sabato

'Auto's zijn onze familiale afwijking'

'Auto's zijn onze familiale afwijking', zegt Stephen Hargreaves. ©Thomas Vanhaute

Een tocht langs Belgische garages. Deze week: de roterende familiecollectie van Stephen Hargreaves.

'Mijn oom en moeder zijn de daders', zegt Stephen Hargreaves wanneer we zijn schuur binnenstappen. 'Auto's zijn onze familiale afwijking. Ik groeide op tussen Mini Cooper S'en, Jaguars, Lotussen en Porsches. Mijn oom verdiende goed in de diamantnijverheid. Als lagereschooljongen gezien worden in zijn Porsche of Jag was zeer plezierig. Maar hoe mooi de auto's ook waren, hij vond en vindt dat je niet de pretentie moet hebben om ermee rond te rijden als je zelf geen problemen kunt oplossen. Dus kreeg ik van kleins af ook de techniek mee. Al wat we hebben, onderhouden we zelf.'

Chevrolet Corvette Sting Ray (1965) 396 Turbo Jet: zeer zeldzaam. ©Thomas Vanhaute

STEPHEN HARGREAVES
Enseignant-chercheur à Anvers.
Voiture de tous les jours: Mon vélo!
La première: Mazda 323 Sedan (1984).
La meilleure: BMW 328i Touring E36 (1998).
Le rêve: La Dniepr restaurée.

 

'Deze auto's werden uit liefde gekocht. Ze roteren ook tussen drie garages. Het is een familieverzameling waar al meer dan 25 jaar lang wordt aan gesleuteld.'

'De Porsche 911 T coupé (1971) zit al 20 jaar in de verzameling. Naast een nieuwe is dit een schoendoos. Vandaag rijdt elke auto goed. Het verschil zit alleen in het vermogen. Toen waren er nog grote verschillen in rij-eigenschappen. En voor een auto van meer dan veertig jaar oud rijdt, stuurt en remt deze ontzettend goed. Bij de Alfa Romeo Giulietta Spider (1963), de Chevrolet Corvette Sting Ray (1965) en de Jaguar E-type (1965) voel je dat ze niets te maken hebben met moderne auto's. De Porsche weegt slechts iets meer dan duizend kilogram. Het verschil met de Jaguar is enorm. Die moest vooral mooi zijn.'

'De Corvette was radicaal en revolutionair. Onze familie had goede vrienden in New York. En terwijl hier werd neergekeken op Amerikaanse auto's, was ik er danig van onder de indruk. In 1965 was er niets exotischers dan dit. En niets was sneller. Deze 396 Turbo Jet was de eerste versie van het 'Big Block' van 6.5-liter, met een vermogen van ruim 400 pk en een koppel van meer dan 600 Nm. Hiermee plankgas: dat moet je meegemaakt hebben. Je wordt gelanceerd als een kogel uit een houwitserkanon. En terwijl het wijzertje van de toerenteller klimt, daalt dat van de benzinetank. Je zal in België niet gauw een tweede origineel exemplaar tegenkomen.'

'Ze komen een of twee keer per jaar buiten. Beschamend, ja. In de Jag zweet je je te pletter. Het heeft ook met angst te maken. Wij kochten ze voor aanvaardbare bedragen. De Porsche kostte omgerekend 10.000 euro. Nu zijn de prijzen wansmakelijk. De lol is eraf. En mensen kunnen er niet afblijven, schroeven er van alles af. Er worden er ook veel gestolen en op containers gezet. De Alfa wekt geen afgunst op. Het is een frivool, aaibaar ontwerp van de grote Pininfarina. Maar ook die gebruiken we dit jaar uitsluitend voor het Antwerp Concours d'Elégance. Met de Porsche 911 Carrera convertible (1986) rij ik wel af en toe.'

Jaguar E-Type series 1 (1965). ©Thomas Vanhaute

Het mooie is dat hij de relatief bescheiden MG F-type (1998) en Abarth 500ss (2009) bewaarde. 'De MG was de eerste auto van mijn vrouw en mezelf. Hij representeert zowat hetzelfde als de MGA in Iris Blue waarin mijn moeder als jonge vrouw reed. De Abarth kocht ik uit verliefdheid. We hebben er twee jaar mee gereden, maar mijn vrouw vindt hem te hard.'

Rouler pied au plancher, il faut avoir connu ça: On a l'impression d'être comme une balle qui sort du canon d'un obusier.

'Naar het werk ga ik met de fiets, maar ik ben wel degelijk een 'petrol head' pur sang', zegt hij. 'Ik geniet ervan op mijn manier. Al kijk ik er maar zelden naar. Ze staan altijd onder doeken. Ik rij liever met de motoren langs wegeltjes waar je met de auto niet komt. En die gebruik ik wel door weer en wind. De Dnepr K 750 (1963) is een Russische kopie van de BMW R72 uit de jaren dertig, een legervoertuig. Hij werd met Russische materialen gebouwd, maar is even degelijk als de BMW. Ik wacht op onderdelen uit Oekraïne, voor de restauratie.'

'De BMW R90s (1976) rijdt zeer prettig. Alle originele onderdelen hebben we bewaard, gepoetst en gepolijst. Het is een icoon. Voorheen waren BMW's saai: zwart met een streep. Dat veranderde met dit model, deels door het Daytona Orange.'

Jaguar E-Type series 1: 'Niks te maken met moderne auto's.' ©Thomas Vanhaute

'Met de auto's rijden mijn oom en moeder veel vaker. Mijn kinderen zeggen dat ze de snelste oma ter wereld hebben. In haar garage staan drie exoten, waarbij een legendarische Italiaan. Ga daar ook maar eens kijken!'

Lees verder

Advertentie
Advertentie