sabato

Achter de poort: Lore Janssen, bijna half zo oud als haar BMW

Lore Janssen, bijna half zo oud als haar BMW. ©Thomas Vanhaute

Een tocht langs garages in België. Deze week: de prille liefde van Lore Janssen.

Niet alleen oudere mannen worden week van oldtimers. In deze rubriek verschijnt ook al eens een jong iemand. Maar een verlegen schone van twintig, die hadden we nog niet gehad.

'Kom na 17 uur', zegt Lore Janssen aan de telefoon. 'Dan zit mijn vakantiejob erop. Die is bij de autokeuring, nota bene. Ik krijg veel complimenten terwijl ik auto's keur, ja. Al is er geregeld ook een garagist die me met de grond wil gelijkmaken. Toen ik er pas werkte, viel ik al eens stil met de auto's: ik had nog nooit met een benzinewagen gereden.'

Vorig jaar was ze er de hele zomer aan de slag. 'Én tijdens de korte vakanties. Om de BMW 318i (1979) te kunnen kopen. Ik leende toen ook wat van mijn ouders. Dat bedrag is inmiddels terugbetaald. Ik heb weer een spaarboekje.'

BMW lanceerde zijn eerste 3-reeks in 1975. ©Thomas Vanhaute

BMW's allereerste 3-reeks, de E21, was vanaf 1975 te koop. 'Ik vond hem in Brussel, vorig jaar in oktober. De auto werd nieuw verkocht in Zwitserland en pas in 1981 ingeschreven - wellicht was het een showroommodel.

Oorspronkelijk was hij rood, later is hij zwart geweest, en dan weer rood. Hij heeft ook tien jaar stilgestaan. De vorige eigenaar had hem gerestaureerd, maar hij had geld nodig voor een huis of zo. Ik betaalde 6.000 euro. Niet weinig, maar de auto was wel dik in orde.'

'Toen wilde ik ook op safe spelen: zoveel kende ik er nog niet van. Er was slechts een beetje roest aan de onderzijde. De vijfversnellingsbak schakelde perfect. De benzinetoevoer was niet optimaal en hij verbruikte veel olie - bij flink gas geven verscheen er een blauwe pluim.

Maar met een werkplaatshandboek bij de hand kreeg ik dat opgelost. Samen met vrienden heb ik ook de cilinderkop gedemonteerd, hem laten afvlakken en later zelf teruggeplaatst. Best spannend, voor het eerst zoiets doen. Het kofferdeksel heb ik zelf gespoten. En ik heb de uitlaat hersteld. Ook het tapijtje op de hoedenplank is eigen werk. Dat was helemaal verweerd.'

We werpen een blik op het interieur: zwart leder, elektrische spiegels en de karakteristieke, naar de bestuurder gerichte middenconsole. Er staat amper 103.000 kilometer op de teller. 'Hij verbruikt zowat 10 liter', zegt Janssen. 'Maar ik rij wel vrij hevig. Sinds oktober heb ik er 4.000 kilometer mee gebold. Naar school ga ik met de trein. Op reis ben ik er nog niet mee geweest, neen. Al is hij daar betrouwbaar genoeg voor. Het verste was Limburg, waar mijn oma woont.'

'Neen, mijn ouders hebben niets met auto's. En ik heb gewoon algemeen secundair onderwijs gevolgd. Maar ik had wel altijd al die liefde voor techniek. En via vrienden geraakte ik geboeid door automechanica. Mijn vorige vriend was er ook fel mee bezig. Zo is het eigenlijk begonnen, toen ik 17 was.'

Het tweede project: de NSU Prinz (1965). De techniek van de NSU is beduidend eenvoudiger. ©Thomas Vanhaute

In de koffer van de BMW ligt een benzinetank. 'Die is van de NSU Prinz 4 (1965)', lacht ze. 'Ik woon nog bij mijn ouders. Om aan mijn wagens te werken, mag ik deze garage in het buitenverblijf van mijn oom gebruiken. Mijn materieel breng ik meestal mee. Het mag geen rommelkot worden.'

Lore Janssen (20) 
Studente bachelor in de elektromechanica aan Vives.
Daily: geen.

Eerste: BMW 318i (1979).

Beste: BMW 318i (1979).

Slechtste: geen.

Droom: BMW 2002.

'De BMW was klaar en ik vond het plezierig, aan auto's werken. De Prinz werd nieuw verkocht in Sijsele en heeft hier altijd in de streek rondgereden. We sleepten hem langs weggetjes naar hier. Ik kocht hem samen met een vriend, voor 1.800 euro. Daarvoor kon ik een betere krijgen, weet ik nu. We dachten dat er één roestgaatje in zat, maar dat bleken er veel meer.

Ik heb de auto overgenomen en restaureer hem nu van nul. De tweetaktmotor met carburateur is eenvoudiger dan de BMW-motor. Kijk, daar in de hoek staan de interieuronderdelen die ik al heb schoongemaakt. Zijn die rood-witte zetels niet ongelooflijk mooi? Het chroom van de bumpers heb ik ook al opgeblonken. Ik werk op mijn gemak en heb er geen deadline op gezet. Aan een auto prutsen is verschrikkelijk leuk. En als hij werkt, krijg je een enorme voldoening.'

Het begin van een verzameling? Ze lacht. 'Dat weet ik nog niet. Eerst de NSU afwerken. Misschien verkoop ik die daarna, om een andere te restaureren. Maar ik wil dit wel als hobby houden en er geen professionele bezigheid van maken. Misschien studeer ik verder voor ingenieur. Mijn vriend is 19 en heeft sinds twee jaar een Volkswagen Kever - hij had die eerder dan zijn rijbewijs.

Het is een in Mexico gebouwde Jeans Bug van 1983. We zitten in dezelfde klas. In onze richting zijn er wel meer jonge mensen in klassiekers geïnteresseerd. We hebben nog twee vrienden met een Ford Escort Mk I van 1973.'




Lees verder

Advertentie
Advertentie