sabato

De Belgische koning van de Trabant

Achiel Olbrechts bij zijn pronkstuk: een rode Melkus RS1000 uit 1973, de enige sportwagen uit de voormalige DDR. ©Thomas Vanhaute

'Een Trabant niet stevig?' Achiel Olbrechts (81) geeft een schrikwekkende schop tegen het voorportier van een van zijn lievelingen. 'Dat is gewéldig stevig', lacht hij. 'Vroeger deed ik dat op het autosalon, of als mensen lachten met die 'plastieken' auto. 'Herhaal dat nu maar eens op de stand van Peugeot en Mercedes', zei ik toen. Er ligt hier ook nog ergens een foto waarop we er met zeven op staan.' (lacht)

Hij was de beste verkoper van België, zegt hij. En we geloven hem. Maar ook de beste tweetaktmechanicus. Hij verkocht Trabantjes van 1962 tot het merk in 1974 wegens te veel schadelijke uitstoot in ons land verboden werd. En hij heeft er elf in zijn privémuseum in Sint-Katelijne-Waver, goed voor duizend bezoekers per jaar. 'Dit is een AWZ P70 (1956), de voorganger van de Trabant, met een watergekoelde tweecilinder. De eigenlijke Trabantjes waren luchtgekoeld. Deze ongerestaureerde P60 kreeg ik van een vluchteling uit Karl-Marx-Stadt. Dit was er een van de politie in de voormalige DDR. En deze cabrioversie is erg zeldzaam.'

'Nu mag je 2.000 euro rekenen voor een goede Trabant. Maar de invoer is lastig. En veel exemplaren zijn rot. De kunststof koetswerkpanelen zijn gelijmd op metaal. Aan die kunststof komt niets, het is de binnenkant die vaak in erbarmelijke staat is. Wat je niet ziet.'

Melkus RS2000 (2010). ©Thomas Vanhaute

Hij verkocht ook Wartburg. 'Dat merk behoorde ook tot het IFA-Kombinat, de organisatie van de Oost-Duitse motor- en auto-industrie.' Hij heeft alle modellen. Onder meer een van de 469 exemplaren van de 313 Sport Cabrio, de vierzits-311 cabrio, de groene 312 President... Sommige uit de jaren zestig zijn erg mooi, anders dan de vierkante bakken die we kennen. 'Het probleem is dat ze vanaf 1966 tot 1991 datzelfde, vierkante model hebben behouden', zegt Olbrechts. 'Na hun tweede exemplaar zegden de mensen: ik zou toch eens iets anders willen.'

'Barkas, het merk van lichte vrachtwagens, maakte ook deel uit van IFA. Wij bouwden die om tot kampeerwagens. En ik verkocht ook 16 exemplaren aan de stad Mechelen. Kijk, hier staat de man van de toenmalige Stasi, het ministerie van Staatsveiligheid, mee op de foto.'

'Ik heb nooit miserie gehad met Oost-Duitse wagens. Voor ik dealer werd, had ik aan motorcross gedaan. Tweetakt kende ik door en door. Het zat in mijn bloed. Het waren zeer eenvoudige motoren die bijna geen onderhoud vergden: je moest geen olie verversen, oliefilters vervangen of kleppen regelen. Van alle agenten kwamen er klachten, van mij niet. Ik wist perfect hoe ik ze moest afstellen en opvoeren.'

Daily: Seat Alhambra
Eerste: Trabant
Beste: Seat Alhambra
Slechtste: Gutbrot
Droom: 'Geen, ik heb alle modellen.'

Zijn pronkstuk is de originele rode Melkus RS1000 uit 1976, de enige sportwagen uit de voormalige DDR. 'Er zijn er amper 101 geproduceerd. De auto was bedoeld voor internationale wedstrijden, als reclame voor Wartburg. Op het salon van Brussel in 1976 werden er zes verkocht, maar ze zijn nooit geleverd - 'niet voor de export', werd beslist.'

'In 2010 bouwde de familie Melkus een nieuwe versie, op basis van een Lotus. Het merk verkocht 25 stuks en deed grote investeringen om te koersen, maar het jaar daarna verkocht het bijna niks meer. Intussen is de auto afgevoerd. Hij kostte 125.000 euro en rijdt 300 per uur. Ik heb er in Duitsland 270 mee gedaan: een Porsche moest de duimen leggen.'

Wartburg 311 Limousine (1964). ©Thomas Vanhaute

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie