sabato

De graffitiman die Porsche-verzamelaar werd

Jeroen Lathauwers is geen typische Porsche-rijder. ‘Ik kom eerder uit de wereld van skating, BMX en graffiti.’ ©Thomas Vanhaute

Jeroen Lathouwers is een estheet, met oog voor detail en tijdloos design. Hij heeft drie Honda's Monkey, type Z50 J1. 'Het model met de peanut-tank', licht hij toe. 'Ik heb ze sinds een jaar of tien. In de drie kleuren waarin ze tussen 1975 en 1978 gemaakt werden: een gele (1976), een te restaureren kakigroene (1977) en een witte (1978) die op dit ogenblik gedemonteerd is. Ermee rijden is fun en geeft een gevoel van vrijheid. Wheelies zijn een fluitje van een cent.'

'De drie blijven samen. Ze zijn elk 1.500 euro waard maar hebben vooral een grote sentimentele waarde. Ik heb er hard naar gezocht. De witte komt uit Frankrijk, de andere twee uit Duitsland. Echt mooi zijn ze niet. Maar ze passen in mijn wereld. Ik verzamel ook meubelen van Charles en Ray Eames: visionaire ontwerpers die de eerste glasvezelkuip maakten en de aanzet gaven tot massaproductie. Ik hou van mid-century-ontwerpen die de tand des tijds hebben doorstaan. Daarin past ook Porsche. Ik ben geen typische Porscherijder. Ik kom eerder uit de wereld van skating, BMX en graffiti. Maar dit is wel hét icoon van tijdloos autodesign.'

©Thomas Vanhaute

'De duif', noemt hij zijn 911 T (1971). 'Origineel slate grey zoals die van Steve McQueen in de film 'Le Mans'. Dit is het instapmodel, maar wel getrimd zoals de S-topversie: de bumpers, het chroom, de klokken met silver bullets... Ik kocht de auto drie jaar geleden in Californië van de eerste eigenaar. Net voor de prijzen gigantisch de hoogte in gingen. Ik betaalde 40.000 euro. Nu zie ik ze voor het dubbele te koop staan. Hij is herspoten en nu wordt het interieur vernieuwd.'

Op het dashboard prijkt een dollarbiljet. 'De talisman van de vorige eigenaar', lacht hij. 'Ik bewaar het, maar normaal gezien berg ik het op achter de zonneklep.' En op de garagevloer: het obligate karton. Maar dat volstaat hier niet: er staat ook een potje vol olie. 'Een lek aan de koppeling', luidt het.

'Op dit ogenblik staat hij stil. Maar omdat ik wil rijden, kocht ik onlangs deze 911 Carrera (1986). Dit is de versie die ik ken uit mijn jeugd. Sommigen vinden zilvergrijs saai, maar eigenlijk is het de kleur die de welvingen en schaduwen in een koetswerkontwerp het best tot hun recht laat komen. Ik ben de derde eigenaar. Er staat amper 157.000 km op de teller. Hij is ontzettend goed bewaard. En verliest geen druppel olie.'

Daily: Audi A6 2.7 TDI Avant en Audi A3 1.6 TDI
Eerste: Golf III GTD (1993)
Beste: Porsche 911 (1986)
Droom: Porsche 911 RS (1972)

'Er zit 15 jaar tussen beide auto's. Ze zijn compleet anders en toch hetzelfde. Vooral de oude is tail happy: hij heeft een beweeglijke kont, zeker in de regen. Je wordt er ook veel sneller moe in dan in de jongere.'

'Mijn liefde voor Porsche komt eigenlijk voort uit die voor de Kever. Ik had er twee. De laatste was van 1959. Daarna kocht ik een auberginekleurige Porsche 912, die ik verkocht om de 911 te kopen. En ja, intussen ontploften de prijzen. Maar dat er een correctie komt, geloof ik niet. De goede exemplaren zijn van de markt. Ze worden alleen onder verzamelaars verkocht. De mijne blijven hier.'

Twee van de drie Honda’s Monkey. ©Thomas Vanhaute

Lees verder

Advertentie
Advertentie