sabato

'In het rampjaar 1955 nam deze racewagen deel aan de 24 uur van Le Mans'

Spartaanser dan de Kieft vind je ze niet. ©Thomas Vanhaute

'De essentie van exotische wagens is het verblijden van zowel eigenaar als omstander', schreef Tobias Vanacker in een innemende mail.

'Sedert een aantal jaren probeer ik voor mezelf ook een bescheiden doch respectabele en representatieve collectie uit te bouwen. Gezien mijn leeftijd miste ik de habbekratsjaren, doch men tracht, nietwaar? Mocht u interesse hebben om mijn blijdschap te helpen delen met de lezers, dan ontvang ik u graag voor enkele verhalen en een kop koffie, en als het weer het toelaat, een 'flying lap' op de boerenbuiten.'

Deze Kieft LDA 5 nam in het rampjaar 1955 deel aan de 24 uur van Le Mans, toen autocoureur Pierre Levegh en 82 toeschouwers stierven.

Niet veel later donderen we in zijn knallende Kieft LDA 5 (1953) langs West-Vlaamse binnenwegen, de haren in de wind, ook al vriest het. Bij de minste tik op het gas gaat de bejaarde racemachine schuiven. 'Blij dat ik er nog eens mee kan rijden', zegt Vanacker. 'Het is van vorige zomer geleden.' Plots blokkeren de remmen. 'Aiai, ik zal het rustig aan doen.'

De zeldzame Kieft was zijn eerste oldtimer. 'Ik was pas 25. De geschiedenis ervan wordt alleen overstegen door het spartaanse rijgenot. Deze auto was ooit van de Britse grootverzamelaar Duncan Rabagliati. Ik vond hem bij Marreyt Classics. Eén blokje om en ook ik was verkocht.'

Van deze Kieft LDA werden acht stuks geproduceerd, waarvan er nog hoogstens vijf bestaan. ©Thomas Vanhaute

Hij legde een historisch dossier aan over de auto. 'Cyril Kieft was een Engelse staalindustrieel die samen met onder meer de latere F1-legende Stirling Moss raceauto's ging bouwen. Van dit LDA-type werden acht stuks geproduceerd, waarvan er nog vier of vijf bestaan. Dit exemplaar nam deel aan de 24 uur van Le Mans in het rampjaar 1955, toen autocoureur Pierre Levegh en 82 toeschouwers stierven. Op zijn erelijst staan onder meer ook de Silverstone GP, Snetterton International, Castle Combe International, Bol d'Or en de Tourist Trophy in Dundrod - waar ook drie piloten stierven. Ik heb veel respect voor die mannen. Met dit pluimgewicht met 180 kilometer per uur over de Mulsanne Straight razen is niet min. Hij springt werkelijk over het asfalt. En je weet niet: zal hij remmen? Zal de piston door de motorkap schieten?'

In zes jaar reed hij er zo'n 2.000 kilometer mee. 'Ik nam deel aan een tiental rally's. Maar doorgaans werd ik getakeld. Ik heb al gevloekt. Zodra ik iets heb vernieuwd, gaat iets anders stuk. Nu is zowat alles gedaan, denk ik. In de oldtimerwereld ben ik niet echt thuis. Tijdens die rally's zie je vooral bejaarden. Ik ben wel lid van de Youngsters Classic Club in Gent. Nu, deze auto werd gebouwd voor het circuit. Twee jaar geleden ben ik ermee op Le Mans gaan rijden - zonder helm: die was ik vergeten. En eerder al op Spa-Francorchamps. Toen we ernaartoe reden, moest mijn bijzitter bijna naar het ziekenhuis worden afgevoerd. 'Neem het stuur maar over', zei hij na twintig minuten snelweg. De auto is beenhard en de bodemvrijheid klein: je moet continu de weg scannen.'

Tobias Vanacker (30)
Vastgoedontwikkelaar.
Daily: Land Rover Discovery 3 TDV6 (2005).
Met spijt verkocht: BMW 335i (2012).
Beste: BMW 335i (2012).
Saaiste: Audi A3 1.6 TDI (2009).
Droom: 'Een van de Etceterini, een Bizzarrini of zo.'

'Ik hou van snelheid en adrenaline, ook als ik loop of ski. Jong en onbezonnen, zeker? Mijn voorliefde gaat naar one-offs en vehikels met een uniek verhaal, maar ik geniet ook gewoon van rijden in simpele, pure mechaniek uit de decennia voor de rijhulpsystemen. De Fiat-Abarth 850 (1966) vond ik toen ik in Umbrië boodschappen deed. In een garage achter de supermarkt stond een kliek oude politiemannen te knutselen aan vier wrakken. Deze wilden ze pas verkopen als hij klaar was. 'Volgend jaar kom ik hem halen', zei ik. Het is geen race-Abarth, wel de licht opgevoerde versie van de gewone 850. Je voelt dat niet echt. Hij heeft slechts 81.000 originele kilometers, en de authentieke nummerplaten.'

'De Fiat 500 (1975) kocht ik toen ik mijn vriendin ten huwelijk vroeg, van een man die ermee op de markt in Heusden alpacawol stond te verkopen. Ik parkeerde hem hier als verrassing aan het buitenhuis van mijn moeder, en we picknickten onder een prachtige beuk. Vorige zomer zijn we op onze trouwdag van de Sint-Baafskathedraal in Gent hierheen gereden. En we hebben autopech gehad. Het is een en al miserie, oude auto's. Maar ik ben er graag mee bezig.'

Twee voertuigen ontbreken hier. 'Voor mijn Peugeot 55C (1948) vroeg de verkoper 2.500 euro. Ik heb die motorfiets meteen ingeladen. Met z'n 125 cc'tje haalt hij net geen 40 kilometer per uur. En zopas kocht ik van een vriend een Porsche 911 Targa met wat schade (1984). Die wordt nu hersteld.'

De Fiat 500 (1975) was Vanackers trouwwagen. ©Thomas Vanhaute

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content