sabato

Binnenkijken in de garage van Philip Cracco

©Thomas Vanhaute

Een tocht langs garages in België. Deze week: rijden op de limiet met ondernemer Philip Cracco.

Mevrouw Cracco opent de deur van de villa en begeleidt me naar het bureau waar een foto van haar uitvergrote billen aan de muur hangt. Het beeld is genoegzaam bekend uit het Vier-programma 'The Sky is the Limit'. Op de werktafel van Philip Cracco ligt een stapeltje verzekeringspapieren en uitnodigingen voor de autokeuring tussen veel autogerelateerde boeken en tijdschriften. En een rekenmachientje. 'Ik ben van eenvoudige komaf', licht hij zijn autoliefde toe. 'Als kind zag ik al die blinkende bolides zonder er dicht bij te kunnen komen. Als je dan later wel mogelijkheden genereert, dan móét je dat ook hebben. Om te tonen dat je het kán kopen. Die fase ben ik nu voorbij. Nu geldt alleen nog: vind ik ze mooi? Ik kan net zo goed op een mooie Japanse auto vallen.'

De legendarische Porsche 550 Spyder RS (1956). ©Thomas Vanhaute

Behalve zijn nieuwe uitzendbedrijf Jobfixers en het horlogemerk Rodania heeft Cracco ook een bedrijfje in premiumtweedehandsauto's, Ottoz. 'Dat staat los van de klassiekers, maar ook die zie ik als een investering - al geraak ik er toch aan gehecht', vertelt hij terwijl we naar de garage in de tuin stappen. Er hangt een benzinegeur. In de vloer van gepolijst beton zijn de stopcontacten voor de obligate druppelladers verwerkt.

PHILIP CRACCO (55), Ondernemer.

Daily: Volvo S90 (2017).
Eerste: Renault R7.
Beste: Ford Fiesta R5.
Droom: zelfrijdende auto.

Hét pronkstuk is zijn Porsche 550 Spyder RS (1956), de auto waarin James Dean verongelukte. 'Hij werd ooit ingeschreven door de familie Porsche zelf, en nam in 1956 deel aan de Mille Miglia tussen Brescia en Roma, met een fabrieksrijder', vertelt Cracco. 'Ik kocht hem drie jaar geleden en nam ook zelf deel aan de Mille Miglia, een regelmatigheidsrally. Hij rijdt zeer plezierig en vlot, maar vergeleken met een moderne auto is er natuurlijk nul comfort.' Dit is een van de meest waardevolle Porsches, al wil Cracco dat relativeren. 'Ach, haal er het logo af en het is een blik dat nog 500 euro waard is.'

'De Porsche 356 Cabriolet (1961) is minder speciaal, maar staat proper en heeft een mooie historiek.' Ook Cracco's wondermooie en waardevolle Zanussi (1948) nam deel aan de Mille Miglia. 'Het is een voorbeeld van de zogenaamde 'Etceterini': auto's van kleine mecaniciens en koetswerkbouwers die op basis van Fiat-techniek zelf wedstrijdwagens bouwden.'

'Met de Bentley 'Special' Speed Eight kan je op zondag gemakkelijk pistolets halen', lacht hij. 'Hij werd bij Racing Green Engineering in Engeland gebouwd, met deels oude en deels nagebouwde onderdelen, op een buizenchassis uit de jaren vijftig. Enkele zaken, zoals de ontsteking en de elektriciteit, werden aangepast, waardoor hij betrouwbaarder is dan de authentieke versie uit de jaren dertig. Als ik ergens naartoe wil, ben ik bijna zeker dat ik er geraak. Het was mijn eerste oldtimer. Ooit werden trouwens honderd ongebruikte Bentley-vliegtuigmotoren gevonden in de stock van een Scandinavisch leger. Die werden uiteindelijk in deze auto's ingebouwd.'

Bentley 'Special' Speed Eight, aangepast en gemakkelijker dan het origineel. ©Thomas Vanhaute

'De Austin Healey 100/4 Le Mans (1953) kocht ik van een Nederlander. Erg mooi, vind ik. En de BMW M3, een rallywagen uit de jaren tachtig, ging ik halen in Tsjechië. Een erg moeilijke auto, maar ooit wil ik ermee rijden. En hij stijgt dagelijks in waarde. Dit is een echte koersauto van toen ik een twintiger was. Als ik ze zag tijdens de Rally van Ieper droomde ik weg. Ikzelf begon pas op mijn 35ste met snelheidsrally's. Te laat dus. Maar heel leuk. Ik reed onder meer in een Fiesta R5, die tamelijk gemakkelijk te besturen is.'

Inmiddels ligt die hobby wel stil: Cracco werd betrapt op doping. 'Wellicht een gevolg van de medicatie die ik neem voor mijn kankerbehandeling', vertelt hij. 'Ik ben 55 en rij voor pakweg de 25ste plaats. Waarom zou ik in godsnaam doping nemen?'

Lees verder

Advertentie
Advertentie