sabato

'Ik sluit me soms dagenlang op in mijn garage'

Both very British, maar geen groter conceptueel contrast denkbaar dan tussen een Rolls-Royce en een Lotus. ©Thomas Vanhaute

'Ik heb een druk leven', vertelt Carlos Maenhout terwijl hij in zijn garage koffie zet. 'Hier doe ik de deur dicht en ben ik alleen. Soms sluit ik me dagenlang op van 7 uur 's morgens tot 21 uur 's avonds. Dan kan ik geconcentreerd werken. Dat ben ik overeengekomen met mijn vrouw. Zij gaat dan naar zee. Mechaniek is mijn grote passie. Ook in mijn beroep als scheepsexpert.'

'Het was ook mijn vrouw, toen nog mijn lief, die mijn eerste auto deels betaalde. Een op te lappen Triumph TR3 uit mijn geboortejaar 1956, die 15.000 frank of 375 euro kostte. Later volgden een TR4A, een Mercedes 230 SL Pagode en een Triumph Roadster uit de jaren veertig. Die laatste kocht ik in onderdelen. Hem ineenzetten is er nooit van gekomen. Met kindjes kwam ook een gebrek aan plaats, tijd en geld, en ik verkocht alles. Maar de microbe bleef. Vijf jaar geleden ben ik herbegonnen.'

'In 2006 deed ik mezelf wel al de BMW Z4 M Roadster cadeau, nadat ik mijn bedrijf had verkocht. Er werden 5.000 exemplaren geproduceerd. Voor deze topversie werd de stuurinrichting speciaal weer hydraulisch gemaakt: dat geeft een beter rijgevoel dan de elektronische variant. Het is een bom met 343 pk. Deze kan hier rustig oud worden.'

De Lotus Seven S3 (1969) brengt onversneden rijgenot. ©Thomas Vanhaute

Zijn Lotus Seven S2 (1964) staat deels in de grondverf. 'In de loop van zijn leven werd hij gehermodelleerd: de ruitjes en de bult vooraan zijn mooier dan het origineel. Ik vond hem online en trok met mijn zoon naar Hereford, in het zuidwesten van Engeland. Om eens te kijken. Toen ik besloot om er meteen mee naar huis te rijden, verklaarde de verkoper me gek. We verzeilden in de gietende regen en schuilden aan tankstations, en aan een afrit weerklonk plots een snerpend lawaai. Na even afkoelen verdween dat weer, maar het was nog ver. Toen we na veel stress thuis raakten, bleek dat er geen druppel olie meer in de versnellingsbak zat.'

©Thomas Vanhaute

Die bak en de motor zijn al open geweest en liggen opzij. Ook de ophanging is eruit. En de elektriciteit. 'Er waren veel kortsluitingen', lacht Maenhout. 'Ach, je begint eraan en denkt: nu ik toch bezig ben. Ik ben al twee jaar bezig. De ambitie is dat ik hem volledig lekvrij krijg. Serieuze ambitie, ja.' (lacht)

In zijn Seven S3 (1969) ligt een paraplu. 'Deze rijdt fantastisch. Zoveel fun. Zeker met mijn lengte is hij erg oncomfortabel, maar telkens ik nog maar wéét dat ik ga rijden, begin ik al te kicken. Lotus-oprichter Colin Chapman wilde een koersauto voor op de weg. Hij weegt 483 kilogram. Ook deze kocht ik in Engeland, maar dan compleet gedocumenteerd. Aanvankelijk bedroeg de vraagprijs 30.000 euro. Een jaar later nog 22.000 euro. Daar knabbelde ik nog wat af. Gek, hé. Dit is hét icoon van een van de grootste persoonlijkheden in de autogeschiedenis, zeldzaam en in originele staat. Van dit type werden bij mijn weten 340 exemplaren gebouwd.'

Carlos Maenhout (62) 
Managing director van BMT Surveys.
Daily: BMW 540i (2017).
Eerste: Triumph TR3 (1956).
Beste: BMW 540i (2017).
Slechtste: Ford Taunus (1981).
Met spijt verkocht: Mercedes 230 SL (1963).
Droom: Bugatti 57 SC Atlantic (1936).

Hij neemt het kofferdeksel eraf - 'licht als papier' - en toont de 1.6-motor van Ford. 'Simpel en betrouwbaar, maar niet geschikt voor de file. In 2016 combineerde ik een vergadering in Londen met een bezoek aan Goodwood. Het was snikheet en in Londen liep de motortemperatuur hoog op. Af en toe moest ik stoppen en hem laten afkoelen. Ik heb dan twee elektrische ventilatoren van een motor toegevoegd.'

'Hierin krijg ik mijn vrouw niet mee', lacht hij. De Rolls-Royce Silver Shadow Drophead Coupé (1969) bevindt zich aan het andere uiteinde van de comfortschaal. 'Ik kocht hem met 24.000 mijl op de teller. Compleet gedocumenteerd, inclusief de aankoopfactuur van de eerste eigenaar, een Engelse lord. Nieuw kostte hij ruim 12.000 pond. Mettertijd kwamen er kleine krasjes en deukjes in. Dat hoort erbij. De Rolls is extreem complex. De 'workshop manual' bestaat uit vijf ringmappen.'

Maenhout verontschuldigt zich: in al zijn enthousiasme is hij de koffie vergeten. 'Vorig jaar zijn mijn zoon en ik ermee naar de Classic Days Schloss Dyck in Duitsland gereden', vertelt hij. 'Hij is geen technicus, maar de auto's vindt hij wel fantastisch. Elk jaar gaan we samen een weekend rijden. Als de S2 klaar is, zijn we met twee Lotussen weg.'

De Rolls-Royce Silver Shadow Drophead Coupé (1969). ©Thomas Vanhaute

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content