sabato

'Ik heb me laten wijsmaken dat ook Will Tura zo'n auto had'

Work in progress aan de oude liefde: een Austin-Healey 100/4 (1953). ©ID / Hatim Kaghat

Het is de zoete inval, achter in de tuin bij Chris Jans, waar hij zijn garage annex werkplaats bouwde. Vrienden en familieleden met een hart voor auto's rijden af en aan. 'We komen samen zoals vrouwen op de breiles', lacht Jans.

'En de kring wordt almaar groter. Als ik zou moeten stoppen met aan auto's werken, ging ik dood van verdriet. Het is veel meer dan ze zien staan en ermee rijden.' Daniël restaureert al 25 jaar met hem mee. 'We kunnen ons jubilee vieren', klinkt het. Hilariteit alom.

©ID / Hatim Kaghat

Jans grijnst. Vooraf had hij vier auto's vermeld. In het gras staat het vers gespoten koetswerk van een Volvo P1800 (1966) waarover hij niet had gepiept. 'Zo hadden we er een toen we pas getrouwd waren', vertelt hij. 'Die ging de deur uit toen we kinderen kregen. Vorig jaar kocht ik dit exemplaar, klaar voor een totaalrestauratie. Nu kan ik weer aan de opbouw beginnen. In augustus moet hij klaar zijn. Alleen al het lakken kost 4.000 euro. En het chroomwerk 4.500 euro. Maar dat is hij wel waard.' Ook van de Mercedes 300 SL (1985) met amper 36.265 kilometer op de teller was geen sprake. 'Toen ik hem tien jaar geleden kocht, waren dat er 30.000: hij was als nieuw. Kon ik onmogelijk laten staan', lacht Jans.

'Mijn grootouders woonden langs de E40. Als ik bij hen was, zat ik voortdurend naar de auto's te kijken. Daar viel mijn oog op een Austin-Healey, een merk dat altijd bijzonder voor me is gebleven. Al 35 jaar ben ik ermee bezig.' Hier buiten staat zijn 3000 Mk III (1966). Binnen bevinden zich nog twee exemplaren van de vroege 100-4 (1953) en een 3000 Mk II (1962). Alle worden op dit ogenblik gerestaureerd.

'Op mijn zestiende restaureerde ik al een brilkever van 1948 - toen kocht je er twee voor 500 frank', vertelt Jans. 'Daar heb ik later zes maanden mee gereden. Waarna ik van mijn ouders een Ford Mustang Mach 1 kreeg. Daar ging ik mee naar school. Nadien restaureerde ik een Citroën Traction Avant. Later kwamen de Engelse wagens. Ik was de enige zoon, en papa sponsorde. Dat was wel een geluk.'

De zeldzame en wat vergeten De Tomaso Pantera (1974). ©ID / Hatim Kaghat

Na de Healeys droomde hij van iets exotischer. En sneller. Van de agressieve De Tomaso Pantera (1974) werden tussen 1970 en 1991 iets meer dan 7.000 exemplaren gebouwd. 'Dit is een Californisch exemplaar, vier jaar geleden gekocht van een Nederlander. Die had de motor gereviseerd, maar nadat ik er 200 kilometer mee had gereden, was hij compleet om zeep. Ik heb in de VS een nieuwe besteld. Al na vier dagen arriveerde hij hier. Dat is het grote voordeel: dit is een mooie Italiaanse sportwagen met een 5,7 liter V8-motor van Ford en een versnellingsbak van Porsche. Daardoor is hij vrij betrouwbaar. En bliksemsnel, met zijn 420 pk voor dik duizend kilogram. Ik heb er al veel mee gereden. De koeling is wel een teer punt. En nu is ook de airco stuk. Mechanische onderdelen zijn makkelijk verkrijgbaar, maar koetswerkstukken zijn zeldzaam en dus peperduur. Maar dit is wel specialer dan pakweg een Porsche. En minder gevaarlijk. Bij deze wagen is de gewichtsverdeling beter, dankzij de middenmotor. Ik heb me laten wijsmaken dat Will Tura er ook ooit een had. Van Elvis Presley ben ik zeker.'

Chris Jans (62)
Elektronicus.
Daily: Mercedes Vito (2008) en Mercedes SLK 230 (2000).
Eerste: Volkswagen Kever (1948).
Met spijt verkocht: Jaguar E-Type Series 1 (1962).
Droom: AMG GT.

In de garage aan de woning vinden we nog een Austin-Healey 3000 Mk I (1958), naast een Aston Martin Vantage (2008) en vooral: een wondermooie maar bestofte Aston Martin DB2/4 (1955). 'Toen ik hem in 2002 kocht, was alleen het chassis gerestaureerd', vertelt Jans. 'Hij kwam van de tweede eigenaar, die hem had gekocht in 1960. Nu is alleen het interieur nog af te werken, maar de man die me ermee helpt, heeft nooit tijd. De auto is ingeschreven, al heb ik er vorig jaar slechts twee keer mee gereden. Ik durf niet goed. Iemand bood er al 320.000 euro voor en ik heb schrik om brokken te maken. Zonde, ja. Ik zal wat vaker van mijn hart een steen maken.'

En nog is het niet voorbij. Onder de carport vinden we twee half afgebroken MGB's. 'Tja, zou ik ook eens aan moeten beginnen', klinkt het. 'Een komt van een dametje in de buurt dat was overleden. 'Zet maar bij de hoop', zei ik toen haar nabestaanden hem aanboden. Ook de Mercedes 280 SE (1985) kreeg ik onlangs, na een overlijden. Dat zijn allemaal projecten voor na de Jaguar E-Type Series 2 (1971). Die zit in de container die je daar achter in de tuin ziet. Hij is volledig te restaureren. Op dit ogenblik wacht ik op een nieuwe motorkap. Als die arriveert, begin ik eraan.'

De waardevolle Aston Martin DB2/4 (1955) is bijna klaar. ©ID / Hatim Kaghat

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content