sabato

Een supersnelle Saab van amper 770 kilo

Een goede Saab Sonett is al schaars, dit exemplaar evolueert naar topstaat. ©Thomas Vanhaute

Een tocht langs Belgische garages. Deze week: zeldzame Saabs bij Frank Schiltz.

Trots als een gieter trekt Frank Schiltz zijn poort open en toont een Saab Sonett (1969), een zeldzame verschijning. 'Ontwikkeld om de Amerikaanse markt te veroveren', vertelt hij. 'De sportwagentjes werden in Zweden gebouwd, maar nagenoeg allemaal geëxporteerd. Van het type I ofwel Saab Super Sport werd een zestal exemplaren geproduceerd. Die zijn onvindbaar. Al gaat het verhaal dat er kopieën bestaan.'

©Thomas Vanhaute

De zijne is een type II. 'Daarvan zijn er bij mijn weten vier in België. Dit type werd gebouwd tussen 1966 en 1969, aanvankelijk rond een driecilinder-tweetaktmotor. Van deze uitvoering met de V4 van 1500 cc uit de Ford Taunus werden er 1.610 gebouwd. Het mondstuk van de carburateur was te hoog, vandaar de bult in de motorkap. Er kwam ook een type III met een 1.7-liter. In 1974 was het over en uit voor de Sonett.'

De body is van polyester: de auto zet amper 770 kilogram op de weegschaal. 'Hij rijdt zeer sportief en kleeft aan de weg. Met competitiekarting ben ik wegens rugproblemen opgehouden, hierin heb ik geen last. Met de Sonett werden snelheidsrecords gevestigd op de Bonneville-zoutvlaktes in de VS. Het is ook een goede, betrouwbare auto. En een druppellader ken ik niet. Ook nadat hij in de wintermaanden heeft stilgestaan, is hij meteen weg.'

Frank Schiltz (57)
Onderhoudstechnicus bij CC Ter Dilft in Bornem
Daily: Saab 9-3 1.8t Cabriolet (2005) en Saab 9-3 2.0 X Stationwagen (2009)
Eerste: Saab 99
Droom: Saab Sonett Type I

Van 2003 tot 2012 werkte Schiltz bij invoerder Beherman in het Saab-atelier. 'Af en toe kwam een dealer in een blauwe Sonett onderdelen halen. Zo werd ik er verliefd op. In 2009 ging ik na het kerstfeest aan het googelen. Als een godsgeschenk verscheen dit exemplaar op mijn scherm. Hij stond bij een handelaar in New York. We mailden wat, en ik kocht hem op vertrouwen. Enkele weken later arriveerde hij hier met de boot. Hij was deels gerestaureerd, maar de motor heb ik zelf onder handen genomen: lekjes verholpen, slangetjes vervangen, een nieuwe radiator en remmen gemonteerd... Nu is de auto in goede staat, maar hij heeft wat last van polyestermoeheid - kleine barstjes door de combinatie van vocht en vorst. Ik wil hem naar nieuwstaat brengen, ook al vinden sommigen dat ik daarmee de charme wegneem. Kijk, ik heb al een nieuwe motorkap, gegoten in mallen die een vriend maakte.'

Hij vond zelfs een tweede exemplaar, in het geel en uit 1968. 'Die wilde ik aanvankelijk gebruiken voor onderdelen, maar ik zal hem ook restaureren. Die auto staat nu bij mijn ouders. Maar ik ben mijn garage wat aan het uitbreiden. De meeste Sonetts zijn in slechte staat. En sommige onderdelen vind je niet meer, wat liefhebbers schrik aanjaagt. Zo was de versnellingsbak eigen aan deze auto. Ook voor het originele glas moet je in de VS zeer goed zoeken. Motorstukken van Ford zijn wel gemakkelijk te vinden.'

Van mijn Saab Sonett zijn er maar vier in België. De body is gemaakt van polyester, waardoor hij amper 770 kilogram weegt.

Ook zijn allereerste auto was een Saab. 'Een knaloranje 99 waarmee ik op mijn 16de in de tuin reed', lacht hij. 'Later heb ik lang Mazda gereden. Maar vanaf 2004 verzorgde ik de technische ondersteuning tijdens de Saab Cabrio Challenge in Zweden, Noorwegen en Italië. Daardoor kocht ik er op de duur zelf een. Na 170.000 kilometer is aan mijn 9-3t Cabriolet (2005) nog geen sleutel te pas gekomen. En pas kocht ik ook de 9-3 X 2.0 T (2009). Ook die is vrij zeldzaam. Jaren geleden had ik een ex-collega gezegd dat hij mocht bellen als hij hem zou verkopen. Zo geschiedde, net toen mijn Mazda 6 de geest gaf. Deze 9-3 Sportwagon staat wat hoger op zijn poten, heeft een 2.0 turbomotor van 210 pk en vierwielaandrijving. Hij is erg snel. De sportstand gebruik ik zelden.'

De extra apparatuur verraadt de microbe voor regelmatigheidsrally's. ©Thomas Vanhaute

'Het faillissement van Saab in 2011 was een pijnlijke affaire. Ik had 32 jaar doodgraag bij Beherman Groep gewerkt. Nu doen zij onder meer de import en verdeling van Mitsubishi, maar een echt atelier is er niet meer. Saab was een pionier in veiligheid en kwaliteitscontrole. We experimenteerden ook met auto's. Ook mijn cabrio is bijgepeperd.'

'Vanuit Beherman kon ik als mechanicus ook mee naar events zoals The National Classic Tour, de Zoute Grand Prix en de ING Ardenne Roads. De topper blijft de Mille Miglia. Die bezocht ik wel, maar nog niet als ondersteunend mechanicus - dat blijft een droom. Zo kreeg ik wel de rallymicrobe te pakken. Ik nam zelf deel aan De Zaat Raast en de Kruishoutem Classic Tour. En in 2017 richtte ik met samen met vijf collega's en vrienden Oldtimer Club Klein-Brabant op, waarmee we rondritten organiseren. We hebben al 214 leden. We zijn niet merkgebonden en er is geen drempel: iedereen is welkom.'

 



Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content