sabato

Binnenkijken bij de koning van de oldtimer

Francine Luyckx en Roy Case tussen hun oldtimers. 'Met onze Ford T uit 1912 gaan we zelfs winkelen.' ©Thomas Vanhaute

Hij heeft een Minerva uit 1911. Een MG uit 1933. En zelfs naar het warenhuis gaat Roy Case met een open Ford T uit 1912.

Gepensioneerd. Roy werkte 50 jaar lang bij Ford. 

  • Dagelijkse auto: Jaguar XJ 3.0 V6. 
  • Eerste auto: Ford Anglia.
  • Droomauto: Bentley 3-Litre van 1924.

Roy Case kocht zijn collectie vooroorlogse auto’s nadat hij in 2004 met pensioen ging. De Brit, die in de jaren 50 in België verzeilde, is een wandelende Minerva-encyclopedie. ‘Van jongere auto's hou ik minder’, zegt hij. ‘Deze zijn echt anders dan hedendaagse auto's. Er is altijd iets te doen en je moet in boeken snuisteren en studeren.’
Er is een tijd geweest dat er 85 autobouwers in België waren. Minerva was een geduchte concurrent voor Rolls-Royce. Elke auto in de collectie van Case heeft z'n verhaal. ‘De Minerva Type X uit 1911 heeft in Engeland, Australië, Nieuw-Zeeland, Argentinië en Nederland gereden, waarna hij is teruggekeerd naar België. De grijze Minerva AC uit 1924 vond ik dan weer in een schuur van een Belg in de Dordogne, compleet onder het stof - je zag de kleur niet meer. Ik heb er een paar jaar aan gewerkt en we hebben er al zo'n 10.000 kilometer mee gereden. Hij verbruikt wel zo'n twintig liter benzine per honderd kilometer, en een liter olie.’
Case werkte vijftig jaar lang bij Ford. Via hen heb ik mijn ingenieursstudies gedaan, en later kwam ik op de R&D-afdeling. ‘Het legendarische T-model van Ford - de eerste auto die aan de lopende band werd geproduceerd - moest ik dus in mijn collectie hebben.' 
‘Veel oude auto's staan stil, maar wij gaan zelfs naar het warenhuis met onze open Ford T uit 1912. Ermee rijden is bijzonder: de hendels voor ontsteking en gas staan aan het stuur; de twee versnellingen en de achteruit bedien je met pedalen.’

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie