sabato

De kaap van 100 miljoen dollar voor een classic car is in zicht

1962 Ferrari 250 GTO. ©2018 Courtesy of RM Sotheby's

Hooguit vijf jaar. Dan doorbreekt een klassieke collectioneursauto de kaap van 100 miljoen dollar. Dat voorspelt Ferrari-historicus Marcel Massini. Zo snel als deze auto’s rijden, zo astronomisch zijn ook de bedragen in deze bijzondere business.

Toen in 2012 zo’n slordige 35 miljoen dollar werd neergeteld voor een Ferrari 250 GTO met chassisnummer 3505GT leek dat een absurd hoog bedrag. Een jaar later evenwel bracht chassisnummer 5111GT van datzelfde model - al tientallen jaren de meest begeerde auto onder verzamelaars - een nog veel extremer recordbedrag op: maar liefst 52 miljoen dollar.

Was de rek er nu uit? Hoegenaamd niet: in mei 2018 legde David MacNeil, de CEO van de Amerikaanse mattenproducent WeatherTech het huidige recordbedrag van 70 miljoen dollar neer voor de 250 GTO van zijn dromen. Voor alle duidelijkheid: in 2000 kocht een anonieme verzamelaar dezelfde grijze Ferrari met chassisnummer 4153GT nog voor ‘slechts’ 6,5 miljoen dollar.

1962 Ferrari 250 GTO. ©rv

Poster boven bed

De prijzen van exclusieve klassieke auto’s rijzen de pan uit. Volgens een rapport van verzekeraar Axa Art zijn dergelijke bolides het afgelopen decennium gemiddeld met 192 procent in waarde gestegen. De recente prijsexplosie van klassieke automobielen laat zich licht verklaren: in de afgelopen tien jaar is het aantal miljardairs wereldwijd verdubbeld. Ook het aantal multimiljonairs blijft toenemen.

Maar wat moet je doen met zo veel geld? Bij de huidige lage rentestanden en de schrale rendementen op traditionele investeringen zoeken de superrijken naarstig naar nieuwe beleggingen en nieuwe kostbare speeltjes om hun zuurverdiende euro’s of dollars op stuk te slaan.

1962 Ferrari 250 GTO. ©2018 Courtesy of RM Sotheby's

In dit topsegment - auto’s van 10 miljoen dollar en meer - tellen volgens klassiekerexperts immers maar twee zaken: kapitaal en emotie. Puissant rijke autoliefhebbers willen de auto hebben die op de poster boven hun kinderbed hing. Of ze zien andere eigenaren genieten van hun auto en willen dat ook. Het bijbehorende prijskaartje nemen ze op de koop toe.

De jongste jaren zijn er heel wat oogstrelende en zeldzame auto’s voor exorbitante bedragen van eigenaar gewisseld. Ferrari het meest, vanwege de legendarische mix van passie, design en prestaties. Maar ook Bugatti, Porsche, Mercedes-Benz, Alfa Romeo en zelfs Ford hebben klassiekers waar liefhebbers vele miljoenen voor bieden.

Niet alleen originele modellen zijn trouwens hun gewicht in goud waard. Wat te denken van een nagebouwde Ferrari 250 GT SWB California? Het origineel kost doorgaans meer dan 10 miljoen dollar. Maar zelfs een replica daarvan - de Modena GT Spyder California, die ooit schitterde in de film ‘Ferris Bueller’s Day Off’ - werd vorig jaar afgehamerd voor een vorstelijke som van 407.000 dollar. Het barsten van de bubbel lijkt nog lang niet in zicht.

Poleposition

Hoewel er in het topsegment van de klassieke auto’s veel verschillende merken voorbijkomen, is er slechts één merk dat de spreekwoordelijke poleposition pakt: het inmiddels 90-jarige Ferrari.

Vooral de roemruchte 250 GTO (waarvan er tussen 1962 en 1964 slechts 36 werden gebouwd) heeft in deze markt een naam hoog te houden: dit model bezet dankzij zijn rijke racehistorie en lage productieaantallen het hele erepodium én de vierde plek. Pas op plek vijf is er ruimte voor een ander model. En zelfs dat komt uit de befaamde Italiaanse renstal.

