sabato

'Als ik met de Porsche 964 gereden heb, ruik je dat in het hele huis'

De familie Van Den Hove. 'We dromen ervan om samen te racen.' ©Thomas Vanhaute

Een tocht langs garages in België. Deze week: de familie Van Den Hove. 'Zelfs Maxim (14) en Manu (11) zijn al bezeten van autosport.'

‘De Fiat 600 (1974) is bijna klaar’, lacht Luc Van Den Hove. ‘Nog twee dagen werk. Ik kom er moeilijk toe, maar volgende lente rij ik ermee rond. De eerste auto van mijn vader was er zo een. Daarmee kwam hij me trots halen op school. Ikzelf had er mijn eerste ongeval mee: toen ik elf was, reed ik ermee tegen een muur.’

Volgende lente rijdt deze Fiat 600 (1974) weer rond. ©Thomas Vanhaute

‘Mijn vader was vrachtwagenchauffeur en autogek, maar toen heerste er nog niet echt een verzamelsfeer. Zijn broer, nonkel Tuur, was dé freak in de familie. Hij leerde me rijden in een Renault 4CV. Nu is hij 85 en rijdt nog steeds, met een Peugeotje. Mijn eerste eigen auto was een Fiat 850 Coupé. Die eindigde in een total loss, maar 16 jaar geleden kocht ik dit exemplaar uit 1970. Ik heb er vele uren aan gewerkt. Mechanisch doe ik alles zelf. Maar het is een auto waarmee je voorzichtig moet omspringen. De koppakking heb ik al twee keer vervangen - onder meer één keer nadat Gunther ermee had gereden.’

‘Nog voor hij zijn definitieve rijbewijs had, wist hij me te vertellen dat onze toenmalige Opel Omega 220 kilometer per uur haalde. Eerder had ik beloofd dat hij zijn eerste auto cadeau zou krijgen. Toen besloot ik dat dat een 2pk zou worden.’

Klaar om te reizen. ©Thomas Vanhaute

‘Ik was blij dat ik mijn eigen vervoer had, niet dat het een 2pk was’, lacht zijn zoon. ‘Maar ik heb er mooie herinneringen aan. Aan dat weekend met vier vrienden in de Ardennen, toen het dak eraf waaide. Aan de kartonnen slang van de verwarming die in brand vloog. Aan de versnellingspook die plots loskwam. Ik heb er alles in beleefd wat je je kan inbeelden. Maar na zes maanden ruilde ik hem in voor een VW Polo. Daarna is mijn vader ermee blijven rijden.’

Ook die 2pk werd verkocht, maar vijf jaar geleden kocht Luc een ander exemplaar, uit 1976. ‘Als wrak, voor duizend euro. Waarna ik alles vernieuwde. Alleen het spuitwerk heb ik uitbesteed. Dat halfslachtig doen is zonde als je er zo lang aan hebt gewerkt. Hiermee rij ik het liefst en het vaakst. Ik sta vol bewondering voor de mensen die de 2pk ontwikkelden. Hij zit zeer eenvoudig maar goed in elkaar, als een meccano. De vering en wegligging zijn verbazend. De boxermotor is niet kapot te krijgen en je voelt zijn kracht zeer direct aan.’

De dromen van Gunther: Porsche 964 Carrera 2 (1992) en de BMW M3 (2018). ©Thomas Vanhaute

Volgende generatie

Luc Van Den Hove (66)
Gepensioneerd hoofdtechnicus van het NMBS-atelier in Gentbrugge. 

Daily: BMW 318 GT (2015) 

Eerste: Fiat 128 (1970)

Beste: BMW 320d (2002). ‘420.000 kilometer mee gereden.’ 

Slechtste: BMW 318 GT (2015)

Recentste aanwinst: Fiat Barchetta (1996)

‘Mijn huis moest een bel-etage zijn met plaats voor minstens twee auto’s’, vertelt Gunther. ‘Van de Porsche 964 Carrera 2 (1992) droomde ik al toen ik vijf was. Als ik ermee gereden heb, ruik je dat in het hele huis. Mijn twee zonen en ik zitten dan boven in de zetel te genieten van die geur. Ik kocht hem elf jaar geleden van de eerste eigenaar, voor 19.500 euro. Vorig jaar kwam daar 18.000 euro bij voor een restauratie. Hij is nu meer waard dan de som van die bedragen, en ik heb er al die jaren enorm veel plezier aan beleefd. Intussen staat er 285.000 kilometer op de teller, en nog nooit kreeg hij bij de keuring één opmerking.’

Toch is de BMW M3 (2018) de auto die de meeste emoties oproept. ‘Dat was al jaren mijn droomauto. Het was Maxim die me pushte hem te bestellen, terwijl we samen op de snelweg reden. We zijn hem met ons drieën bij de dealer gaan samenstellen. Met manuele versnellingsbak werden er slechts enkele geleverd. Ik kocht hem echt om te bewaren. Later is hij voor hen. Zodra de motor start, verschijnt er een brede smile op onze gezichten. Het is de ideale familiewagen, maar met het Competition-pack en 450 pk is hij ook geschikt voor het circuit. Maxim was slechts twaalf toen hij ermee op Zandvoort reed, Manu tien.’

Maxim (14) en Manu (11) zijn allebei bezeten van autosport. ‘Maxim reed al op zijn vierde in een ‘babykart’ op een met kegels afgebakend circuit, tot de benzine op was. Toen hij elf was en we met vrienden gingen karten, maande ik iedereen aan voorzichtig te zijn: hij is een fragiel jongetje. Waarna hij iedereen naar huis reed en ons team won. Hij is begaafd. Ik volg de onlinewedstrijden die hij rijdt op de racesimulator.’

Italiaanse charme in de Fiat 850 Coupé (1970). ©Thomas Vanhaute

‘Manu praat minder, maar ook hem moet je niet onderschatten’, zegt opa. ‘En anders dan Maxim is hij ook handig met techniek.’

In de Belgian Gentlemen Drivers Cup rijdt Gunther dit weekend een wedstrijd in Zolder. Daar nam hij ook al vijf keer deel aan de 24 uursrace. In een BMW M235i Racing Cup werd zijn team Heli Racing dit jaar zestiende. ‘Het is fantastisch om mijn passie te delen met mijn zonen. We dromen ervan om samen te racen. Wij zijn niet zeer kapitaalkrachtig en autosport op hoog niveau betaalbaar houden is moeilijk, maar als ze goede punten behalen op school en niet roken, krijgen ze op hun zestiende een racelicentie en betaal ik hun eerste wedstrijd.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie