© Thomas Vanhaute

Achter de poort - Nicolas Hollanders de Ouderaen

Alleen ingewijden weten wat er verscholen zit onder het kniehoge dak op de oprit in het Waals-Brabantse Graven, vlakbij het golfterrein van Bercuit. Dat dak wordt nu en dan omhooggestuwd door een autolift, gevuld met een van de tientallen ondergronds ge­parkeerde klassieke bolides. Aan de muren hangen ingekaderde foto’s van Bel­gische gentlemen-racers als Olivier Gen­de­bien, Lucien Bianchi en Jean ‘Beurlys’ Bla­ton. En de barkasten bevatten manuscripten en brieven van Enzo Ferrari himself. De droom van elke rechtgeaarde jongen.

Een Ferrari 275 GTS, een 512 BB, een F40, een Dino 246 GT. Een Lamborghini Countach LP 5000S en Miura. Een Porsche 356 Cabriolet, 911 Speedster, en de eerste op maat gemaakte 911 Turbo met een platte neus, race-elementen en 100 pk extra. ‘Speciaal gemaakt voor Mansour Ojjeh, de Frans-Saudische eigenaar van het horlogemerk TAG’, vertelt Nicolas Hollanders de Ouderaen. Voorts nog een BMW Z8, Lotus Eu­ropa en Lancia Aurelia, ‘ooit nog eigendom van de Belgische baron-ontdekkingsreiziger De Gerlache’. Nog een opmerkelijke bolide uit de collectie: een Maserati Sebring, ongerestaureerd en in schitterende staat.

‘Van de Ferrari 250 GT Cabriolet zijn er maar veertig gemaakt. Dit is de eerste versie, doorgaans de mooiste. Kijk, deze heeft zogenaamde bumperettes. Een van de elegantste auto’s ooit gemaakt.’ Er een exacte waarde op plakken wil hij niet. ‘Een paar villa’s.’

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Laat de fantasie van een jongeman de vrije loop en je komt in deze garage uit.
Laat de fantasie van een jongeman de vrije loop en je komt in deze garage uit.
© Thomas Vanhaute

Tussen 1989 en 1995 leidde Nicolas Hollanders de Ouderaen (52) het lederwarenbedrijf Delvaux. Tot voor een half jaar was hij executive vicepresident bij Delhaize. ‘Nu neem ik een sabbatical, maar de autocollectie is bijna een voltijdse bezigheid geworden. Ik ben net terug van het autoconcours Pebble Beach in Californië, binnenkort staan wedstrijden en veilingen in Londen, Parijs, Turijn en het Zoute op het programma.’

‘Het huis is gebouwd door Jacky Ickx en Catherine Blaton. Na hun schei­ding verkochten ze het aan de industrieel-racer Jean Blaton, die de garage liet graven voor zijn ongelooflijke autocollectie. Na Blatons persoonlijk faillissement werd de racer, teambaas en Ferraridealer Jacques Swaters de eigenaar. Na zijn dood in 2010 stond het gebouw leeg. Ik wilde het kopen, inclusief het huis, maar dat is niet gelukt. Nu huren we de garage.’

Advertentie
Een Austin-Healey 100M ‘Factory Le Mans’ (1956), een van de 640 geproduceerde exemplaren.
Een Austin-Healey 100M ‘Factory Le Mans’ (1956), een van de 640 geproduceerde exemplaren.
© Thomas Vanhaute

‘Drie jaar geleden hebben we met drie vrienden onze auto’s verenigd tot de Opus-collectie. Ze omvat zo’n veertig wagens, waarvan er twintig hier staan. Ik ben de ‘conciërge’ en de ‘ingenieur’. Een oude droom, al stu­deerde ik rechten, notariaat en economie. De tweede mede-eigenaar is een racer, de derde een kunstliefhebber. Sommige auto’s kochten we samen. Als je samenlegt, kan je ambitieuzer kopen en de risico’s delen.’

‘Bijna mijn hele vermogen zit hierin. Maar binnen de auto’s heb ik wel goed ge­spreid. De waarde van de autocollectie moet evolueren zoals vastgoed: een klein rendement bovenop de inflatie. We kopen en verkopen, maar alleen om het niveau van onze verzameling op te krikken. Noem het portefeuillebeheer. We zoeken zeldzame auto’s in hun oorspronkelijke staat en met een volledige historiek. Wordt de waarde van vastgoed bepaald door locatie, locatie en locatie. Dan zijn de drie waardebepalende factoren bij klassieke auto’s: originaliteit, ori­ginaliteit en originaliteit. Maar we rijden ook met alle wagens: in rally’s, of op mooie dagen gewoon op de weg.’

Autobiografie - Nicolas Hollanders de Ouderaen (52)
Ex-topman van Delvaux, gewezen executive vicepresident bij Delhaize.
Eerste auto: ‘Minerva Standard Vanguard.’
Dagelijks: ‘Range Rover.’
Met spijt verkocht: ‘Porsche 911.’
Beste: ‘Ferrari 250 en 275 cabriolet.’
Slechtste: ‘Oude Lamborghini's.’
Dierbaarste: ‘Jaguar MK10 uit 1962, mijn geboortejaar.’
Droom: ‘Ferrari 275 GTB Competizione Speciale.’

Advertentie
Gesponsorde service

Lees Meer