met chassisnummer 1075 is van Rob Walton, de zoon van Walmart-stichter Sam Walton', lacht De Baer. 'Dit is een kopie.' Maar niet zomaar een, zo blijkt.

'Ik was 16 toen ik die zondagmiddag 15 juni 1969 op de Franse televisie naar de slotfase van de 24 uur van Le Mans keek. Nog steeds zie ik dat laatste uur bijna minuut na minuut voor mij. Daar en toen dacht ik: als ik ooit een racewagen koop, dan is het zo'n GT40. In 2006 kwam de kans. De Brusselse bouwondernemer Jean Blaton zat in financiële problemen. Twee originele exemplaren had hij jaren eerder al van de hand gedaan. Een vriend belde me en zei dat ook deze kopie werd verkocht. Ik stemde meteen in, zonder de vraagprijs te kennen.'

De BMW 3.0 CSL (1973) in straatversie. ©Thomas Vanhaute

'Deze auto werd in 1968 in Engeland gebouwd in opdracht van Blaton, op dat moment de schoonvader van Ickx. Waar precies weten we niet: Blaton had lak aan al wat naar administratie rook. De auto heeft een goedkoper buizenchassis en niet de originele monocoque waarmee Ickx een jaar later de 24 uur zou winnen. Maar wel de originele Ford 5.0 liter-V8-motor.'

Guy De Baer (65)
Voormalig zaakvoerder Isoall
Eerste: Volkswagen Golf Diesel (1976).
Daily: Audi A5 2.7 TDI (2010).
Beste: Alfa Romeo 166 TD (2005).
Slechtste: 'De A5 is mijn ding niet. Je zit met je kont op een betonblok.'
Droom: Aston Martin DBR9.
Racer: Lola T70 Mk3.

Van de originele GT40 werden iets meer dan honderd stuks gebouwd. Een beduidend deel crashte of vloog in brand. De Baer toont de benzinetanks vlak naast de bestuurder en bijzitter. Zopas werd een exemplaar dat in 1966 deelnam aan Le Mans geveild bij RM Sotheby's in Monterey, Californië. Bij het ter perse gaan was de veiling nog niet voorbij, maar de auto werd vooraf geschat op 9 tot 12 miljoen dollar. Daarnaast zijn er veel replica's en volgens de originele plannen recentelijk gebouwde, identieke 'recreations'. De Baer wil niet kwijt hoeveel hij voor de zijne betaalde. 'Een bedrag waarvan je toch even in je haren krabt', klinkt het. 'Je betaalt ook de origine van een auto. Jean 'Beurlys' Blaton was wereldbekend als gentleman-racer, had een van de meest unieke Ferrari-verzamelingen en was een persoonlijke vriend van Enzo Ferrari. Of ik ooit mijn geld terugkrijg? Daaraan denk ik niet. Met deze auto beleef ik tonnen plezier in classic races. Ik werd er drie keer kampioen mee in de Belcar Historic Cup. En hij heeft veel deuren geopend. Zo stond hij op de tentoonstelling voor de 70ste verjaardag van Jacky Ickx en Eddy Merckx in het Atomium, een eis van Ickx. Zowel hij als John Horsman, een sleutelfiguur in de ontwikkeling van de GT40 en de latere teammanager van Gulf-Wyer, zeggen dat deze auto het dichtst aanleunt bij de originele.'

'Op verzoek van Gulf nam ik in 2010 ook deel aan de 'parade des pilotes' in Le Mans. Het gebrul van de motor tussen de hoge muren in de binnenstad gaf 50.000 man kippenvel. De auto stond toen ook op het podium van de 24 uur, met twee bewakers en twee Duitse herders ernaast. Om halfvier 's nachts stond er nog volk rond, drie rijen dik!'

'Dankzij deze auto leerde ik ook mijn vrouw Fleur kennen tijdens het sportwagenfestival De Zaat Raast. Doordat de GT40 daar op de markt in Temse stond, geraakten we aan de praat. De Zaat Raast noemen wij nu het huwelijksbureau.'




Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content