sabato

Le grand tour 2.0: met oldtimers in plaats van paarden

De Vasco de Gamabrug, net voor de aankomst in Lissabon. ©Francis Vermeulen

Reizen door Europa en terugkeren met ervaringen voor het leven: van de 18de tot begin 20ste eeuw was Le Grand Tour een must voor elke - welgestelde - man. Zes West-Vlaamse vrienden bedachten een versie 2.0. Met oldtimers in plaats van paarden. ‘De Zoute Rally is prachtig, maar toch wat beperkt qua routemogelijkheden.’

‘Kijk, de burgemeester rijdt in laatste positie’, zegt Mathieu Claus (36), en wijst naar de app waarmee de locatie van de 68 deelnemende auto’s exact wordt weergegeven. De Kortrijkse burgervader Vincent Van Quickenborne heeft zich vanmorgen verslapen en is nogal laat vertrokken. ‘De bagagewagen was zelfs al weg’, lacht David Oosterlynck (44).

Gisteravond zijn de mannen net iets te lang doorgezakt in Santiago de Compostela, zo blijkt. Onderweg naar Porto zal Q wel wat plaatsen goedmaken. Hij rijdt in een Jaguar XK 120 (1958) die eigendom is van Kinepolis-voorzitter Joost Bert en draagt fancy racehandschoentjes. Het is vrijdagmiddag en dag drie van Le Grand Tour, editie 2018. Vorig jaar, tijdens de allereerste editie van de rally, reden meer dan honderd mannen in een klassieke auto van Kortrijk naar Bilbao. Dit keer gaat het van Bilbao naar Lissabon, door Baskenland, Asturië, Galicië en de Portugese Dourovallei. En begin 2019 staat het traject Lissabon-Almeria op het programma. 

©LGT

Les Six

Europa zien: dat is de bedoeling van Le Grand Tour’, vertelt Claus, in het dagelijks leven verzekeringsmakelaar maar hier een van ‘Les Six’. Zes mannen uit de regio Kortrijk-Waregem die elkaar al jaren kennen van de Ronde Tafel, de club voor ondernemers tot veertig jaar. Als liefhebbers van klassieke auto’s namen ze geregeld deel aan de Zoute Rally en Tour Amical, maar vonden dat het beter kon.

‘De kiem van ons idee ontstond tijdens de Tour Amical in mei 2016, om 3 uur ‘s nachts, aan een toog in Firenze’, vertelt Frederik Daenekindt (41), zaakvoerder van DCT, een exclusieve-autohandel in Wielsbeke en Maldegem. ‘We waren ‘s avonds te laat binnengekomen en de parking was afgesloten. Met 250 deelnemende auto’s vonden we die rally te groot en te onpersoonlijk geworden. Ik vond ook dat er wat nadruk op de regio ontbrak.’

De Vasco de Gamabrug, net voor de aankomst in Lissabon. ©Francis Vermeulen

‘De Zoute Rally is ook prachtig, maar beperkt qua routemogelijkheden’, zegt Claus. ‘En bij momenten té goed georganiseerd. Je staat er altijd op uur. Als mensen zich ontspannen, moet je ze een zekere vrijheid geven.’ ‘Het idee voor Le Grand Tour is historisch geïnspireerd’, vult Daenekindt aan. ‘In oorsprong verwijst onze rally naar de mannen die in de 18de tot begin 20ste eeuw per koets door Europa trokken en, verrijkt met intellectuele bagage, terugkeerden.’

‘Met Le Grand Tour hebben we een rally ontwikkeld zoals we hem zelf graag zouden rijden’, zegt Oosterlynck, die het roadbook in elkaar bokst. ‘Men only, jaja! Dat is veel makkelijker te organiseren. We hebben niks tegen vrouwen, maar 400 kilometer per dag rijden: weinig dames vinden dat leuk.’

Belgisch kampioen

Le Grand Tour is men only, jaja! We hebben niks tegen vrouwen, maar 400 kilometer per dag rijden: weinig dames vinden dat leuk.

Aan de editie 2018 nemen er enkele grote verzamelaars deel, al hebben die voor Le Grand Tour niet hun museumstukken van stal gehaald. De broers Jean-Paul en Johan Rogiers brachten een bijzondere MGA Twin Cam (1959) mee. In de blauwe BMW 2002 Tii (1974) van Sam Windey is BinckBank-CEO Vincent Germyns copiloot. Het is zijn eerste rally. Voor chirurg Pierre Adyns in zijn Porsche 911 (1973) is dit dan weer een wandelingetje in het park. Hij is meervoudig deelnemer aan rally’s waar het er een pak sneller aan toe gaat. Pieter Tsjoen, achtvoudig Belgisch kampioen in pure snelheidsrally’s, rijdt hier in een Mercedes Pagode (1965). En bouwondernemer Guy Dedeyne - winnaar van de Zoute Rally 2015 - vormt in zijn Jaguar XK 120 OTS (1951) met Domien Loosveldt een zeer competitief team. Dedeyne en Loosveldt zullen de editie 2018 met gemak winnen.