1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: 35,7 miljoen dollar

1962 Ferrari 250 GTO. ©2018 Courtesy of RM Sotheby's

 Na een spannende elf minuten werd in 2016 bij Artcurial in Parijs deze 335 S geveild - een van slechts vier exemplaren ooit gebouwd. Zijn zeldzaamheid plus het feit dat vele Engelse racelegendes, onder wie Mike Hawthorn en Stirling Moss, achter het stuurwiel van deze bolide hadden gezeten, stuwden de biedingen tot recordhoogte.

1962 Ferrari 250 GTO: 38,1 miljoen dollar

1962 Ferrari 250 GTO. ©Bonhams

De 250 GTO met chassisnummer 3851GT bleek tijdens de veiling in 2014 extreem gewild. Toen deze auto in september 2014 het podium van Bonhams in Londen op reed, stegen de biedingen binnen een minuut met 20 miljoen dollar! Saillant detail: deze Ferrari, op het moment van afhameren de allerduurste, was ooit betrokken bij een dodelijk ongeval.

1962 Ferrari 250 GTO: 48,4 miljoen dollar

1962 Ferrari 250 GTO. ©2018 Courtesy of RM Sotheby's

Dit juweeltje met chassisnummer 3413GT werd in de zomer van vorig jaar ter veiling aangeboden. Experts voorspelden een opbrengst van maar liefst 60 miljoen dollar. Dat vond de uiteindelijke koper iets te gortig: de prijs bleef steken op ‘slechts’ 48,4 miljoen. Schrale troost: daarmee is het wel de duurste veilingauto ooit.

1962 Ferrari 250 GTO: 52 miljoen dollar

1962 Ferrari 250 GTO. ©rv

Een kleine vijf jaar lang was dit de duurste auto ooit. In een privétransactie werd deze rode 250 GTO met chassisnummer 5111GT verkocht. De uitgebreide racehistorie speelde een belangrijke rol bij de beslissing van de anonieme koper.

1963 Ferrari 250 GTO: 70 miljoen dollar

1963 Ferrari 250 GTO. ©Will Will

Vorig jaar voegde WeatherTech-CEO David MacNeil de duurste Ferrari ooit toe aan zijn toch al imposante collectie. Hij kocht de legendarische tweezitter met chassisnummer 4153GT van een particuliere verkoper. De prijs is onder meer zo hoog doordat de auto nooit schade heeft gehad - ondanks zijn racehistorie.

Waar kan je de komende weken terecht als je je droomautocollectie wil uitbreiden?

1. The Zoute Sale (Bonhams)

De Belgische autofanaat hoeft het land niet uit om topklassiekers te spotten. In Knokke-Heist vindt op 11 oktober The Zoute Sale plaats. Een unieke kans om een 2004 Ferrari Enzo (schattingsprijs: 1,3 tot 1,6 miljoen euro) of een 1930 OM Superba Supercharged (geschat op 1,2 tot 1,5 miljoen euro) op de kop te tikken. 

Chevrolet Bel Air uit 1957, vroeger eigendom van acteur Nicholas Cage. ©Barett-Jackson

Het laatste grote automobiele evenement in 2019 van het veilinghuis Barrett-Jackson vindt in Las Vegas plaats. Van 3 tot en met 5 oktober passeert daar een lange lijst auto’s de revue. Bijzondere kavels zijn een Mercedes-Benz E420 uit 1994 die nog aan crooner/acteur Frank Sinatra toebehoorde en een Chevrolet Bel Air uit 1957 die voorheen van acteur Nicholas Cage was. 

Veel spraakmakende merken en modellen staan op 12 oktober in de schijnwerpers in Roslyn, New York. Enkele bijzondere Ferrari’s van zowel de voorbije jaren als weleer gaan hier onder de hamer - zoals een 250 SWB uit 1963 en een LaFerrari uit 2014. Ook op de kavellijst: een Koenigsegg CCX, een Ford GT en een Bugatti Veyron. 

Pagani Zonda Aether uit 2017. ©2019 Courtesy of RM Sotheby's

Ook via het beroemde veilinghuis Sotheby’s kun je binnenkort bij vijf gelegenheden jouw droomklassieker bemachtigen. In Portugal, de Verenigde Staten (twee keer), het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Arabische Emiraten gaan enkele zeer bijzondere voertuigen onder de hamer. De geveilde auto’s variëren van een De Dion-Bouton Type E Vis-à-Vis Voiturette uit 1900 tot een slechts twee jaar jonge, maar eveneens zeer zeldzame 2017 Pagani Zonda Aether. 

Dit artikel verschijnt in Sabato special cars op zaterdag 28 september 2019. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie