sabato

'Het leven is te kort om in een saaie auto rond te rijden'

Fabrice Dumont: 'De nieuwe regels waardoor alle oldtimers vanaf 2020 jaarlijks naar de autokeuring moeten, is dodelijk voor ons.' ©thomas vanhaute

Anderhalf jaar geleden bouwde Fabrice Dumont een extra garage aan zijn huis. De muren bekleedde hij met houten planken. 'Dat was de vloer in het sloophuis van een vriend', vertelt hij. 'Ik vond hem onder een laag vinyl, nummerde de planken, brak ze uit en bracht ze hier weer samen. Ik probeer aan upcycling te doen.'

Hij toont hoe hij ook onderdelen van een oude Singer-naaimachine verwerkte tot een mooie lamp. 'Voor mij is afval goud. Al toen ik vijftien was, ging ik naar rommelmarkten en kwam dan thuis met oud ijzer, waarmee ik mijn kamer inrichtte. Velen zeggen dat ik er meer mee moet doen, maar ik ben niet zo commercieel ingesteld.'

Daar kwam de passie voor motoren bij. 'Met livebands, dansfeestjes en rock-'n-roll is de customscene totaal anders dan de doorsnee motor- en autowereld. En ik kán ze niet origineel houden. Het leven is te kort om in een saaie auto rond te rijden. Only dead fish go with the flow. Van deze Harley-Davidson Sportster (1993) maak ik nu een bobber, zo'n kaal ding waarmee in de jaren vijftig werd geracet. Dat is low budget, hoor. Maar in mijn eerste Harley stak ik wel veel geld. Die doe ik nooit meer weg, dacht ik. Maar je evolueert. En je kan niet alles hebben. Ik verkocht hem om mijn droom te kopen: de Chevrolet Stepside Pick-up (1957), ook wel Apache genoemd. Wat je met die extreem persoonlijke dingen wel hebt: ze verkopen is niet altijd gemakkelijk. Ik kreeg de helft van mijn besteding terug.'

Een naar eigen smaak aangepaste Harley-Davidson Sportster (2007). ©thomas vanhaute

'De Chevy was origineel. En stond dus veel te hoog. Wel vijftig centimeter boven de grond. Nu staat hij plat op de grond. Om te rijden gaat de luchtvering twintig centimeter hoger. Ik monteerde ook een nieuw motorblok, chromen bumpers, een ander interieur, andere wielen... Toen ik in 2014 het festival Kustom Kulture Forever in Duitsland bezocht, schuurden de achterbanden tegen de wielkasten, waardoor de verf vuur vatte. Ik heb dat brandgaatje bewaard, als herinnering aan een fantastische avond. Ieder litteken heeft zijn verhaal. Kijk, ik heb ook zelf een gehavend oog.'

Het leven is te kort om in een saaie auto rond te rijden. Only dead fish go with the flow

'Drie jaar geleden trok ik met vijf vrienden naar The Race of Gentlemen, een event voor auto's van vóór 1940 op het strand van New Jersey. Daar kocht ik de A-Ford Roadster (1929), die ik verder afwerkte als hotrod. Het frontstuk is van 1932 en het V8-blok van een Mercury uit 1949.' Hij legde er ook kunstgras in. 'Met deze auto rij ik graag op blote voeten rond', lacht hij. 'Hij is vooral luid. Maar je hebt toch flink wat koppel. Hij haalt 140 kilometer per uur, al is het plezier er dan wel af.' Het vuil spat uit de pijpen rechtstreeks op het koetswerk. 'Dat is toch prachtig? Ik rij ook rond met ontblote motor - de motorkap ligt in de koffer. Ik rij ook 's winters. Bij droog weer is wat strooizout niet erg. Als ik een halfuurtje heb, neem ik mijn muts en handschoenen, zet een fijn muziekje op en ga rijden om te rijden. Met zo'n auto werkt dat therapeutisch.'

'The Race of Gentlemen combineerden we met de Hershey Swap Meet: een dorp op zich, een paradijs vol onderdelen. We kochten er een Chevy Van die we vol gooiden en als container verscheepten naar België. Wat je daar allemaal vindt, man!'

De Chevrolet Stepside Pick-up (1957), millimeters boven de grond. ©thomas vanhaute

'Technisch kan ik niet alles. Maar daarvoor zijn er clubs. Met een tiental vrienden vormen we sinds een jaar of vijf The Rusty's. We helpen elkaar, drinken een pint en nemen het verder niet te serieus.'

Fabrice Dumont (41) 
Hoofdmagazijnier bij U.C. Belgium.
Daily: Mercedes Vito 3.0 V6 CDI (2007)
Eerste: Volkswagen Golf I Cabriolet (1989)
Beste: 'De BMW 320d Touring (2017) van mijn vriendin.'
Droom: Ford Coupé (1936)

Wel ernstig zijn de nieuwe regels waardoor alle oldtimers vanaf 2020 jaarlijks naar de autokeuring moeten. 'Dat is dodelijk voor ons. In Duitsland is de keuring op zich strenger, maar als de aanpassingen goed zijn uitgevoerd en de auto technisch in orde is, mag het. Ook in Zweden en Denemarken is er een zeer actieve customscene. En dat zijn toch landen waar ecologie en veiligheid vooropstaan? Hier is de regelgeving nogal idioot. De schijfremmen vooraan op de Chevy remmen veel beter dan trommelremmen, maar ze zijn verboden, want niet origineel. Ieder zijn ding, maar de mensen die een auto van 25 jaar inschreven als oldtimer en hem dagelijks gebruiken, hebben het voor ons verknald. Het valt zeer zwaar. Deze auto's kleuren de weg.'

Maar hij vindt troost. 'Op 16 juni trouw ik, in de zwarte A-Ford Coupé die ik verkocht aan een kameraad om de Roadster te kopen. Die eerste vond ik te braaf, met zijn viercilindertje. Maar Barbara wil er nu per se in trouwen. In de Roadster wil niet één vrouw dat, denk ik.'





Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content