©Francis Vermeulen

Het roadbook van Le Grand Tour werkt volgens het klassieke bolletje-pijlsysteem en een legende met symbolen. Maar zowat tien procent van het traject bestaat uit ‘regularity tests’, RT’s in rallyjargon. Zo zijn er vier per dag. Verplicht zijn ze niet, maar wel een aanlokkelijk extra competitie-element. 

Vooraf krijgen de deelnemers een tabel met de ideale rijtijd voor het traject, cumulatief per honderd meter en uitgedrukt in minuten en seconden. Daaruit moeten zij de vereiste gemiddelde snelheden afleiden, die ze met behulp van een tripmeter en een stopwatch zo exact mogelijk moeten aanhouden. En dat is lastig als er veel scherpe bochten en stukken onverhard zijn, en er bovendien moeilijke situaties in het roadbook zitten. ‘Gisteren zijn wel veertig auto’s per vergissing een boerenhof opgereden’, grijnst Oosterlynck. ‘De boer kon er gelukkig mee lachen.’ 

De volgende ochtend neem ik plaats op de achterbank van de BMW 3.0 CSI (1972) van vastgoedmakelaar Ludovic Dochy. Wanneer we na een klein uur de snelweg verlaten, blijven we eerst gewoon het roadbook volgen. Het voert ons langs zalige bergwegen en dorpjes waar sommige bewoners zwaaien en foto’s nemen, en andere de vuisten ballen. ‘De Portugezen zijn wel enthousiaster dan de Spanjaarden gisteren’, zegt Dochy.

De BMW 3.0 CSI (1972) van Ludovic Dochy ©Francis Vermeulen

De auto wordt speelgoed. Het is competitie zonder pure snelheid. Wanneer we plots moeten stoppen, hoor ik lelijk gevloek. Dwars over de weg liggen grote takken, en er staat een vrachtwagen. We staan stil. Drie, vier minuten lang. ‘Het is foutu!’, roept Dochy. Er worden bomen gesnoeid. Dochy is zijn humeur kwijt. Een vreemd geluidje aan de auto doet er een schep bovenop. ‘Hopelijk blijven ze de hele dag kappen, zodat iedereen tijd verliest’, gromt hij. ‘Game over’, zet Carlo Delmulle (28) intussen in de whatsappgroep. Samen met Anthony Henderson (33) vormt hij het jongste team. De aandrijfstang van hun Jaguar E-Type (1971) is stuk. 

Jongensstreken 

We willen onze tocht door het continent vijftien tot twintig jaar volhouden.

Met 4.350 euro per persoon is Le Grand Tour een pak duurder dan pakweg Tour Amical. ‘We doen alles om het binnen de perken te houden, want we willen ook jonge mannen meekrijgen’, zegt Claus. Dat het hier ‘jongens onder elkaar’ is, blijkt trouwens na de lunch: een lolbroek heeft door het open raam een levende kip in onze BMW gedropt. Die de zetels bevuilt. Dochy kan er niet mee lachen.

Bij valavond brengt de 17 kilometer lange Vasco da Gamabrug ons in Lissabon. ‘s Avonds trekken we naar Mercado da Ribeira, dé foodhal van de stad, en struinen door Pink Street, het roze geplaveide epicentrum van de uitgaansbuurt.

Prinsessen

Vanuit Lissabon trekt Le Grand Tour in 2019 zuidwaarts naar Faro en dan weer Spanje in, met stops in Sevilla, Cordoba, Granada en Almeria. ‘We willen onze tocht door het continent vijftien tot twintig jaar volhouden’, zegt Claus. ‘Het evenement krijgt veel gehoor en de vraag is groter dan het aanbod, maar we breiden het aantal deelnemers niet meer uit.’ Mogelijk komt er wel een editie voor dames. ‘Mogelijk!’, beklemtoont hij. ‘Misschien. Ooit. Onze echtgenotes zijn vragende partij. Dat zou dan vergelijkbaar zijn met de Rally des Princesses in Frankrijk, maar in onze eigen stijl. Er is nog niets concreets. Het staat wel vast dat een mannen- en vrouwenrally altijd gescheiden zullen blijven. Anders verliezen we gegarandeerd trouwe deelnemers.’ 

Le Grand Tour 2019 trekt vanuit Lissabon zuidwaarts naar Faro en dan weer Spanje in, met stops in Sevilla, Cordoba, Granada en Almeria. Inschrijven via www.le-grand-tour.be

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content